• Mentat

Varför gillar så många Trump?

KillBill skrev 2025-08-17 18:19:41 följande:

Avdelningen internet glömmer aldrig..

Det är inte ofta du får en tumme upp av mig men den där var riktigt rolig! Skrattande
  • Mentat
    Anonym (jury) skrev 2025-08-22 20:23:46 följande:
    Vi behöver heller inte retoriken om att Iran genom sina kommande kärnvapen kommer att vilja 'utplåna' Israel. Inget land skaffar sig kärnvapen för att det önskar att 'utplåna' andra länder. Det handlar om status, inget annat.
    Normalt sett är det kanske sant, men Iran har länge stöttat diverse proxies vars uttalade mål är att förinta Israel, som t.ex. Hamas och Hizbollah. Det finns all anledning att vara orolig om man bor i Tel Aviv. 
  • Mentat
    Tow2Mater skrev 2025-08-23 13:52:08 följande:

Svenska yle idag. 

Det är enligt Stubb inte dåligt att Trump förhandlar med Putin. Enligt Stubb var det USA:s indirekta sanktioner via Indien som tvingade Putin till förhandlingsbordet

För all del, men har Putin givit det minsta avkall på sina krav?
  • Mentat
    Anonym (Röstar på partiet) skrev 2025-09-09 12:13:17 följande:
    [...].
    Jag förstår inte hur du kan se annorlunda på det.
    Mycket enkelt: Allt Trump gör och säger är per definition ondskefullt. Flört
  • Mentat
    longwalkhome skrev 2025-09-10 13:32:26 följande:
    [...]
    Men om du vill ha ett sidospår och utgår från ett hypotetiskt scenario där våldet kraftigt har ökat i en stad (exempelvis Stockholm) så måste man givetvis analysera vilken typ av brott det handlar om, var, varför och hur det begås. De flesta våldsamma brott sker bakom ridå. Det är ingen lynchmobb med gäng som drar fram på gator och torg ... [...]

Jag anar att Carl-Oskar Bohlin inte håller med, åtminstone inte i Stockholmsfallet...
  • Mentat
    longwalkhome skrev 2025-09-10 14:57:48 följande:
    Nej, han skulle givetvis haft livvakter med sig. Svenska politiker är inte sällan naiva. 

Ett case som - hur oacceptabelt och smaklöst det än är - förstås inte har med militär närvaro att göra. 
    Nej, helt rätt. Kanske litet OT men nog känns det som en lynchmobb som förföljde Bohlin, därför kom jag att tänka på det.
  • Mentat

Trump gör mycket galet men ibland något bra. Det måste gå att se båda sakerna. En väl så relevant fråga är "Varför är hatet mot Trump så intensivt?" i ljuset av mordet på Trump-supportern Charlie Kirk och mordförsöken mot Trump själv.

• Mentat
    longwalkhome skrev 2025-09-11 10:00:30 följande:
    Därför att hans åsikter i de flesta fall är extrema och spär på det redan polariserade läget i den amerikanska politiken. Jag tror du själv besvarar din fråga redan i inledningen "Trump gör mycket galet men ibland något bra".

Där har du förklaringen till varför läget är som det är. Skall man gå vidare med exempel så skulle det snabbt bli ett överflöd av information. Trumps framgångar är baserat på förenklade soundbites som en stor del av den amerikanska befolkningen enkelt tar till sig utan att behöva lägga någon energi på att förstå varför. Det låter bra, enkelt! Så vill vi ha det!

Verkligheten är förstås något helt annat och Trumps unika förmåga att gång på gång trassla till det både inrikes och utrikes är ett skådespel av historiska mått. Till och med MAGA börjar ifrågasätta sin ledare. 

Fast nu efter det horribla mordet så vinner han nog tillbaka många igen. 
    Fast att en politiker står för mycket galet och ibland något bra gäller väl för i princip alla politikers vars parti man inte sympatiserar med? Det förklarar inte intensiteten i hatet mot Trump.
  • Mentat
    Tow2Mater skrev 2025-10-09 17:51:20 följande:
    Jubilant locals in both Gaza and Israel took to the streets early Thursday to celebrate President Trump for his role in the historic cease-fire deal with many calling for him to get the Nobel Peace Prize.

Donald Trump! Donald Trump!, residents in Gaza could be heard cheering after the news broke Wednesday night.

nypost.com/2025/10/09/us-news/gazans-join-israelis-in-chanting-trumps-name-over-cease-fire-nobel-prize-to-trump/
    Just nu visas en hel del bilder från Gaza där folk naturligt nog är glada över att stridigheterna förhoppningsvis är över.

Jag noterar en klar avsaknad av utmärglade människor på bilderna från Gaza.
  • Mentat
    klyban skrev 2025-10-09 18:42:32 följande:

Och det betyder då att ingen har dött av för lite mat? Solig

Det har jag inte påstått. Däremot ser jag inga tecken på utbredd, allmän, svält. Det är förstås också möjligt att dem man ser på bilderna stal maten från andra och därmed utsatte dem för svält.
  • Mentat
    Anonym (Buff) skrev 2025-10-12 16:00:57 följande:

Kolla vad det stabila geniet trumpanzee la ut på truth social inatt hahahahaha, jag skrattar bokstavligen på mig i brallorna! 
    Gissa vem som fortfarande var president den 6e januari 2021 om inte trumpanzee, INTE Biden. 😂😂😂

INVOKE THE 25th AMENDMENT!!! 

Jag ser ingen referens till 2021?
  • Mentat
    Padirac skrev 2025-10-12 23:15:04 följande:
    Känner du till något annat 6e januari som Donald har en hangup på? 

Vilka andra människor tror du själv att Donald pratar om 2022, 2023, 2024 eller 2025?

Det är inte svårt att förstå att Donald igen pratar om 6e januari 2021, det är inte första gången han påstår att hans pöbel var infiltrerade , han har ju dessutom benådat ett stort antal av sin pöbel.
    Jag följer inte Trumps twittrande men har ju förstått att han svingar vilt mot allt möjligt. Jag ville inte dra förhastade slutsatser så det var därför jag lade märke till att årtalet inte fanns med och undrade. Det låter förstås fullt rimligt att det är stormningen av capitolium han syftar på, vilket spontant kändes som mer nyligen än 2021. Tiden går visst fortare och fortare...
  • Mentat
    klyban skrev 2025-10-13 12:02:13 följande:
    Så svar nej då :lol:

Och varför kommentera något du inte följer och som att du följde detta? :whoco5: 
    Padirac skrev 2025-10-13 07:55:37 följande:

Tror du att Trump 'tänkte för fort' eller helt enkelt ljög om att Biden kontrollerade FBI och agenter vid stormningen av Capitolium då Trump fortfarande var president?

Som skrivet ovan, det var för att stoppa och möjligen hänga Mike Pence som skulle cerifiera de äkta/verkliga elektorsrösterna som stormningen av Capitolium skedde.

Oops, så tyst det nu blev från mentat, undra vad som hände :lol: 

Detta sker alltid när trumpen gör bort sig, tystnad eller försöker kompartmentalisera ned det till enskilda bokstäver om så krävs för att rädda trumpen.

Jag ställde en fråga för att få ett förtydligande. Det betyder inte att jag hyllar Trump. Det är inte heller något skäl att göra en hel hönsgård av en fjäder
Svar på tråden Varför gillar så många Trump?