• Lönnsirap

Vem äger kläderna?

Jag tycker att folk är lite slarviga i svaren i tråden, för vanligtvis brukar de flesta spara litegrann nostalgi till alla sina barn och faktiskt ha en dialog om att lämna vidare till barnen som vuxna.

Likaså brukar man anse att det är rimligt att förutom den juridiska aspekten av saker OCKSÅ ta hänsyn till känslomässiga skäl om frågan gäller ens egna barn.

Mitt råd är att prata med din bror om att vissa av kläderna faktiskt har  nostalgi för dig, och att du gärna vill ha dem. För det är ju inte ett dugg säkert att dessa tagits emot av tacksamhet och kommer användas... Utan tyvärr är det i princip lika troligt att de slängs, utifrån att att de inte upplevs passa barnet.

Likaså tycker jag det är rimligt att påbörja en dialog med dina föräldrar om att du faktiskt är intresserad av vissa saker ur ditt barndomshem, och att de gärna får säga till. För vill du bevara lite saker av nostalgiska skäl kan det vara rimligt att faktiskt berätta detta, utifrån att det finns trender om att rensa, dödstäda och vara lite minimalistisk gällande prylar.

Sen vet jag inte varför dina föräldrar säger att saker man fått innan 18 tillhör dem. För så är det verkligen inte, utan gåvor till barn, blir ju barnets när föräldrarna accepterat gåvan.

Kläder är ju dock oftast förbrukningsartiklar som väntas slitas ut, och som vanligtvis har ett ringa värde. Där är föräldrar fria att ge vidare, utifrån att de får lov att göra saker för sitt barns räkning och att barn faktiskt inte själva kan förvalta egendom. 

Jag håller tummarna för att mitt svar kompletterar övriga svar i tråden och att du får tillbaka något av din bror.

Svar på tråden Vem äger kläderna?