• Prego75

Spjälsängsmadrass från IKEA?

Vi har resåmadrassen samt bäddmadrass, men jag vet inte om det är bättre eller sämre än den bubbliga, men det kan ju bero på att det ännu inte sover någon i sängen. Till dottern hade vi den som då var standard hos IKEA - en vanlig skumgummimadrass, och den funkade fint till henne.

• Prego75

Om jag säger så här då - vi har ju haft skumgummimadrassen till dottern och löpte nu resårmadrassen - vi tyckte reåsmadrassen kändes rejälare och kanske lite lyxigare (vad nu det ska vara bra för). Inbillar mig att resårmadrassen är luftigare än skumgummit...

Men om man har bäddmadrass ovanpå den bubbliga madrassen, försvinner inte lite a poängen med bubblorna då?

• Prego75

Den för 139 är den jättetunna tror jag... inget jag skulle satsa på.
    Den bubbliga heter Sultan Forsen och kostar 359 kr

Resårmadrassen heter Sultan Drömma och kostar 395 kr.

• Prego75

Ser att det finns flera bubbliga... men det borde ju vara den för 359 som TS funderar på eftersom den ligger närmast i pris...

• Prego75

Hahaha.... ja det är inte lätt att hålla reda på allt!

• Prego75

Men, som Lalalong skriver, den för 359 finns ju inte i spjälsängsstolek - den är 90x200 cm!

• Prego75

Vi kommer inte att använda plastad frotté i sängen - den är alldeles för tät och blir supervarm. Vi hade det ett tag då dottern var liten, men när hon skrek (kolik) och blev svettig blev sängen som en bastu och hon fick värmeutslag.
    Vi bytte till något annat - tror det är samma som IKEA kallar Madrasskydd Krama - det är mer som.. hm.. ytskiktet på en binda, tunnare och luftigare, men ändå tätt.

• Prego75

Haha... nu har jag kollat. Den vi hade till dottern är den som kostar 269 kronor idag, till det kommande barnet har vi resårmadrassen för 395. Se där - andra barnet glider in på räkmacka och får lyxbehandling. Vi har grundat bra för syskonrivalitet!

Skumgummimadrassen använder vi än idag då dottern (6½ år) inte kan sova och kommer in till oss. Lätt att ta fram och lätt att stuva undan eftersom storleken är så behändig.

Tvättade den senast i går, och man får lov att säga att den hållit sig fräsch, även om jag, som sagt, tycker att resårmadrassen verkar luftigare och skönare..

• Prego75

Jag har testat plastad frotté - tyckte det verkade smart när jag ammade och brösten läckte. Aldrig mer tänker jag prova det! Riktigt snuskigt blev det... ungefär som att gå omkring i stekande sol med gummistövlar och regnkläder. Ångbastu!

• Prego75

Jag kanske ska tillägga att vi också hade lakan ovanpå den plastade frottén!

• Prego75

Man kan sy ett raffigt frottéfodrat regnställ av det!

Vi klippte till flera bitar (svärmor hade köpt massor plastad frotté till oss, utan vårt samtycke) och hade på skötbädden, sedan slängde vi dem i tvätten så fort de blev smutsiga.
    Vi använde det vid luftning av rumpan, men då lade vi en vanlig frottéhanduk över också eftersom om det händer en liten olycka rinner det rakt av den plastade frottén och hamnar ändå på golvet, mattan etc.

Svar på tråden Spjälsängsmadrass från IKEA?