Inlägg från: Anonym (JK) |Visa alla inlägg
  • Anonym (JK)

Sambo med borderline

Jag har själv borderline (EIPS), lite osäkert om jag verkligen har det fortfarande men har iallafall fått diagnosen tidigar?  och jag tror inte det du beskriver räcker för att få diagnosen. Hon har kontakt med sitt ex och har velat göra slut med dig? Isåfall har nog väldigt väldigt många borderline om det skulle räcka att ha kontakt med ett ex och fundera på att göra slut med sin partner. Dessutom när man har småbarn, många förhållanden klarar inte det. Har själv en 2-åring och är gravid nu och det är inte lätt.

Att känna att man vill göra slut med nån och sen ändra sig kan vara ett tecken absolut , så har det varit många gånger för mig också. Men bara det räcker verkligen inte. Till exempel har de flesta med borderline haft självmordstankar och / eller självskadebeteende. Det är ganska stor del av diagnosen. Har hon aldrig haft såna tankar har hon nog inte borderline. Det enda hon kan göra är väl att göra en utredning isåfall men att säga att ens partner har en diagnos bara för att han eller hon är osäker på förhållandet blir lite fel. 

• Anonym (JK)
    Anonym (Snillen spekulerar) skrev 2024-11-17 18:58:48 följande:

Det låter inte som borderline utifrån det du beskriver. 

Du borde inte sätta diagnos på någon såvida du inte är läkare, och du borde inte heller fråga andra lika okunniga på ett forum. 

Det låter lite som när allas ex är narcissister helt plötsligt.. 
  • Anonym (JK)
    Anonym (J) skrev 2024-11-18 12:19:57 följande:

Fast att skriva med sitt ex , är det alltid fel menar du? Jag har skrivit med mitt nyligen. Efter 8 år hörde han av sig och ville förklara varför han var ett svin. Ett förlåt. Som jag verkligen behövt. Jag har gått vidare men jag behövde förklaringen och ursäkten (misshandlade mig psykiskt). 

Så jag tycker det beror på hur och vad man skriver om. Och att man pratar om det! Berättar, att nu skrev mitt ex, osv. 

Men att skriva kärleksfulla gulliga grejer, alltså nej. Släng ut en sådan person som gör sånt bakom ryggen 

Jo jag håller med. Har man barn med sitt ex (som jag har) så måste man ju antagligen skriva med sitt ex ibland. Men ja det beror helt på situationen. Mitt ex var bra kompis med ett av sina ex när vi var tillsammans och hon var med oss och gjorde saker ibland och sen började hon dejta hans kompis litegrann. 

Så ja det beror ju helt på hur man skriver med exet. Att skriva kärleksfulla saker eller typ ?sexting? är såklart inte ok. 

• Anonym (JK)
    Anonym (J) skrev 2024-11-18 14:34:28 följande:

Ursäkta jag är smått trög. Skrev innan jag tänkte :)

Nej oftast brukar de med EIPS väl inte ens få dåligt samarbete. Men det fick ju hon. Jag tror inte heller att hon har det.

I vilket fall är det ju fel av honom att sitta och spekulera i det. 

Varför skulle man inte få dåligt samvete? Jag kan ha fruktansvärt dåligt samvete för saker jag har gjort.. till och med saker jag inte alls har gjort med flit men som ledde till att något dåligt hände med någon. Och saker som kanske egentligen inte är fel.
    Jag har till exempel haft dåligt samvete för att ett ex blev dömd för att ha misshandlat mig fast allt var sant och han till och med erkände. 

Blandar du ihop med med antisocial personlighetsstörning eller narcissism? 

Svar på tråden Sambo med borderline