• Anonym (V)

Använder ni handsprit hemma?

Har ni också en flaska handsprit stående vid handfatet hemma? Många hade vid pandemin men verkar slutat med det. Läste nyligen att handtvål inte kan ta bort all smitta, så därför bör man komplettera. Enkel åtgärd om man kan undvika att bli smittad av någon ohyra tänker jag. 

• Svar på tråden Använder ni handsprit hemma?
  • klyban
    Anonym (Nja) skrev 2024-11-25 14:42:39 följande:
    Så tar du kål på coronavirus | SVT Nyheter

Fakta om handsprit och tvål

* Både tvätt med tvål och vatten och handsprit har god effekt mot coronavirus.

* Handsprit har sämre effekt om händerna är synligt eller kännbart smutsiga.

* Det finns olika sorters handsprit. När det gäller att angripa coronaviruset har allla som finns ute i den svenska handeln effekt.

Dock tvätta händerna och när det inte är en kontaktsmitta har en mycket liten betydelse för en droppsmitta som COVID-19 är.

Men och andra sidan är ju det inget större mök att tvätta händerna och handsprita, så kör bara.
    Som sagt vad jag själv innan fakta lade fram sig, så körde jag bägge efter vistelse ute, och då menar jag i kontakt där andra människor förekommer i en hög grad.
    Sen återgick jag till de normala antalen tvätta händerna och när fakta var på plats.

Dock är det intressant varför de pratar så mycket om tvätta händerna och när det mer mot troligtvis har ingen som helst effekt alls och pga smittvägen är en annan.
    Jag tror det kan för att ge ett ökat medvetande att man får vara lite försiktigare än normalt, men då måste man ställa sig frågan varför tvätta händerna då.(Och jag har bara ett svar och ingen aning.)

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Em)

Slutat med det hemma men brukar ta när det finns t ex på sjukhus

• Anonym (e)

Gillar användningen av ordet ohyraSkrattande

• Anonym (O)
    Anonym (e) skrev 2024-11-25 15:19:59 följande:

Gillar användningen av ordet ohyraSkrattande

Haha jag tänkte också på detSkrattande
  • Anonym (O)

Ts har nog ingen aning om vad ohyra är:)

• klyban
    Anonym (O) skrev 2024-11-25 16:39:19 följande:

Ts har nog ingen aning om vad ohyra är:)

Men ändå är det rätt enkelt att förstå det handlar om de som smittar.
    Dock där blir det komiskt att kanske inte alla, men otroligt många som haft COVID-19, de har smittat andra.

Så kanske inte självkritik, men dock ändå är det just det.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Visst)

Jag såg att det var någon som gett mig tumme ner, och någon skrev också ett inlägg allmänt om att folk raljerar, så jag vill bara trycka lite på att jag faktiskt, på riktigt, använder handsprit i armhålorna. Jag menade inte alls att få det att låta som att jag gör narr av folk som använder handsprit.

• Dr Nail

Det är så man vet när man kommer hem till någon om det bor hygieniska personer där: om man blir erbjuden handsprit eller inte. Samma med butik/restaurang: står det ingen flaska vid kassan så känns stället ofräscht.

• Anonym (Jajamän)

Har handsprit hemma som jag tar av när jag kommer utifrån och hem, eller tex hanterat rå kyckling. Eller städat toan. Tvättar givetvis händerna först. 

Har även en flaska i jackfickan om jag skulle behöva gå på offentliga toaletter. Är sällan sjuk, och då har jag tre egna barn + jobbar i en skola.

• Anonym (O)
    klyban skrev 2024-11-25 16:58:42 följande:

Men ändå är det rätt enkelt att förstå det handlar om de som smittar.
    Dock där blir det komiskt att kanske inte alla, men otroligt många som haft COVID-19, de har smittat andra.

Så kanske inte självkritik, men dock ändå är det just det.

Va?
    Nu hänger jag inte med.
    Ohyra är skadedjur och ingen smitta.
Svar på tråden Använder ni handsprit hemma?