• Padirac

Varför gillar så många Trump?

Det är som då republikanska radikaler skjöt mot Trump och mördade Hartmans och deras hund.  Det är demokraternas fel Tomte

Ovsett vilket motiv den som mördade Kirk har haft så är det fel. 

Betänk att Kirk själv sägs ha ansett att oskyldiga offer får man lov att acceptera för att upprätthålla rätten att ha vapen lite överallt och hur som helst tillgängliga.

Ofiltreratsamtall3 skrev 2025-09-11 09:22:45 följande:

Charlie Kirk har blivit mördad. Den ?toleranta? extremvänstern är hotet mot demokratin. Detta är varför dom hatar yttrandefrihet och att inte kunna styra debatten, istället skamar man och ropar alla ismen ord istället för att möta argumenten. Tystar och till och med mördar. Och vänstern kallar konservativa och högern för fascister. Det ända han gjorde var att bjuda upp vem som helst till öppen mikrofon för att ha samtal. 

Replublikaner har inte varit fascistiska, det är MAGA och Trumpismen som har en fascistisk och auktoritär grundton ideologin, det är växelverkan mellan Trumps själv och Trumps beundran för andra klassens diktatorer som gjort dem fascistiska.
  • Padirac

Galet,

först vill Trump göra affärer med ryssland genom att lova dem utvinningsrättigheter från de Ukrainska tillgångar USA har gjort upp om rättigheter till. Sen anklagas Ukraina för att ha bombat ryska olje- och gasanläggningar som försörjer Ungern och Slovakien med energi och Trump framför sina beklaganden till dem. Sen anklagas Europa och resten av världen för att köpa Rysk olja och gas samtidgt som Trump vill fortsätta att göra affärer med Ryssland trots att ryssarna bombar Amerikanska fabriker i Ukraina, Natoallierades representation i Kiev och nu siktar in sig på den anläggning oc plats som är knutpunkten för leveraser och transporter till Ukraina.

Trump och hans närmaste går medvetet eller omvetet Kremls ärenden.  Någon sa att 'Putin playes the west', någon annan sa att det är så att 'Trump plays all' -  Donald måste var den mest framgångsrika bedragaren i modern historia, alla grifts och alla pengar han lurar av sina följare och donatorer med guldskor, middagar och kryptovaluta och sittandes på det som en gång var samtidens mäktigaste position. 

och Trumps närmast allierade inom administrationen är lika rysslandstillvända. Galet, men Kreml har fler tillgångar inom Trumps administration.

KillBill skrev 2025-09-11 21:04:12 följande:

JD Vance säger att administrationen inte ser någon anledning att fortsätta att isolera Ryssland ekonomiskt ocyh detta besked kommer bara timmar efter att ryska drönare kränkte polskt luftrum.

• Padirac

Vad menar du?   Trumsp själv är ansvarig för hur hans tullar drabbar befolkningen i USA.

Hur ska Europa ta ansvar för Trúmps tullar? 

Tow2Mater skrev 2025-09-11 21:57:45 följande:
    Europa då? Vågar de, och menar de allvar att  de vill stoppa ryssland, eller ska de låta USA ensam ta de eventuellt negativa ekonomiska foljderna?

Tow2Mater skrev 2025-09-12 17:51:50 följande:
    T ex alla de negativa konsekvenser och ekonomiska effekter alla experter pastar kommer fran hoga tullar/strafftullar. Media har svammat over av dem senaste manaderna.Och naturligtvis den negativa poulariteten bland Indiska och Kinesiska ledare som sanktioner kan ge, och allt det kan leda till.
  • Padirac
    Tow2Mater skrev 2025-09-12 20:21:20 följande:
    Det borde ju vara europa som leder ja. Trump borde inte pressa Putin inna europa gor det. Men nu är det ju som det är.

Europa leder - Trump säljer vapen som NATOländer köper. Allt annat stoppas till och från av Trump och hans kabinett.

www.europaportalen.se/2025/06/eu-okar-trycket-18e-sanktionspaketet-mot-ryssland-presenterat

Trump och Vance vill istället stoppa alla sanktioner, ta med Ryssland i G7 

Undrar om herrarna samtidigt vill att Ungern och Slovakien ska få tillgång till mer rysk olja och gas och kritiserar normaliseringen av handlesavtalet med Ryssland som gjordes av USA 2009-2013,

Ingen av dessa motsägelser verkar vara konstiga i MAGAs hatt - inga påståenden och handlingar har kopplingar till varandra, ingenting är sant och allt är möjligt

• Padirac

De kanske inte köper till sig själva, men det köps till Ukraina så vitt jag har förstått.

Sant eller osant vet jag inte - De som ser Trump som sin progfet påstår i alla fall att Trumps hjälp till Ukraina består av vapenförsäljning som betalas av Europa - detaljerna om att Biden gjorde mer ekonomiskt för Ukraina än Trump gör håller de tyst om.

Anonym (jury) skrev 2025-09-12 22:14:15 följande:
    Köper NATO länder fortfarande Trumps vapen? Spanien har annullerat f35 kontrakt och Danmark har just köpt in luftförsvar för 80 miljarder utan att en enda krona har gått till USA. Tror att Europa till slut fattat att USA med Trump och framtida Trumps i spetsen är värdelöst att ha som allierad och att det inte finns något alternativ till att uppbygga egen förmåga till försvar och där ingår inte Trumps vapen med inbyggd kill-switch.
  • Padirac
    Ofiltreratsamtall3 skrev 2025-09-12 22:52:48 följande:
    waaaw det där var korkat. Det samma retorik som fick Charlie Kirk mördad. Polariserande och alienerade av oliktänkande som får konservativa och höger personer utsatta för våld och mördade. 
    Ajaj, ditt polariserande debatterade får konservativa och höger personer utsatta för våld och mördade från andra konservativa och höger personer Tomte

Hur ska du lösa det här? Ni mördar ju varandra. 
  • Padirac

Trump har en allierad i Ungern som inte tänker sluta importera rysk olja - eller om det nu är Putin som har en allierad i Ungern och en i White House - som säkerställer att Trump inte behöevr göra någonting alls för att fortsätta ha sin fina relation med Putin.

www.politico.eu/article/donald-trump-ukraine-viktor-orban-russia-oil-pipleline-drone/

"August 22, 2025 1:33 pm CET

U.S. President Donald Trump said he got ?very angry? after Ukraine damaged a Russian oil pipeline that supplies his friend Viktor Orbán, Hungary's prime minister.

Trump responded to a note from Orbán, who complained about a Ukrainian drone attack overnight on Aug. 13 hitting the Druzhba oil pipeline, which supplies Hungary, Slovakia and other countries in Central Europe with Russian oil through Ukrainian territory.

?Viktor ? I do not like hearing this. I am very angry about it. Tell Slovakia,? Trump wrote according to a letter published online by Orbán's ruling Fidesz party. ?You are my great friend,? the U.S. president added."

Tow2Mater skrev 2025-09-13 16:50:06 följande:

Kan bara hålla med.

Trump lovar nya sanktioner mot Ryssland, förutsatt att Natoländerna slutar importera rysk olja

USA:s president Donald Trump säger sig vara beredd att införa betydande nya sanktioner mot Ryssland, men först när alla Natoländer har gått med på att sluta importera olja från Ryssland.

?Som ni vet, så har Natos vilja att vinna (kriget i Ukraina) varit långt ifrån 100-procentig och vissa länders import av rysk olja är chockerande!?, skriver Trump

I inlägget skriver Trump att han också vill att Natoländerna inför importtullar på 50 till 100 procent mot Kina, eftersom Kina har så ?stark kontroll? över Ryssland.

?Om Nato gör som jag säger så slutar kriget snabbt och alla de här liven kan räddas. Om inte, så slösar ni bara bort min tid och USA:s tid, energi och pengar?, skriver Trump.

yle.fi/a/7-10082405/64-3-278078
  • Padirac

Det verkar som att Trump behöver kolla med någon som faktiskt vet och förstår US law för att kanske lyckas förstå vad som är och i te är lagligt, oavsett vad Trump personligen tycker/tänker/tror är olagligt.

Trump verkar ju inte en susning alls. Det ligger föresten i linje med tidigare svar, att han inte vet vad som laglighet eller inte.

Tow2Mater skrev 2025-09-20 15:05:31 följande:

Vänstermedia som sätter sin spinn utan att berätta hela sanningen.

President Donald Trump claimed that beyond a certain point, criticism of him on television networks is ?illegal? and ?no longer free speech.?

I?m a very strong person for free speech,? the president replied. ?But 97, 94, 95, 96% of the people are against me in the sense of the newscasts are against me. The stories are? they said 97% bad. So, they gave me 97, they?ll take a great story, and they?ll make it bad. See, I think that?s really illegal, personally.?

(Ref yahoo news)

• Padirac
    Tow2Mater skrev 2025-09-20 19:42:33 följande:
    Ofta är det ju upp till domstolar att definiera om en sak är olaglig eller inte. Och Trump har väl rätt att personligen tycka något borde vara olagligt. Precis som alla andra får tycka , eller inte.
    Absolut, det är Trumps rätt att tycka att ett auktoritärt styre är rätt och lagligt.

Problemet är att han med sin makt kastar ut de som inte tycker som honom från domstolar och representation ... Att fler olagliga handlingar begåtts i presidentämbetet har domstol fastställt.

Trump kommer att dömas av historien som ett mycket olyckligt misstag i fråga om demokrati och ekonomi som väljarna begick.

Från världens mäktigaste stat till en wannabe diktator i en wannabe skurkstat som försöker efterlikna Putins Ryssland, Orbans Ungern, Kims Nordkorea och alla andra diktaturer vars ledare hans narcissistiska brist måste fyllas på från.
  • Padirac

Ord är ord, handling är handling.

Vad Trump säger om free speech, stoppa det ryska kriget i Ukraina, en rad stämningar senaste tiden har ingenting med de handlingar han gör.

Du vet väl det också?

Tow2Mater skrev 2025-09-20 23:23:11 följande:
    Nej det säger han inte alls. Han säger ?I?m a very strong person for free speech?.
  • Padirac

Trump muckar med alla han kan. Dels känner han sig stark och viktig och kanske vill han ha ett krig för att förhindra ett val i USA 

Anonym (jury) skrev 2025-09-21 19:04:02 följande:

Ett ovanligt fantasifullt infall från Trump denna vecka är kravet att få 'tillbaka' Bagram Air base i Kabul genom ett ospecificerat hot att 'something bad will happen' om detta inte sker.

'We gave it away for nothing' säger Trump vilket i och för sig är riktigt iom. att det ju var Trump själv som i 2020 förhandlade fram Doha avtalet med taleban som gick ut på att alla NATO-trupper skulle lämna landet inom 14 månader mot vaga löften om att taleban inte skulle stödja internationell terrorism i framtiden. 

Man kan ju undra hur kul det är att ha en flygbas mitt i jihadist-land och varför Trump tycker att detta är en god ide?

• Padirac
    Ofiltreratsamtall3 skrev 2025-09-24 17:52:18 följande:
    Det går bra Longwalk, kör på du. Högern är inte oskyldiga, men det är vänstern som står för långt mer av våldet. 
    Det dödliga politiska våldet mot människor står de längst ut till höger för.

Nu tog ju DOJ bort det publicerade materialet, men det förändrar inte verkligheten. Inte heller MAGAs ord förändrar det som är verkligt.
  • Padirac
    Mentat skrev 2025-10-12 17:04:26 följande:
    Jag ser ingen referens till 2021?
    Känner du till något annat 6e januari som Donald har en hangup på? 

Vilka andra människor tror du själv att Donald pratar om 2022, 2023, 2024 eller 2025?

Det är inte svårt att förstå att Donald igen pratar om 6e januari 2021, det är inte första gången han påstår att hans pöbel var infiltrerade , han har ju dessutom benådat ett stort antal av sin pöbel.
  • Padirac

Tror du att Trump 'tänkte för fort' eller helt enkelt ljög om att Biden kontrollerade FBI och agenter vid stormningen av Capitolium då Trump fortfarande var president?

Som skrivet ovan, det var för att stoppa och möjligen hänga Mike Pence som skulle cerifiera de äkta/verkliga elektorsrösterna som stormningen av Capitolium skedde.

Mentat skrev 2025-10-13 06:58:21 följande:
    Jag följer inte Trumps twittrande men har ju förstått att han svingar vilt mot allt möjligt. Jag ville inte dra förhastade slutsatser så det var därför jag lade märke till att årtalet inte fanns med och undrade. Det låter förstås fullt rimligt att det är stormningen av capitolium han syftar på, vilket spontant kändes som mer nyligen än 2021. Tiden går visst fortare och fortare...
  • Padirac
    Dr Nail skrev 2025-10-13 10:32:28 följande:

Taco har varit på sociala medier och skrivit krigsförklaringar igen (han som ska ha fredspriset). Hur mycket kommer han att sänka börsen innan han oundvikligen backar? Blir det lika illa som den hemska 9 april? Att vi ska behöva förlora pengar på grund av en apelsin....

Är det mot US citizens i delstaterna eller mot andra nationer?
  • Padirac
    Tow2Mater skrev 2025-10-13 18:03:52 följande:
    Som jag sa - Om du läser trådstarten.

'Varför gillar så många Trump? '
    'Frågan är vad dessa människor ser som jag och mina vänner missar helt' 

Du behover inte citera mig, eller addressera det jag postar, om du inte gillar det eller har något att säga. Jag postar det jag vill säga. 
    Jag tror det är ett fåtal som postar det de INTE vill säga

En del vill kommentera eller diskutera det andra skriver., andra vill inte att det de själva skriver ska diskuteras.

Själv tror jag att många inklusive jag sjäkv förundras över hur Trump som verkar dra fram det sämsta ur sig själv och andra gillas av fanbasen.  Är det de lägsta av människsans drifter som gillas? Är det hatet och förvirringen, de osammanhängande tankarna och ej med verkligheten överenstämmande föreställningarna och uppfattningarna som gillas? 
Svar på tråden Varför gillar så många Trump?