-
Jag håller inte med. Att Selensky inte vill ha vapenvila först, betyder inte att han inte vill ha ett fredsavtal. Han var faktiskt ganska tydlig med att han tycker att det inte räcker, att Putin har brutit 25 såna. Men att man kanske kan göra ett mer omfattande avtal, som kanske är svårare att bryta?Tow2Mater skrev 2025-03-01 13:31:26 följande:Dynamiken mellan Zelenskyj och Trump var lugn, det var när Vance talade som Zelensky började förhöra honom (och respektlöst tilltalade VP med förnamn i denna formella sittning). Fram till dess framförde alla sina argument direkt till publiken, men Zelensky bestämde sig nu för att utmana Vance och ställa fientliga frågor direkt till honom. Han återkom till sin talking point att Putin 'aldrig håller fast vid vapenvila', vilket, igen, antyder att förhandlingar är meningslösa. Varför i hela friden skulle han göra det, om han var där för att få till ett avtal? Hans attityd retade verkligen upp amerikanerna.Poängen som Vance gjorde var riktad mot Biden och media. Inte mot Zelensky. -
Du har helt rätt. Enda sättet för Trump att "medla" fred är att gå med på alla Putins krav. Och då krävs det att han trycker ner Selenski/ avleda.Tom Araya skrev 2025-03-01 14:14:32 följande:Det är din tolkning det...
Vance försökte framhäva deras diplomati som enda vägen till framgång och då upplyste Zelinskyj dem om hur diplomati med Ryssland hittills har fungerat (vilket de uppenbarligen behövde få större insikt i) och avslutar med en utmanande fråga. Där brast det för Vance som märkbart upprörd börjar häva ur sig osakligheter i syfte att trycka ner Zelinskyj.
Zeleinsyj har helt rätt i att pusha Trump och Vance i frågan hur de ska lyckas nå en fredsuppgörelse med Putin. Det är något vi alla undrar. Trump visar en tydlig ovilja att pressa Putin, trots att det står uppenbart att det är just vad som behövs från deras håll. Fortsatt krig innebär också en press på Putin.
Hade Trump/Vance här presenterat en plan som rimligen ger Zelinskyj hopp så hade han troligen varit mer villig att skriva på avtalet om mineraltillgångarna. Istället vill Trump ha skarpa och tydliga krav på Zelinskyj medan allt om motprestationer från amerikanskt håll fortsätter att vara väldigt vagt Det inger inte förtroende.
Sedan så handlade ju det här mötet främst om dealen om Ukrainas mineraltillgångar och där är det uppenbart att Trump vill ha tillgångarna men vill inte erbjuda det Zelinskyj behöver i utbyte och då kan det såklart inte bli en deal. Nu kommer Trump antagligen skylla det på Zelinskyj och använda det som skäl till att dra in allt stöd till Ukraina, fast han redan visat att han ställer sig på Rysslands sida.
Genom att bara pressa Zelinskyj försöker Trump ge honom skulden för havererade förhandlingar, eftersom han vet att Putin annars blir den svåra nöten att knäcka och Trump kommer inte att lyckas med det på annat sätt än att tillmötesgå Putins alla krav. Detta är Zelinskyj medbeten om och Trump är medveten om att Zelinskyj är medveten och detta vill Trump nyttja med mineralavtalet. Riktigt fult spel från Trumps håll.
Zelinskyjs attityd retade inte upp amerikanarna, den retade upp Trump och Vance. -
Bill Browder är bra. Så, nu har han blivit adlat? Han har lyckats "låsa" mycket pengar för Putin. Putin har ju försökt få honom utlämnat. Men han är förstås inte i USA nu. Trump hade säkert lämnat ut honom till ryssarna.Tom Araya skrev 2025-03-03 14:30:58 följande:Trump?s ?minion? JD Vance needs to resign now: Sir Bill Browder
Sir Bill Browder tells Times Radio?s Maddie Hale that US Vice-President JD Vance needs to resign from his job for not only ??attacking? and attempting to ?humiliate? Volodmyr Zelenskyy at the Oval Office, but for also making a ?fool? out of the United States. -
Och vad är alternativet? Vet du hur det var innan det fanns antidepressiva??? Folk blev inlåsta på mentalsjukhus. Behandling var elchocker och lobotomi.VandrandeRiddaren skrev 2025-03-05 13:09:09 följande:Självklart. Men jag fick aldrig något informerat samtycke; jag visste inte att antidepressiva skapar fysiskt beroende förrän skadan var gjord. President Trump förstår dock vikten av att förebygga sjukdom snarare än att behandla sjukdom. Svensk sjukvård styrs för mycket av de stora läkemedelsföretagens flottor av läkemedelssaluförare som aldrig träffar patienter, bara läkare, och partiskt föreläser om sina dyra patenterade läkemedel på lunchmöten med läkare och skickar ut böcker och material med partiskt Finansierad forskning. Enbart Brintellix tar upp en stor del av Stockholms Stads läkemedelsbudget. Folk blir oinformerade och när de får problem får de lida i tystnad. President Trump tror jag kan ta fajten mot ett Big Pharma styrt sjukvårdssystem. Hans policy leder till ett mer förebyggande arbete snarare än behandlande arbete.
Källa:
-
Gör en egen tråd! Detta är inte ämnet här!VandrandeRiddaren skrev 2025-03-05 16:22:46 följande:Denna skulle med men kom ej med :/
x.com/elonmusk/status/1883771171155661236
-
Tack för det! En åsikt som är helt emot tidigare erfarenheter i historien är förstås ... lite tveksamt. Man får ha en sån åsikt, visst, men den är väldigt .......... osannolik.Kermit1561 skrev 2025-03-05 17:10:46 följande:Nej, det handlar inte om åsikter utan om historiska erfarenheter. Men är man dåligt påläst så tror man det är åsikter förstås. -
Tja, han har ju lyckats få resten av världen mot sig, sänkt ekonomin, ökat inflationen. Priserna har ökat för amerikanerna för att han har infört tull mot andra länder, och de har då också infört tull mot USA också. Många företag (t.ex. i Norge) och privatpersoner (de flesta som jag känner) bojkotterar USA redan. Det är inte allt, bara ett urval.Anonym (Trump 2028) skrev 2025-03-06 02:30:48 följande:Det finns många anledningar till varför man kan ha den åsikten. För mig handlar det om att: Han är emot invandring, han har karisma, han har sunt förnuft. Vettig populism helt enkelt. Handlingskraftig president. Långt bättre än Biden. Krossar krånglig, destruktiv byråkrati med Musk vid sin sida. I Europa går ekonomin sämre och vad blir lösningen: vi måste reglera mer. Dåligt, dåligt, dåligt. Dessutom känns det bra rent mentalt att heja på vinnaren snarare än att stå vid sidlinjen och bua.
Och detta på bara en månad! OM han sitter kvar i fyra år, så kommer det att ta årtionden för USA att reparera detta.
Jag såg någonstans att man hade bett ChatGTP om en analys - AI ljuger generellt inte (om man inte ber den att ljuga) - och den räknade upp allt sånt och hade svårt att hitta något positivt i Trumps agerande (och valde sen det "minst skadliga"). Ska se om jag hittar detta.....Här är det.....
-
Som jag förstår det, menar han: Han var president under en tidigare period, sedan var det ett riggad val (så att han förlorade) och sedan blev han president igen nu.Tom Araya skrev 2025-03-09 17:23:43 följande:Här säger Trump att han blev president efter ett riggat val.
https://fb.watch/yduq2N-GGq/
Är det vi ser sant eller är klippet manipulerat?
Jag tror det är så han menar. Han brukar ofta göra så - hoppa över delar som skulle behövas för att förstå rätt. -
Tom Araya skrev 2025-03-09 19:24:26 följande:Exakt vad han säger:
"We were so sad because I said; can you imagine I'm not gonna be president and that's too bad.
And what happend is they rigged the election and I became president, so that was a good thing.
... "
Din förklaring låter inte särskilt sannolik.Om du tar med ännu mer, så blir det lite annorlunda:
"I love what he said like 3 Super Bowls a day for a month. That's what it is. That's what it is. That's really amazing when you think of it. I've never heard that expression. That's a lot when, you know, when we made this, it was made during my term, my first term, and it was so sad because I said, can you imagine I'm not going to be president. And that's too bad. And what happened is they rigged the election and I became president, so that was a good thing. It was a good thing. It was quite a, quite an achievement for both of us. So I'll be president during the World Cup and during the Olympics, which we were very instrumental in getting."
www.c-span.org/program/white-house-event/president-trump-signs-executive-orders-on-fifa-world-cup-2026/656923
Jag håller förstås med dig om att det fortfarande låter som om han vill säga att valet var riggat nyss. Men Trump brukar prata väldigt rörigt och inte ta upp allt. Ibland är det helt obegripligt.
Han pratar ju om sin första tid som president och SEN kommer det där med att han inte skulle vara president - och sen kommer han på att han tycker att valet var riggat - och sen blev han president igen. -
Men det verkar ju vara samma tillfälle? Han pratade om någon fotboll-event med den där italienaren. När exakt det var har jag inte kollat.Tow2Mater skrev 2025-03-09 22:35:52 följande:Och han sa samma sak tidigare i Januari. Tom försöker göra en sak av en icke-sak.
www.yahoo.com/news/trump-claims-rigged-election-during-064237193.html