Orkar vi med ett andra barn?
Vi var litegrann i samma sits när vår äldsta son var liten.
Vi trodde nog att vi skulle ha två barn med 2-3 år mellanrum men insåg ganska snart att det kommer inte att vara vår väg. Inga diagnoser kring utmattning eller så, men vi kände ändå våra begränsningar och respekterade dem. Att det kommer inte bli bra om vi kör på som alla andra nu "bara för att".
Min man jobbar skift så det är nätter och helger som han är borta = jag har det fulla ansvaret och det blir noll återhämtning för mig. Vi har båda behov av "tid ifrån" som vi brukar säga. När man känner att man behöver en paus så kan man ge den andre det, så länge man har ett barn. Har man fler så blir det ju antingen att en får ta båda/alla eller så får man ta varsin. Och vi kände oss själva och varandra så pass bra att vi tänkte att nej, det går inte.
Så plan A var att vänta tills barnet började i förskoleklass för då tänkte i alla fall jag att då blir det lite som med första barnet. Ingen stress med korta dagar på förskola där man tvingas bryta mitt i en amning för att rusa iväg eller så utan då är ju stora barnet liksom där.
Men det var jätteskönt att ha ett barn. En av oss var i princip alltid fri att leka med honom, pyssla osv medan den andre lagade mat eller vad som nu behövde göras. Han kunde alltid ta hem kompisar om han ville, och även ta med någon om vi skulle iväg på museum eller till biblioteket. Tid har vi kunnat ge honom massor och i backspegeln känns det så bra. Det ångrar vi inte. Vi såg till att ha tät kontakt med kusinerna som han har för de är i ungefär samma ålder, om det nu skulle bli så att han inte fick några syskon.
Sen kom vi till att han blev 5-6-7 år och det var liksom dags kände jag men min man var inte alls sugen. Så där och då blev beslutet att inte skaffa några fler barn. Det sved något otroligt i mitt hjärta eftersom jag verkligen längtade, samtidigt kan man inte tvinga någon.
Dock ändrade han sig ytterligare några år senare så idag har vi två barn med drygt 11 år emellan. Nu var vi yngre så vi hade den tiden, vi kunde verkligen dra ut på det. Jag var i er ålder när den yngsta kom.
Men hade det inte funkat eller tiden hade dragit iväg ytterligare så hade det fått bli så. Det blir lite som det blir. Är situationen som den är för er där ni redan har farhågor kring utmattning och ork så kanske det inte vore rätt vare sig mot er eller det barn ni redan har. Om ni inte har ett stort och nära nätverk som känner till hur ni har det och kan rycka in.