Sambo med borderline
Utåt sett är vår relation bra, jag tycker också den är bra 70% av tiden, men det är svackor i olika storlek varje dag från min sambos håll och det känns just nu tveksamt om hon kan ta sig ur den dåliga spiralen själv...
Mvh Axel
Det låter inte som borderline utifrån det du beskriver.
Du borde inte sätta diagnos på någon såvida du inte är läkare, och du borde inte heller fråga andra lika okunniga på ett forum.
Trassla inte in dig i att etikettera, det kommer bara resultera i något att skylla på och du får svårare att lämna om det är där det ska sluta.
Överväg om du vill spendera ditt liv med henne, oavsett diagnos. Personligen hade min fru åkt på tippen samma sekund om det uppdagades att hon skrev med nått ex, som nån prepubertal sopa. Alltså jag respekterar henne högt, hade det hänt hade den person jag trodde jag älskade och respekterade inte funnits, en spricka som ur mitt perspektiv är omöjlig att laga hade tillskapats.
Du kanske hade lägre förväntningar på din respektive, och då kanske utgångsläget är annat.
Mitt enda tips egentligen är att se efter dig och barnen, ska hon bättras är det enbart upp till henne själv, med ditt stöd vid eget initiativ då så klart. Men ha en låg tröskel, låt inte hennes skit drabba dig och era barn.
Jag är så trött på folk idag, vuxna människor som sitter och skriver med andra istället för att se efter sin egen familj och hålla ihop den så långt det går, så jävla patetiskt att man får kväljningar.
Fast att skriva med sitt ex , är det alltid fel menar du? Jag har skrivit med mitt nyligen. Efter 8 år hörde han av sig och ville förklara varför han var ett svin. Ett förlåt. Som jag verkligen behövt. Jag har gått vidare men jag behövde förklaringen och ursäkten (misshandlade mig psykiskt).
Så jag tycker det beror på hur och vad man skriver om. Och att man pratar om det! Berättar, att nu skrev mitt ex, osv.
Men att skriva kärleksfulla gulliga grejer, alltså nej. Släng ut en sådan person som gör sånt bakom ryggen
Skrev förresten fel i mitt inlägg igår. EIPS är den nya benämningrn för Borderline.
Om hon har dåligt samvete och känner sig dum över kontakten med exet så har de ju garanterat skrivit något olämpligt med honom. Annars finns det väl inget att dölja/skämmas över.
Dolde hon det? Säger ju också en del isåfall
Om man är rädd att bli lämnad och därmed sårad så ska man inte gå in i relationer över huvud taget.
Fast att skriva med sitt ex , är det alltid fel menar du? Jag har skrivit med mitt nyligen. Efter 8 år hörde han av sig och ville förklara varför han var ett svin. Ett förlåt. Som jag verkligen behövt. Jag har gått vidare men jag behövde förklaringen och ursäkten (misshandlade mig psykiskt).
Så jag tycker det beror på hur och vad man skriver om. Och att man pratar om det! Berättar, att nu skrev mitt ex, osv.
Men att skriva kärleksfulla gulliga grejer, alltså nej. Släng ut en sådan person som gör sånt bakom ryggen
Jo jag håller med. Har man barn med sitt ex (som jag har) så måste man ju antagligen skriva med sitt ex ibland. Men ja det beror helt på situationen. Mitt ex var bra kompis med ett av sina ex när vi var tillsammans och hon var med oss och gjorde saker ibland och sen började hon dejta hans kompis litegrann.
Så ja det beror ju helt på hur man skriver med exet. Att skriva kärleksfulla saker eller typ ?sexting? är såklart inte ok.
Om hon har dåligt samvete och känner sig dum över kontakten med exet så har de ju garanterat skrivit något olämpligt med honom. Annars finns det väl inget att dölja/skämmas över.
Dolde hon det? Säger ju också en del isåfall
Om man är rädd att bli lämnad och därmed sårad så ska man inte gå in i relationer över huvud taget.
och jag tror inte det du beskriver räcker för att få diagnosen.
Det låter inte som borderline utifrån det du beskriver.
Förstår inte? Du skriver absolut ingenting som tyder på borderline. Varför har du fått för dig det?
Så sammanfattningsvis har du och din sambo två barn under 5 år. Din sambo sover om nätterna och hushållsarbete är fördelat okej.
Och du vill veta om relationen kommer fungera på sikt utifrån att du inbillar dig att hon har borderline.
Min observation är att det är väldigt vanligt att människor i samband med att det tvekar på sin relation letar efter rimliga förklaringar och fel på den andre. Jag säger inte att det är så för er, men rent krasst är det svårt att ha en relation med någon som man tycker har en psykisk störning, eller andra drag man inte står ut med.
Naturligtvis kan det vara så att er relation aldrig kommer bli toppen, men utifrån att ni skaffat barn ihop är det kanske rimligt att just försöka bibehålla det som ändå fungerar och fungerat för er.
Men du menar kanske att det skulle kunna tyda på att hon har det. Nja det krävs nog mer än så.
Vi vet väl inte ens på vilket sätt hon skrev med exet. Kan vara han som vill förbjuda henne till det.
Ursäkta jag är smått trög. Skrev innan jag tänkte :)
Nej oftast brukar de med EIPS väl inte ens få dåligt samarbete. Men det fick ju hon. Jag tror inte heller att hon har det.
I vilket fall är det ju fel av honom att sitta och spekulera i det.
Ursäkta jag är smått trög. Skrev innan jag tänkte :)
Nej oftast brukar de med EIPS väl inte ens få dåligt samarbete. Men det fick ju hon. Jag tror inte heller att hon har det.
I vilket fall är det ju fel av honom att sitta och spekulera i det.
Varför skulle man inte få dåligt samvete? Jag kan ha fruktansvärt dåligt samvete för saker jag har gjort.. till och med saker jag inte alls har gjort med flit men som ledde till att något dåligt hände med någon. Och saker som kanske egentligen inte är fel.
Jag har till exempel haft dåligt samvete för att ett ex blev dömd för att ha misshandlat mig fast allt var sant och han till och med erkände.
Blandar du ihop med med antisocial personlighetsstörning eller narcissism?
Varför skulle man inte få dåligt samvete? Jag kan ha fruktansvärt dåligt samvete för saker jag har gjort.. till och med saker jag inte alls har gjort med flit men som ledde till att något dåligt hände med någon. Och saker som kanske egentligen inte är fel.
Jag har till exempel haft dåligt samvete för att ett ex blev dömd för att ha misshandlat mig fast allt var sant och han till och med erkände.
Blandar du ihop med med antisocial personlighetsstörning eller narcissism?