• Mentat

Varför gillar så många Trump?

KillBill skrev 2025-02-02 18:58:58 följande:
    Importen av sprit från USA uppgår till flera hundra miljoner SEK per år och då är Sverige bara en liten marknad. Om Europa, Kanada, länder i Sydamerika bojkottar sprit från USA kommer det bli kännbart i delstater som är viktiga för Trump och republikanska partiet.  Intresset för att köpa Tesla bilar sjunker och vid ett handelskrig kommer säker många svenska bli mer patriotiska och bojkotta varor från USA på bred front..
    Jag, jag kan inte bidra. Möjligen deltar jag redan helt omedvetet i en bojkott av USA-varor. Deras sprit tar jag inte i med tång och en Tesla ligger långt utanför min budget. Den som har råd med en Tesla men bojkottar den av politiska skäl och i stället köper en kinesisk elbil gör förstås ett praktfullt självmål! (Får jag åtminstone hoppas, det kanske finns några som faktiskt gör det valet medvetet...)
  • Mentat
    Tow2Mater skrev 2025-02-13 21:34:10 följande:
    Link?

Det enda jag hittar är  "Effective immediately all new accessions for individuals with a history of gender dysphoria are paused, and all unscheduled, scheduled or planned medical procedures associated with affirming or facilitating a gender transition for service members are paused"
    Det bästa måste ju vara att gå till källan: Prioritizing Military Excellence and Readiness ? The White House
  • Mentat
    Tom Araya skrev 2025-02-23 12:15:49 följande:
    Tvärt om, han säger nu att det var Ryssland som startade kriget.
    Det trista är att inget vet vad han säger i morgon...
  • Mentat
    AndreaBD skrev 2025-03-01 18:18:40 följande:
    Jag håller inte med. Att Selensky inte vill ha vapenvila först, betyder inte att han inte vill ha ett fredsavtal. Han var faktiskt ganska tydlig med att han tycker att det inte räcker,  att Putin har brutit 25 såna. Men att man kanske kan göra ett mer omfattande avtal,  som kanske är svårare att bryta?
    Finns redan ett sådant, Budapestmemorandumet: volume-3007-I-52241.pdf
     Ryssland förbinder sig att respektera Ukrainas gränser (1994, dvs inklusive Krim), och att avstå från hot eller med våld inkräkta på Ukrainas territoriella integritet.

Putin har ju uppenbarligen skitit fullkomligt i detta. Om USA tillåter Ryssland att komma undan med sitt angrepp på Ukraina ger man ju i praktiken Kina carte blanche att invadera Taiwan. Frågan är om Trump inte begriper detta eller om han skiter fullkomligt i det?
  • Mentat
    Padirac skrev 2025-03-02 14:55:16 följande:
    Vem ska göra det när Trump byter ut alla som kan göra det mot lojala MAGAlomanics på alla avgörande positioner?
    Finns inte mycket till utrymme för tolkning, inte ens för den mest Trumplojale, 22a tillägget till USA:s konstitution: "No person shall be elected to the office of the President more than twice, and no person who has held the office of President, or acted as President, for more than two years of a term to which some other person was elected President shall be elected to the office of the President more than once."

Glasklart och entydigt.
  • Mentat
    Kermit1561 skrev 2025-03-05 15:57:14 följande:
    Ok, så planen är inte att undvika WWIII, bara skjuta upp det? 
    Visst inte: Si vis pacem, para bellum
  • Mentat
    Tow2Mater skrev 2025-03-15 15:09:36 följande:
    Bra, hur mycket kommer Sverige att satsa? Vet du? Eller väntar man 'till sommaren'?
    Man har övergått från att skicka saker ur försvarsmaktens förråd till att producera för leverans till Ukraina: www.svt.se/nyheter/utrikes/direktrapport-forsamrat-sakerhetslage

Men visst, de är inte klara i morgon. Det är dock en ändring i den svenska hållningen som är aktuell i dag.
  • Mentat
    Tow2Mater skrev 2025-03-15 18:51:15 följande:
    18 artilleripjäser och och fem artillerilokaliseringsradar verkar vara målet. Ok Sverige gräver djupt i plånboken ser jag, pengarna man redan hade aviserat i ett tidigare stödpaket till Ukraina i slutet av januari.
    Archer verkar vara synnerligen effektivt och uppskattat av Ukraina.
  • Mentat
    Tow2Mater skrev 2025-03-15 20:44:29 följande:
    Tycker du det motsvarar, eller ens är nära, 'Så mycket som det behövs och vi kan' ?
    Skillnaden i inställning, att numera producera för Ukrainas räkning snarare än att ta ur förråd, är definitivt ett steg i den riktningen.
  • Mentat
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-03-19 16:22:50 följande:
    Du ställde samma fråga en gång tidigare och både jag och en annam användare svarade. Du får läsa 
    Inte i den här tråden i alla fall. Om du har svarat på det någon annanstans är det närmast hopplöst att hitta, Skall det vara så svårt att svara på Andreas fråga?
Svar på tråden Varför gillar så många Trump?