• Anonym (Axel Sthlm)

Sambo med borderline

Hej alla,
    Jag är pappa till två små barn, en fyraåring och en tvååring. Jag bor tillsammans med deras mamma, och vi har varit ett par i 8 år nu.
    På senare tid har det blivit tydligt för mig att min sambo har borderline personlighetsstörning. Det råder ingen tvekan om detta ? hon uppvisar de flesta typiska symtomen och har dessutom en bakgrund som skulle kunna förklara diagnosen. Under vårt förhållande har hon vid ett par tillfällen varit på väg att göra slut med mig och har också haft kontakt med ett tidigare, destruktivt ex. Jag känner mig extremt säker på att det inte har varit något sexuellt, men det har definitivt handlat om känslomässig otrohet. Första gången avbröt hon själv kontakten på grund av skuldkänslor, och andra gången konfronterade jag henne, vilket fick henne att ta bort honom.
    Vi har pratat mycket om vår relation, och båda vill få det att fungera. Orsaken till att hon funderat på att lämna mig har främst varit att vi inte känner den där passionerade kärleken längre. Vi älskar varandra, men den intensiva kärleken har svalnat. Jag känner att den kan finnas där ibland, men tyvärr upplever jag att min sambo inte riktigt anstränger sig för att få tillbaka den känslan på samma sätt som jag gör.
    Fram till nyligen har jag tänkt att hon mest varit destruktiv i sina mönster, men plötsligt insåg jag att hon sannolikt har borderline. Detta blev en väckarklocka för mig. Tidigare har jag trott att vi kunde arbeta tillsammans för att skapa ett så bra liv som möjligt, men nu börjar jag oroa mig för att jag kanske bara slösar bort tiden. Jag är rädd för att jag förr eller senare kommer bli sårad eller lämnad, och jag kan inte längre ignorera de varningssignaler jag ser.
    Det som känns mest sorgligt är att vi faktiskt älskar varandra, och jag tror genuint att ett uppbrott skulle krossa henne, även om hon inte inser det just nu. Jag tror att även jag kommer känna en sorg att se den jag älskar inte vara med mig. Känner mig även orolig för våra barn, som kommer få bära konsekvenserna av vad jag än väljer att göra.

Utåt sett är vår relation bra, jag tycker också den är bra 70% av tiden, men det är svackor i olika storlek varje dag från min sambos håll och det känns just nu tveksamt om hon kan ta sig ur den dåliga spiralen själv...
    Så jag vänder mig till er för råd: Hur hade ni hanterat detta? Finns det något att rädda, eller är det dags att gå skilda vägar? Är jag blind, medberoende, eller finns det något att bygga på? Ska jag sätta ultimatum att hon ska få en diagnos, hjälper det ens? Är det bättre att försöka kämpa för relationen, eller är det mer skonsamt att avsluta nu innan det gör ännu mer ont?
    Jag skulle verkligen uppskatta era tankar och erfarenheter, särskilt om ni varit i en liknande situation. Tack på förhand för era kloka ord. 

Mvh Axel
  • Svar på tråden Sambo med borderline
  • Dexter dot com

Personligen hade jag ju försökt ordentligt att rädda relationen och går det inte så kan jag lämna med vetskapen att jag iaf försöke vilket känns bättre. Hon behöver ju naturligtvis ta tag i sitt mående som påverkar er relation men också era barn. Även om ni separerar behöver dom ju en stabil mamma som är ansvarsfull och kan ta rätt beslut.
    Har hon nån självinsikt och hur reagerar hon när du tagit upp att du misstänker att hon har borderline?

• Anonym (Axel Sthlm)

Tack för svar. Hon nonchalerar betydelsen av det lite, kanske i rädsla för vad diagnosen innebär. Kommer absolut försöka få henne att läsa på mer om diagnosen så hon kan skaffa en självmedvetenhet. Hon misstänker själv att hon eventuellt har den.

• Dexter dot com
    Anonym (Axel Sthlm) skrev 2024-11-17 09:40:36 följande:

Tack för svar. Hon nonchalerar betydelsen av det lite, kanske i rädsla för vad diagnosen innebär. Kommer absolut försöka få henne att läsa på mer om diagnosen så hon kan skaffa en självmedvetenhet. Hon misstänker själv att hon eventuellt har den.

Var då ärlig med att det måste till en förändring från hennes sida för annars lämnar du henne. Hur hon får till en förändring är ju helt hennes ansvar.
  • Anonym (J)

Fast du är ju ingen läkare/psykolog. Taskigt att leta diagnos på någon så.

För att få en sådan diagnos behöver hon gå igenom en utredning hos professionell vårdpersonal. 

Det kan lika gärna vara utmattning. Hade hon haft EIPS så hade det väl märkts tidigare.

• Anonym (J)

Jag kan säga såhär att läkarna trodde att jag hade det, bipolär eller ADHD. Gick igenom en utredning och hade inget av det. Däremot utmattning. Jag både skrek, grät och köpte saker som tröst på faktura i perioder.

Trivs hon med dig? Er? Har ni det jämställt hemma, så du hjälper till med hushållssysslor? 

Har hon vänner? När träffade hon dem senast? 

Sömn, hur är det med den biten? Träning? Mat? Äter ni nyttigt? 
    Barnen, hjälps ni åt med dem? 

Allt behöver inte bero på diagnos eller dylikt. Man är bara människa. Men absolut, viktigt att man ser sin egen del. Men det gäller dig med. 

• Anonym (J)

Jag är lugn nu för övrigt. Inga mediciner. Ingenting. Lugn och ro hjälpte mig och förståelse (både mig själv men folk i omgivningen). Ändrat sätt att se på dig själv, sänka kraven. 

• Anonym (J)

Jag jobbar själv nu på en vårdcentral. Tycker det är hemskt när partners ska sätta diagnoser på sina tjejer/killar. Vad är det för jäkla sätt. 

• Anonym (Axel Sthlm)
    Anonym (J) skrev 2024-11-17 09:55:25 följande:

Jag jobbar själv nu på en vårdcentral. Tycker det är hemskt när partners ska sätta diagnoser på sina tjejer/killar. Vad är det för jäkla sätt. 

Det är min partner själv som lyfte den tanken, hade aldrig tänkt på det dessförinnan. och oberoende om hon har den eller inte har hon haft symptomen för det i flera år och behöver hantera det. Ändra frågeställningen till att hon har alla symptom om det får dig att må bättre, i ett anonymt forum gör det inget att spetsa frågeställningen menar jag.
  • Anonym (J)
    Anonym (Axel Sthlm) skrev 2024-11-17 10:19:25 följande:
    Det är min partner själv som lyfte den tanken, hade aldrig tänkt på det dessförinnan. och oberoende om hon har den eller inte har hon haft symptomen för det i flera år och behöver hantera det. Ändra frågeställningen till att hon har alla symptom om det får dig att må bättre, i ett anonymt forum gör det inget att spetsa frågeställningen menar jag.

Jaha okej. Men då är det en annan sak. 

Nej det hade inte spelat någon roll, anonym som icke. Jag tycker det är taskigt ändå att leta fel / diagnoser hos sin partner. 

Men fundera på de sakerna jag nämnde ovan, hur ni har det? Hur hon lever? Hur ni äter? Sover? Jämställdhet. Stress kan göra oerhört mycket med en person. 

• Anonym (J)

Hur ser du på de sakerna själv? Finns det något område som går att förbättra?

Svar på tråden Sambo med borderline