Inlägg från: Anonym (Röstar på partiet) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Röstar på partiet)

Varför gillar så många Trump?

longwalkhome skrev 2025-09-19 10:14:24 följande:
    Vad är det för konstig logik? Har man inte rätt att kritisera en republikansk president för att demokraterna förlorade valet? Vi kritiserar ord och handlingar, inte valet. 

Som du säkert förstår är det två helt olika frågor. De flesta demokrater är fullt medvetna om att strategiska förändringar krävs framöver. Och det är även stora splittringar inom republikanerna skall du veta. Det Trump håller på med liknar ingenting annat i amerikansk historia.

Nu tror jag dock inte det blir något val 2028. I vart fall inte i någon traditionell mening.

Jag har absolut inte sagt något om:
     "Har man inte rätt att kritisera en republikansk president för att demokraterna förlorade valet?"

Vad är det för konstig logik du kommer med?

Som vanligt är du så förblindad, vänsterblivet förblindad, att du ägnar dig åt att förneka det mest väsentliga.

"...när folk pratar positivt om trumpen"

Jag har aldrig "pratat positivt" om trumpen.

Ditt övriga ogrundade tyckande och svamlande får som vanligt stå för dig,
    för om detta har jag inte skrivit något.

klyban skrev 2025-09-19 10:27:02 följande:

Det saknar betydelse i diskussionen om trumpen. Men de tär den klassiska, byter man kandidat för nära, gäller även Svensk politik också. Så går det mycket sämre för en sådan kandidat, så inget konstigt där inte. Men är inte pedofili/sex med minderåriga, sexuella övergrepp och våldtäkter något negativt för en president. Eller är dessa grova sexbrott något som är okey och bara om det är trumpen? För det är så det ser ut när folk pratar positivt om trumpen, så vägrar dom ta med gigantiska saker som svåra sexbrott. Usch måste man säga, för detta är riktigt äckligt att det accepteras av trumpnissarna. DU ska vet en sak i fascism, så är det bara andra som gör fel, de är ofelbara. Och idag i sekten i R, så har dom en inställning att de aldrig ljuger, gör aldrig fel, och aldrig någonsin ber om ursäkt för sina fel och lögner de ger. Det är därför de inbillar sig de kan köra ett fascistiskt drag och hota TV-kanaler att sparka programledare och för de kan inte göra annat pga hotet är mot deras existens. = Typisk fascism och censur, trumpnissarna försöker inbilla sig annat och projicera istället, och en del fattar nog inte ens att de står bakom fascism när de kommer till undsättning för trumpen och hens önskan att bli diktator.

Kermit1561 skrev 2025-09-19 08:45:08 följande:
    Ja, det är så auktoritära regimer fungerar. Man stämplar oppositionen som faschister och ett stort hot som man måste ta till alla medel för att stoppa, inklusive att montera ned demokratiska insitiutioner, lagar, regler och yttrandefrihet. Putin har gjort det i ryssland och Trump håller på med det i USA. 

Om Trump enbart och helt enkelt är sådan så som du påstår.

Hur kunde det då komma sig att Demokraterna inte kunde få fram en kandidat som mycket enkelt vinner över Trump i ett demokratiskt val?

Att denna Trump, så som de och du beskriver honom, vinner valet, vad säger det då om motståndaren och om motståndarsidan?

Har du inte reflekterat alls över detta?

Kermit1561 skrev 2025-09-19 10:56:45 följande:
    Oavsett hur dåliga man tycker demokraterna är och hur fel de har i allt så gör det inte Trump bättre, det finns all anledning att kritisera Trump för vad han gör, speciellt som det är han som sitter vid makten.   
    Så ta ditt eget råd och fundera på varför det är så viktigt för dig att försöka avleda uppmärksamheten från Trump och skylla hans handlande och antidemokratiska hållning på demokraterna. Trump är ansvarig för det Trump gör, det han gör är inte demokraternas fel.
    Men det verkar ligga i DNA't hos vissa att alltid skylla de egna tillkorkakommandena på andra.  
    Jag har läst trådstarten och i alla mina tidigare inlägg har jag försökt förklara.

Det var Republican Party som vann valet, och det skedde på stark demokratisk grund, i ett demokratiskt val som var mycket säkrare och hade högre kvalitet än det förra valet. 

Det är inte så många som generellt "gillar" Trump, inte på det sätt som står i trådstarten och inte på det sätt som du och andra inbillar er.
    Republican Party (med Trump) vann valet över Democratic Party (med Harris).

Den stora majoriteten som röstar på Trump röstar egentligen i första hand på partiet, alltså på Republican Party.

Och egentligen röstar man så för att man mycket tydligt saknar förtroende för den politik som Democratic Party står för.

Folk i allmänhet har mindre förtroende för de politiker som representerar Democratic Party,
    och detta verkar vara ännu tydligare på lokal nivå, alltså ännu mindre förtroende än för de politiker som på lokal nivå representerar Republican Party.

När det gäller personerna så är det många som är minst sagt tveksamma till Trump, men nu var det bara han som var den politiker som gick att rösta på för att undvika den politik som Democratic Party står för.

Och det borde vara lätt att inse att i fråga om att känna tveksamhet så är det uppenbart att väldig många känner ännu större tveksamhet till Harris, av förklarliga skäl.

Den där fruktansvärda fokuseringen på Trump, att hela tiden söka negativa vinklingar, är väldigt mycket ett fokus som Svenska s k vänsterblivna media har skapat.
    Därifrån har sannolikt du och majoriteten av Svenskar självfallet fått sin bild.

I USA ser man det på ett annat sätt och medierapporteringen ser ut på ett helt annat sätt.

I USA har förmedlas minst lika mycket konstigheter och märkliga saker gällande den där Harris.
    Medan detta knappast ens har nämnts i svenska s k vänsterblivna media. 
    longwalkhome skrev 2025-09-19 11:03:44 följande:
    Vad bra, du håller med. Då så.
    Ja, vi är överens om att jag inte har sagt något om det som du försökte påskina.
    klyban skrev 2025-09-19 11:25:16 följande:

Så ingenting hade du då?

Har du ens läst trådstarten och förstått ämnet?

Jag har besvarat det mesta i mina inlägg. Och för din skull, och för att hålla mig till ämnet, kan jag upprepa att:

det är många som är minst sagt tveksamma till Trump, men nu var det bara han som var den politiker som gick att rösta på för att undvika den politik som Democratic Party står för.

Och det borde vara lätt att inse (borde vara lätt också för dig...) att i fråga om att känna tveksamhet så är det uppenbart att väldig många känner ännu större tveksamhet till Harris, av förklarliga och fullt förståeliga skäl.

Ditt vanliga svamlande som är både off topic och grumligt, som är tydligt vänsterblivet och ligger långt från trådämnet, ditt svammel får stå för dig.

Du visar på ett för dig själv närmast pinsamt sätt att du inte klarar greppa ens det allra enklaste.

Du påstår:

Kermit1561 skrev 2025-09-19 11:51:17 följande:
    Inget av det du skriver ursäktar det Trump gör, 
    Du har fel.
    Jag har inte ursäktat, eller ens försökt ursäkta, något som Trump gör.

Jag har besvarat och försökt förklara det som efterfrågas i trådstarten.

Men du däremot, bryr du dig ens om ämnet och trådstarten?
    longwalkhome skrev 2025-09-19 12:26:04 följande:
    Din poäng: Sluta gnäll på Trump och rikta kritiken internt istället
    Min poäng: Äpplen och päron

Är vi fortfarande överens?

Fel av dig, gällande min poäng.
    Läs igen mina inlägg, läs sakta, reflektera över det du har läst, försök förstå innebörden, innan du citerar och slänger iväg dina ogrundade påståenden.

Ja, vi är fortfarande överens, om möjligt ännu tydligare än tidigare, om att jag inte har sagt något om det som du felaktigt försökte påskina.
    longwalkhome skrev 2025-09-19 13:56:20 följande:
    Det var EXAKT det du skrev. Lägg ner ditt trollande.

Du har fel i sak, och det är MYCKET uppenbart.

Läs igen mina inlägg, 
    läs sakta,
    reflektera över det du har läst,
    försök förstå innebörden,
    innan du citerar och slänger iväg dina ogrundade påståenden.

.

F ö,
    har du ens läst trådstarten och förstått ämnet???

klyban skrev 2025-10-15 12:17:06 följande:

de få ggr jag får fakta fel, så ber jag om ursäkt för detta.

Någon lever i fablernas värld

(och uppvisar något märkligt behov av att ljuga om sig själv, och försöka inbilla  andra, att den är  ugglan Jakob...)
    longwalkhome skrev 2025-10-15 11:11:19 följande:
    Om freden består så är det givetvis en fantastisk bedrift. Credit where credit is due.

När det gäller Trump så ställer jag mig dock alltid frågan "Vad vinner han själv på detta. Vad är hans egentliga drivkraft". Den frågan ställer jag mig för övrigt när det gäller ALLT han gör och säger. Krig är förstås aldrig bra för någon och Trump brukar säga att det är "bad for business" men jag tror ju att förklaringen är lite mer komplicerad än så. Vidare så är han i det närmaste besatt av att få fredspriset. Så gör han detta för att han genuint vill ha fred eller för att han vill stoltsera med ett pris?

Effekten är ju samma - om det blir fred på köpet, enastående. Men man får man inte glömma av vad den andra handen håller på med.

Summa summarum. Ja, det Trump har åstadkommit gällande detta är so far skitbra. Men fred i någon praktisk mening sker inte över en natt så vi får se om han får sitt pris nästa år. Jag hoppas det.
    Du vågar inte erkänna att du alltid och i alla sammanhang önskar att Trump ska ha fel och att han ska misslyckas.
    Detta oavsett vilka följder det får.

Jag tycker mig se att din önskan tyvärr lyser igenom också här, om det är Trump som ligger bakom fred, på kort eller lång sikt, så verkar det finnas någonstans inom dig en önskan att han ska misslyckas? Oavsett de fruktansvärda konsekvenserna...

Du hävdar att Trump har någon bakomliggande agenda, att han inte skulle ha ett gott syfte.
    Men vad är då ditt syfte???
    klyban skrev 2025-10-15 13:26:27 följande:

Lycka till att påvisa nått annat Solig

Som du såg så saknades detta nu, kanske nästa inlägg kommer detta? :no:

Det har jag och andra medlemmar påvisat många gånger.

Utan att du har vare sig bett om ursäkt eller korrigerat ditt fel.

Tvärtom är ditt vanliga sätt att i stället slingra dig och skylla på något annat och försöka flytta fokus till något helt annat.
    Eller så som du brukar göra ägna dig åt "-Ska du säga som..."

Men, men, du tillhör ju de där som alltid tror sig ha rätt,
    så varför skulle du behöva korrigera dig?
    I din egen värld har du väl aldrig haft fel eller gjort något fel.

Du avslöjar dig själv, utan att ens skämmas.
    Jag skrev om förhoppning om FRED.

din önskan lyser tyvärr igenom också här,

om det är Trump som ligger bakom fred, på kort eller lång sikt, så verkar det finnas någonstans inom dig en önskan att han ska misslyckas?

Oavsett de fruktansvärda konsekvenserna...

klyban skrev 2025-10-15 13:51:00 följande:

Gott syfte med pedofili/sex med minderåriga, sexuella övergrepp och våldtäkt?
    Du var verkligen annorlunda med att berätta vad som är gott, för mig och andra normala är detta det hemskaste man kan göra mot annan människa.

Men schyyy, inte ska vi prata om trumpens grova sexbrott.....

Jag skrev om förhoppning om FRED.

(Men jag har inte skrivit något om det där andra som du dillar om.)

Men tyvärr klyban understår du dig önska att strävan för fred ska misslyckas!

Och du avslöjar dig själv, utan att ens skämmas.

klyban skrev 2025-10-15 15:26:54 följande:
    Solig

pedofili/sex med minderåriga, sexuella övergrepp och våldtäkter, är detta gott menar du då?
    Och märkte du hur du igen glömde av att påvisa felen.

Nu när du missat detta 5 ggr, så inser vi alla att du redan vet jag har rätt sakligt, och sen försöker inbilla dig annat och utan ens påvisa det.

Och när det kommer till freden, så inser jag saklig fakta igen, och det är att just nu är den så bräcklig att lämna fel död kropp till israel kan betyda att kriget återupptas.

Så ja, denna fred är svårt bräcklig, och trumpen har ljugit att allt är klart också. för det är inte ens nära.

Ska det bli en sjätte gång där du inte påvisar vad som inte är korrekt sakligt och med fakta?
    För börjar undra vad du väntar på nu, så vad väntar du på? Solig

Svar på tråden Varför gillar så många Trump?