Inlägg från: KimLinnefeldt |Visa alla inlägg
  • KimLinnefeldt

Tjat om sex

Ta ett allvarligt snack. Be honom tala om hur ofta han vill ha sex, och sen berättar du hur ofta du vill ha sex. Sen försöker ni göra en överenskommelse om antal gånger i veckan. Om det behövs kan ni schemalägga det.

Berätta för honom att han kommer att förlora dig om han fortsätter att tjata. Han ska aldrig tjata mer, ni ska komma överens om ett bra avtal.

Om det är okej för dig så kan du erbjuda dig att runka honom någon gång i veckan, mellan samlagen. Eller att han får runka själv medan du ser på. Men absolut bara om det är okej för dig, inte bara för att tillfredsställa honom.

• KimLinnefeldt
    New Dawn skrev 2024-11-08 20:32:39 följande:
    Tror du på fullaste allvar att det går att ha sex som en matematisk uträkning? 

Sex handlar om så mycket mer än frekvens. Sexlivet är ofta ett resultat av relationen som helhet, och har väldigt mycket med känslor för varandra att göra. 

Att ställa upp på sex utifrån ett "behovsschema" är nog ett effektivt sätt att döda lust pä. 

Sex handlar bla om att bli sedd. Om man bara ses som ett sexobjekt, som ska producera x antal sextillfällena, tappar man nog väääldigt mycket.

Ja tycker att dina inlägg brukar vara bättre än så här.
    Just nu verkar det som om han beter sig på ett sätt som dödar lust. Om hon sätter ner foten och gör det hela till "matematik" så kan han sluta tjata, han vet vad som gäller. Ett schema istället för ömsesidighet och empati.

Alternativet kan bli att hon också tjatar: Nej, jag vill inte. Nej, jag vill inte. Nej, jag vill inte.

Naturligtvis förespråkar jag kärlek och samförstånd, men den grunden håller han på att rasera. 
  • KimLinnefeldt
    Anonym (Fia) skrev 2024-11-11 09:03:54 följande:
    Fast är det tjat att säga nej när man värnar om sina gränser när det gäller sex?

Håller med dig om resten.

Ett schema skulle få mig att bli snustorr, lust är inget jag kan framkalla alls på beställning. Den bara finns där pga av den starka ömsesidiga attraktionen jag och min partner har för varandra. Som bygger på b la respekt för varandra och mkt annat.
    Det beror på hur man säger nej. Är det ett absolut nej? Så att fortsatt tjat innebär separation? Kvinnor vill gärna prata tills man är överens, riskerar att fastna i samma läge hundra gånger. Hon behöver sätta ner foten rejält.

Om hennes sexlust skulle upphöra av ett schema så kanske det är dags att gå åt olika håll. 

Man kan inte bara sitta och tycka att han är dum och tjatig. Man måste sätta kraft bakom orden.
  • KimLinnefeldt
    New Dawn skrev 2024-11-11 17:07:00 följande:
    Hon har ju skrivit att mer än två gånger i veckan blir för mycket, så hur skulle ett schema hjälpa honom att få mer sex?
    Det enda är ju att hon ställer upp, (eller villa ha sex) fler tillfällen. Även om man ser det matematisk, och man vill göra en kompromiss i antal tillfällen, förstår jag inte hur du tänker.
    Menar du att hon skulle vilja mer, bli kåtare, om det var bestämt utifrån ett schema? Låter konstigt.

Jag kan förstå att man ibland måste planerar in tid för sex (eller rättare intim närhet som kan leda till sex) för att det inte ska försvinna i vardagen, men att ha sex utifrån ett schema för att man har olika behov tror jag inte på.

Jag tycker för övrigt att det är märkligt att sex och lust  verkar styras av antal dagar. Det kan ju skifta av olika orsaker. Ibland har man sex oftare och ibland går det flera dagar mellan av jättemånga olika anledningar. 

Att man blir sugen på sex beror ju inte bara på att det gått visst antal dagar.  Konfilker, stress, trötthet och massa annat kan ju göra att lusten sjunker. Ibland kan praktiska hinder uppstå. I motsatta kan mysiga stunder, intima samtal, annan närhet, att man har kul, kläder, aktiviteter göra att lusten ökar. Till det kommer hormoner och annan hälsa. Jag tycker det betyder jättemycket att bli lyssnad på. Särskilt om jag mår dåligt över något. När mitt ex inte visade minsta förståelse, eller lyssnade, kände jag att all eventuellt tidigare tankar på sex försvann totalt. Jag blev besviken,  och det kan döda lust. 
    Nja, jag skulle tro att deras samtal leder till att han får så mycket sex som hon vill ha och njuter av. 

Det är lite som med barnuppfostran. Man kan tjata och tjata och gnälla och sucka, men det hjälper inte, om man inte är konsekvent. Man måste vara bestämd, ha nolltolerans, i vissa lägen.

Du säger att man ibland kan behöva planera in tid för sex. Det låter ju nästan som... schemalagt...

Du vänder mig emot mina inlägg där jag ger konkreta förslag. Har du själv något konkret förslag om vad hon kan göra?
  • KimLinnefeldt
    KimLinnefeldt skrev 2024-11-12 11:28:00 följande:
    Nja, jag skulle tro att deras samtal leder till att han får så mycket sex som hon vill ha och njuter av. 

Det är lite som med barnuppfostran. Man kan tjata och tjata och gnälla och sucka, men det hjälper inte, om man inte är konsekvent. Man måste vara bestämd, ha nolltolerans, i vissa lägen.

Du säger att man ibland kan behöva planera in tid för sex. Det låter ju nästan som... schemalagt...

Du vänder mig emot mina inlägg där jag ger konkreta förslag. Har du själv något konkret förslag om vad hon kan göra?
    Vänder dig emot, skulle det vara, förstås.
  • KimLinnefeldt
    New Dawn skrev 2024-11-12 18:53:06 följande:
    ...
    Du får tro vad du vill, men jag tror inte på schemaläggning för att jämka. Det skulle ju innebära att hon behövde ha ännu mer sex. 

...

I första hand tror jag att de bör fundera på hur det står till med relationen. Jag tvivlar på att kärleken är så stark. 
    ...

Jag tror ändå basen för att få relationen och sexet att fungera är att hon tycker om sexet och ser fram emot det. 
    Självklart ska han också njuta av sexet, men eftersom han vill ha mer gillar han det nog. Däremot tror jag han får acceptera hennes begränsningar. Om han absolut inte kan nöja sig med det (och onanera emellan) får han nog byta partner. 
    Schemat ska de naturligtvis vara överens om. Vilket kan innebära mindre sex än tidigare.

I övrigt håller jag med dig om det mesta, bästa Dawn. De har ett grundläggande problem som nog är mer komplicerat än att bara grundas i sexlivet - samförstånd, hjälpsamhet, längtan, hemarbete, tidigare trauman med mera med mera.
Svar på tråden Tjat om sex