Varför gifta sig?
Enbart juridiska skäl. Skulle aldrig ha gift mig annars, men vi var tvugna.
Enbart juridiska skäl. Skulle aldrig ha gift mig annars, men vi var tvugna.

Vi är två kvinnor som ville skaffa barn med varandra. Då behövde vi vara gifta föe att båda skulle erkännas som föräldrar.
Det är åtta år sedan och lagen ändrades något eller några år senare, så nu behövs det inte längre, tack och lov. Då var vi tvugna att vara gifta för att få assisterad befruktning i Sverige, eller vara gifta för att få igenom närståendeadoption efter insemination utomlands, vilket var vårt fall. Det var lag så det var samma i alla regioner.
Nu var det ju inte någon större uppoffring att gifts sig. Vi älskar varandra och vill dela vårt liv tillsammans, och vårt bröllop var en kul dag. Men jag hade inte brytt mig om att gifta mig om vi inte var tvugna för att få bli juridiska föräldrar och för att barnet skulle ha samma rätt till båda sina föräldrar om något händer oss. Jag förstår att äktenskap är viktigt för religiösa människor och för andra, men för min del förändrade det inget i vårt förhållande och jag känner mig varken mer eller mindre trygg i vår kärlek och lojalitet till varandra.