• Anonym (:))

Förutsätter han att jag ska ha koll?

Jag har varit tillsammans med min sambo i 6 år och vi bor ihop sedan 2 år tillbaka. 

Han har två barn på 14 och 17 år. Jag är barnfri och vi har haft tydliga samtal om att jag inte kommer vara barnens bonusmamma utan en extravuxen men ansvaret för barnen kommer aldrig att ligga på mig. Givetvis ställer jag upp om frågan om hjälp odyl kommer

Detta fungerar bra för mig MEN han gör aldrig något med barnen utan de sitter mest på sina rum och han umgås inte med dem. 

Nu när det äldre barnet fyllde 17 så fick han ingen present. Vi hade inte heller någon fika eller dyl. 

Samma gäller för julen. Det finns inget planerat och jag tänker inte styra upp detta då julen inte är viktig för mig. Det blir intressant att se hur den kommer bli.

Min fråga är ifall er partner planerar eller om det vanligtvis faller på kvinnan? Det känns som att många män skaffar barn med attityden att den andre får styra upp och planera. Finns fler barnfria här inne med tonårsbonusar?

• Svar på tråden Förutsätter han att jag ska ha koll?
  • Anonym
    Anonym (Molte) skrev 2024-11-06 17:06:05 följande:
    Det här inlägget är anmält.
    Har anmält min egen kommentar också för att du missförstod den.

Jag kanske var lite oklar.
  • Anonym (Öh)

firar du inte heller födelsedagar, hur firar du och din sambo varandra?

vad säger han om du frågar hur han tänkt fira barnets födelsedag? Normalt sätt brukar man väl även som pappas sambo köpa någon liten present.

jag hade dragit öronen åt mig direkt om en man jag träffat inte uppmärksammar sina barns födelsedagar och anordnar något slags julfirande med dom. Ytterst ocharmig och lat egenskap. Kan han inte new fira sina barn så lät han ju inte lyfta ett finger för att fira någon annan heller. Tråkigt!

• Anonym (Fia)
    Anonym skrev 2024-11-06 16:58:47 följande:
    Man sjunger väl ändå inte för en 17-åring, det är inget småbarn.
    Jag sjunger garanterat för alla som firas, även min 80-åriga mamma. Du gör inte det tydligen?
  • Anonym
    Anonym (Fia) skrev 2024-11-06 17:49:48 följande:
    Jag sjunger garanterat för alla som firas, även min 80-åriga mamma. Du gör inte det tydligen?
    Nej, uppenbarligen inte.
    Det har väl framgått tydligt... 
  • Anonym (sanningen)

TS den här mannen är ett bottennapp, det måste du väl ändå fatta?

Det är inte ditt ansvar att han är ett rekordrövhål mot sina barn, men du kan väl göra världen en tjänst och säga åt barnen att du tycker synd om dem för att deras pappa är ett sånt massivt kukhuve till oempatisk snåljåp, förmedla samma sak till honom och sen rädda dig själv.

Annars är du ett menlöst mähä och förtjänar troligen det skitliv som den här mannen 100% säkert kommer att ge dig.  

• felicityporter

Jag håller med om att hans barn inte är ditt ansvar, MEN jag tycker faktiskt att det är dåligt av dig att inte se till att han köper present och firar sitt barn som fyller år. Samma sak gäller jul. Du borde pusha din man till att fixa något på högtider som är viktiga om han är så tafatt att han inte kommer till skott själv. Enligt mig är man tillsammans för att bli starkare, kombinera ens styrkor för att minimera svagheterna. Det är ju hela poängen med ett förhållande enligt mig.

• Anonym (SL)

Men vänta nu.
    Ni har varit ett par i 6 år och bott ihop i 2 år.

Hur har du inte noterat detta förrän nu?
    Ni måste som sambos ha firat minst 1 jul om inte 2 redan  och samma  barnens födelsedagar och någonstans innan under de tidigare 4 åren bör du ha märkt något.

Låter väldigt märkligt.

Sen tror jag inte på det upplägget som du kräver.
    Att ni ska ha ett liv ihop men ha barnen så pass separerade från er relation att du inte ens kan köpa en present till de barn du delar tak med.

• Anonym (Kaos)
    Anonym (L) skrev 2024-11-06 17:00:14 följande:
    Ta över föräldraansvar? Att bjuda till lite är inte samma sak som att ta över föräldraansvar. Att ta fram en kaka från frysen, säga grattis och bjuda på lite fika är fan inte att ta över föräldraansvar. Det är att vara hövlig mot människor man bor med. Varför vill man inte vara en hövlig person? 

Pappan är usel, men varför ska man för den sakens skull bete sig lika uselt som vuxen?
    Jag tycker inte det heller.
    Det är inte som att ta över en uppfostransfråga eller komma med pekpinnar.
    Det handlar om en väldigt grundläggande sak som  99% av jordens befolkning uppskattar. Att bli firad när man fyller år.

Och jo, till dig som undrade, man sjunker för 17-åringar.
    I min ursprungsfamilj och i min egen (har barn mellan 6 och just 17) så överraskar man med frukost oavsett vem som fyller år och hur gammal hen är.

Sista meningen är sann men tragisk. Varför vill TS framstå som en lika usel vuxen??
  • Lönnsirap

Såväl jul som födelsedagar firas på olika sätt i olika familjer och i andra sammanhang.

Personligen skulle jag haft oerhört svårt att leva ihop med en människa som inte skulle firat något här i livet, utifrån att världen blir så satans trist. 

Med detta sagt tycker jag att det är rätt märkligt att fokusera på vad den andre har för förväntningar. Gillar TS verkligen att leva i ett hushåll där den vuxne inte överhuvudtaget taget bjuder till. Och tycker TS på riktigt att julen inte ens är viktig för hushållet i stort?

I såfall är det väl bara att köra på. Men om det skaver för att TS noterar att hennes partner faktiskt är taskig mot sina barn så är det ju rimligt att fundera på om man vill ha den rollen.

Svar på tråden Förutsätter han att jag ska ha koll?