• Anonym (Mamma)

Hur mycket ombyten till förskolan?

Jag har mitt första barn och jag och barnets pappa är oeniga om hur mycket kläder som är rimligt att ha nu.

Jag har köpt två overaller att ha specifikt på förskolan. 

En regnoverall. 

5 par rejäla vantar 

2 par tunna vantar 

2 par fodrade regnvantar

2 par rejäla mössor 

2 par vanliga mössor. 

Barnets pappa tycker att jag är knäpp. 

Jag menar att vantar lätt kan bli blöta. Om overallen blir blöt på förmiddagen så ska barnet kunna ha en garanterat säker overall på eftermiddagen. 

Barnet har även en overall och grejer hemma så vi kan ha detta på fritiden liksom. 

Är detta rimligt? 

Det är bra på grejerna för övrigt. Men inga kläder klarar kreativa sätt att leka med snö. 

Sedan har vi självklart 2 par underställ och sånt också. 

• Svar på tråden Hur mycket ombyten till förskolan?
  • Anonym (Em)

Köper du bra kvalitet så blir det inte så blött. Fprskolor brukar också ha torkskåp.
    Mina barn hade en av varje sort på din lista i förskolan. 

• Anonym (Py)

Oj, det låter helt orimligt. Vi har haft en uppsättning regnkläder samt stövlar som byts till fodrade när det är kallt. Ett par galonvantar samt ett par fingervantar ligger i lådan vintertid. Strumpor har vi alltid tre-fyra par av. Övriga innekläder aldrig mer än två uppsättningar. 

Allt det där hade inte ens fått plats hos oss!

• Aliona

Jag håller med pappan :) Det där är galet mycket, och jag undrar om ni ens kommer ha plats för att ha allt på förskolan!

Vi hade regnställ och gummistövlar som alltid fanns på förskolan. Sen hade vi en påse med ombyte, dvs ett par byxor, en tröja, en fleece, några på strumpor och underbyxor och en extra mössa. Overall, mössor och vantar kommer barnet i på morgonen och använder under dagen. Blir det blött på fm så torkas det i torkskåpet till eftermiddagen. 

• MsM84

Har man för mycket saker blir det svårt att hitta dem och osannolikt att de används. Dessutom större risk att saker försvinner. Övriga barn kommer inte ha två overaller att byta mellan, så om det är sådant väder att de blir blöta på fm kommer de sannolikt åka in i torkskåp och inte vara ute igen förrän de hunnit torka. Samma gäller vantar. 

Tunn och tjock mössa och olika sorters vantar är bra att ha på fel, men inte flera par av varje. Däremot bra att ha hemma om någon försvinner så man kan lägga dit nya. 

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Em) skrev 2024-11-04 09:36:29 följande:

Köper du bra kvalitet så blir det inte så blött. Fprskolor brukar också ha torkskåp.
    Mina barn hade en av varje sort på din lista i förskolan. 

Jag vet inte om det blir blött. Det är mitt första barn och första vintern. Sakerna jag har är med på bäst i test för att vara av god kvalitet. Så jag vet inte vad jag ska jämföra med. Tänker om barnet får in snö innanför kläderna. Det är utsidan som ska funka. Jag vill att barnet ska kunna leka fritt och det är inte alltid kläderna hinner torka. 
  • Anonym (Em)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-11-04 09:41:38 följande:
    Jag vet inte om det blir blött. Det är mitt första barn och första vintern. Sakerna jag har är med på bäst i test för att vara av god kvalitet. Så jag vet inte vad jag ska jämföra med. Tänker om barnet får in snö innanför kläderna. Det är utsidan som ska funka. Jag vill att barnet ska kunna leka fritt och det är inte alltid kläderna hinner torka. 
    Är det en uteförskola? Om inte så hinner ev fukt torka i torkskåp över lunch och vila.
  • Anonym (Em)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-11-04 09:41:38 följande:
    Kläderna är mycket bättre än när vi var barn. Bästa vinteroverallen klarar mer vatten än galon t o m
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Em) skrev 2024-11-04 09:46:59 följande:
    Är det en uteförskola? Om inte så hinner ev fukt torka i torkskåp över lunch och vila.
    Inte uteförskola men det är ett litet torkskåp så allas kläder får ju knappt plats och då hinner det ju inte torka ordentligt. Känt på kläderna i torkskåpet nu efter regn. Många barns kläder är inte ens torra kl 15 
  • Anonym (Em)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-11-04 09:49:06 följande:
    Inte uteförskola men det är ett litet torkskåp så allas kläder får ju knappt plats och då hinner det ju inte torka ordentligt. Känt på kläderna i torkskåpet nu efter regn. Många barns kläder är inte ens torra kl 15 
    Då är det nog dåliga kläder om de blivit så blöta
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Em) skrev 2024-11-04 09:54:28 följande:
    Då är det nog dåliga kläder om de blivit så blöta
    Jag har inte kollat vad folk har för märken, men jag tänker att det beror på vad regn och snö kommer. 

Lägger du dig  en vattenpöl och drar ner dragkedjan så finns det inte en chans att det håller sig torrt på insidan.
Svar på tråden Hur mycket ombyten till förskolan?