• Anonym (Lussekatt)

Äter ni korv och processat kött?

Med tanke på att det ökar risken för cancer i tjock och ändtarmen. Korv likställs med rökning och är listat som ett cancerframkallande livsmedel enligt WHO. 

Har aldrig ätit särskilt mycket korv men slutade totalt med att äta korv och allt annat processat kött för 5 år sedan. Saknar det verkligen inte. 

• Svar på tråden Äter ni korv och processat kött?
  • Anonym (The bug)

Ja jag äter korv, 3-4 ggr/ månad beroende på vad jag känner för.

Jag tror på riskspridning och att äta lite av det mesta, för nästan allt innehåller något man inte borde få i sig.

• Anonym (Lussekatt)
    Anonym (The bug) skrev 2024-11-13 17:34:53 följande:

Ja jag äter korv, 3-4 ggr/ månad beroende på vad jag känner för.

Jag tror på riskspridning och att äta lite av det mesta, för nästan allt innehåller något man inte borde få i sig.

Den tror jag också på. Sen väljer ju folk bort vissa livsmedel som t ex vegetarianer eller som jag gjort. 
  • Eurydike

Nej, det gör jag inte.

• Anonym (J)

Nej, det gör jag inte. Det är för hög fetthalt och för lite näringsvärde

• Anonym (Lussekatt)
    Aliona skrev 2024-11-13 18:49:30 följande:

Ja en enkel googling visar att det är ett missförstånd och grov överdrift att korv är lika farligt som rökning. 

https://sverigesradio.se/artikel/6301718

Studier visar att det kan orsaka cancer i tjock och ändtarmen. Tror du att det gör det? 

Det är ju en cancer som har ökat
  • Anonym (massor)

Jag äter ungefär motsvarade ett paket bacon om dagen. Hade jag 1% risk för cancer innan har jag väl ökat den med 100% nu.

Det vill säga, 2% risk.

Folk är dåliga på det där med riskbedömning och procenträkning.

• Anonym (Lussekatt)
    Anonym (massor) skrev 2024-11-13 19:49:33 följande:

Jag äter ungefär motsvarade ett paket bacon om dagen. Hade jag 1% risk för cancer innan har jag väl ökat den med 100% nu.

Det vill säga, 2% risk.

Folk är dåliga på det där med riskbedömning och procenträkning.

Man får lita på studierna som gjorts. Det är en cancer som ökar vilket har en orsak såklart, annars skulle den inte öka. Kommer aldrig äta processat kött nåt mer.
  • Anonym (Hm)

Det kommer larm rapporter med jämna mellanrum om att det och det är farligt. Sen kommer det ännu mer som är farligt

Svar på tråden Äter ni korv och processat kött?