• Anonym (Li)

Min sambo blir arg varje natt

Jag har konstanta sömnproblem just nu pga att det varit tufft på olika plan, blev varslad, dålig relation, högt blodtryck, stress osv. 

Jag försöker att inte störa på natten men om han vaknar vilket han gör så skriker han så att grannarna hör, skäller högt vilket jag tycker förvärrar mina problem med sömnen och det sker genom att han blir arg direkt. 

Inatt skrek han på mig så högt bredvid mitt öra att jag har ont i örat, känner som lockkänsla osv, ska kolla upp det. Vad hade ni gjort i min situation? 

• Svar på tråden Min sambo blir arg varje natt
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Li) skrev 2024-11-13 09:22:42 följande:

Hej! 

Tack för alla kommentarer, stöd och tips. 

Jag fick veta igår att han hade sökt fram och läst min tråd på familjeliv och tycker att jag borde berättat mer så jag tägger till lite mer information om situationen. 

Ofta när vi ses efter en dag och jag frågar om dagen så minns han inte den orkar inte prata då det inte enligt honom är intressant. Jag uppskattar att dela tankar och bara prata ibland om lite olika. 

När vi ska sova ibland så kan jag säga ?ska vi prata lite kort innan vi somnar? men då blir han oftast arg och säger att han inte orkar/har lust vilket så klart är okej Men han skriker då att jag inte förstår att man inte pratar innan man somnar. 

Har försökt förklarat att mycket pga  allt som hänt i relationen senaste halvåret har det resulterat i detta även enligt läkaren men han säger att det är mitt problem att jag inte bara släpper och går vidare. 

Han skriker ofta så högt att grannarna ibland helt av sig vilket jag säger när han skriker men det spelar ingen roll. Han skriker ändå vidare. Ibland slänger han ner saker på golvet också som lampa, spegel osv på natten. 

Du vet redan svaret på dina frågor. Han är en sjuk människa som inte ska leva med andra människor och det kan du hälsa honom. 

Hemmet ska vara en plats för lugn och ro och återhämtning. Självklart kan man sova i skilda rum om man har något störande för sig på nätterna, men den diskussionen tar man i normal samtalston på dagtid. 
  • molly50

Hej! 

Jag fick veta igår att han hade sökt fram och läst min tråd på familjeliv och tycker att jag borde berättat mer så jag tägger till lite mer information om situationen. 

Ofta när vi ses efter en dag och jag frågar om dagen så minns han inte den orkar inte prata då det inte enligt honom är intressant. Jag uppskattar att dela tankar och bara prata ibland om lite olika. 

När vi ska sova ibland så kan jag säga ?ska vi prata lite kort innan vi somnar? men då blir han oftast arg och säger att han inte orkar/har lust vilket så klart är okej Men han skriker då att jag inte förstår att man inte pratar innan man somnar. 

Har försökt förklarat att mycket pga  allt som hänt i relationen senaste halvåret har det resulterat i detta även enligt läkaren men han säger att det är mitt problem att jag inte bara släpper och går vidare. 

Han skriker ofta så högt att grannarna ibland helt av sig vilket jag säger när han skriker men det spelar ingen roll. Han skriker ändå vidare. Ibland slänger han ner saker på golvet också som lampa, spegel osv på natten. 

Varför stannar du kvar hos honom?
    Den enda han verkar bry sig om är ju sig själv.
    Du är värd bättre.
  • Xenia

Hej! 

Tyckte han att du borde berätta ännu mer om hur omöjlig han är? Ja, jag skulle då inte vilja sova i samma säng/rum som den mannen. Absolut skilda sovrum.

Tycker han inte att han har problem, så tycker jag du borde lämna honom.
  • Meddelande borttaget
  • Yllop
    Anonym (Li) skrev 2024-11-11 13:55:38 följande:
    Vad hade ni gjort i min situation? 

Skaffat ett eget ställe att bo på.
    Din sambo verkar ju inte riktigt klok.

• Anonym (H)
    Xenia skrev 2024-11-13 14:26:28 följande:
    Tyckte han att du borde berätta ännu mer om hur omöjlig han är? Ja, jag skulle då inte vilja sova i samma säng/rum som den mannen. Absolut skilda sovrum.

Tycker han inte att han har problem, så tycker jag du borde lämna honom.
    Vadå tycker han inte att han har problem...
    Ts borde lämna, OAVSETT om han inser han har problem eller inte. 
    Även om han inser han har problem, så bör ts lämna  då det han håller på med är misshandel. Och misshandel i en relation är oförlåtligt. 
  • Anonym (f)

Uppdateringen var om ännu märkligare..

• Xenia
    Anonym (H) skrev 2024-11-13 17:21:27 följande:
    Vadå tycker han inte att han har problem...
    Ts borde lämna, OAVSETT om han inser han har problem eller inte. 
    Även om han inser han har problem, så bör ts lämna  då det han håller på med är misshandel. Och misshandel i en relation är oförlåtligt. 
    Om han insåg att han har problem så skulle han kunna ändra på sig. Men inser han inte det, då är det kört.
  • Anonym (K)

Hej! 

Ja, man kan verkligen undra varför du inte bara släpper och går vidare! Hur länge ska du gå med på psykisk misshandel?
  • Anonym (H)
    Xenia skrev 2024-11-13 17:27:19 följande:
    Om han insåg att han har problem så skulle han kunna ändra på sig. Men inser han inte det, då är det kört.
    Vadå ändra sig. 
    Hans beteende är misshandel, så ts bör lämna sig oavsett om han ändrar sig eller inte.
  • Cox Orange

Snälla, det är ju helt galet. Är han miljardär så du står ut med det här? Eller exakt varför? Ställ dig i bostadskö och sök jobb och ha som plan att lämna honom vid årsskiftet.

• Xenia
    Anonym (H) skrev 2024-11-13 17:32:47 följande:
    Vadå ändra sig. 
    Hans beteende är misshandel, så ts bör lämna sig oavsett om han ändrar sig eller inte.
    Vore det inte bra om han insåg att han gör fel och ändrar sig?

TS har det tydligen tufft nu även på jobbet, jag kan förstå om hon inte har kraft att bryta upp från en dålig relation också. Samtidig så är just det en av orsakerna till stress och sömnlöshet.

TS, fundera på om din sambo kan ha en empatistörning? I så fall är det ingen idé att hoppas på en förbättring. Han kommer aldrig att inse att han gör fel och aldrig att ändra sig. Det togs upp i senaste "Fråga doktorn" om psykiskt våld.

www.svtplay.se/video/85dRDqG/fraga-doktorn/om-psykiskt-vald
  • falcken

Han verkar ha mycket problem och bryr sig bara om sig själv. Han lär inte ändra sig. Lämna honom innan han blir mer aggressiv. 

• Anonym (K)
    Xenia skrev 2024-11-13 18:19:49 följande:
    Vore det inte bra om han insåg att han gör fel och ändrar sig?

TS har det tydligen tufft nu även på jobbet, jag kan förstå om hon inte har kraft att bryta upp från en dålig relation också. Samtidig så är just det en av orsakerna till stress och sömnlöshet.

TS, fundera på om din sambo kan ha en empatistörning? I så fall är det ingen idé att hoppas på en förbättring. Han kommer aldrig att inse att han gör fel och aldrig att ändra sig. Det togs upp i senaste "Fråga doktorn" om psykiskt våld.

www.svtplay.se/video/85dRDqG/fraga-doktorn/om-psykiskt-vald
    Ibland får man ta sig orken ändå hellre än att stanna med en idiot.
  • molly50
    HelenaSnyggSexig97 skrev 2024-11-13 15:03:36 följande:
    Förlåt men på vilket sätt hjälper det att prata med honom om att han snarkar? Det finns riktig hjälp att få med uppenbarligen så skiter din man fullständigt i dina behov.
    Det har hjälpt så pass att han har gått med på att prova de hjälpmedel som finns på apoteket.
    De funkar något så när,.
    Men det jag oroar mig mest för är att han ibland låter som att han slutar andas.
    Därför vill jag att han söker hjälp.
    Och har även fått rådet av läkare att söka för det och läkaren har sagt att han kan skicka den remiss till sömnlabbet.
    Men jag vet inte hur jag ska få honom att lyssna.
  • Anonym (A)
    falcken skrev 2024-11-13 18:29:27 följande:

Han verkar ha mycket problem och bryr sig bara om sig själv. Han lär inte ändra sig. Lämna honom innan han blir mer aggressiv. 

Instämmer
Svar på tråden Min sambo blir arg varje natt