Inlägg från: TvillingmammaVästgöte |Visa alla inlägg
  • TvillingmammaVästgöte

Simskola - hur hade ni gjort?

Vår simskola var på grunt vatten tills man kunde simma tio meter. I en grund och extra varm undervisningsbassäng. Låter ju inte bra att sitta och vänta på kanten. 

Jag tycker det är viktigt att barnen blir simkunniga så snart som möjligt, av säkerhetsskäl så jag skulle inte sluta med simskolan utan istället komplettera med egen träning. Åtminstone bör barnet få vattenvana och lära sig att flyta. Så snart som möjligt.

För mina barn tog det tid. Vi började med vattenlekskola vid fyra och de simmade lite vid sju, När de var åtta fick de träning på skoltid. Men om man inte kan efter tvåan får man sen i trean träna med andraklassarna och det är ju 8nte så roligt för barnet. 

Ge intenupp, simning är viktigt, för säkerheten och självförtroendet. Dessutom är det roligt och bra motion, nör man kan, 

• TvillingmammaVästgöte
    PH76 skrev 2024-11-26 08:49:28 följande:

Som så många andra har svarat så beror det ju mycket på hur ert fritidsliv ser ut, involverar det inte så mycket vatten så är det ju inte lika bråttom. Vi har alltid haft djup pool när barnen funnits, har har sedan många år ett sommarhus på Sicilien (blir mycket bad) och har lagt väldigt mycket energi på att barnen skulle lära sig simma och de har båda gått i någon form av simskola sedan de var bebisar.

Vi har dock tyckt att det inte räcker med att bara kunna simma, man ska vara bra på det, det har känts säkrare. Nu går de i 3an resp 6an och är väldigt duktiga simmare.

Men som sagt det beror ju på vilket liv man lever och hur utsatt man är av vatten.

Men vatten finns ju överallt i Sverige? Sjöar, åar, hav, poler. Mycket svårt att undvika. Alla barn bör ju få vattenvana och lära sig simma tidigt.
    Det handlar också om självförtroende och att inte tvingas undvika vissa miljöer. 

Mina tvillingar gick i simklubbens simskola tills de var tio år. Då simmade de 1 h två gånger i veckan. Så de lärde sig riktigt bra. Det ger självförtroende. 
    Mem det kostade mycket förstås, så mycket pengar vi lade på detta. Men jag får se det som att vi sponsrade den lokala simklubben, de lever till stor del på dessa simskolor. Det är ju en ideell förening. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Aliona skrev 2024-11-26 11:28:14 följande:
    Det är ingen som förnekar att det är livsviktigt för barn att ha vattenvana och kunna simma, men självklart kan det variera hur stort behovet är, och vilka möjligheter man har. Om barnet inte känns moget så kanske man kan vänta lite och ta nya tag efter en termin eller två. Det kostar ju också bra mycket med simskola, och då jan det kännas onödigt att traggla sig igenom det om barnet dessutom inte är mottaglig. Det krävs ju viss fysisk mognad för att klara av att simma. Hur viktigt det då är att öva simning beror på hur och var man lever. Det är väl klart att säkerhetsaspekten är avsevärt mycket större om man bor vid havet, har båt, brukar sätta ungen på en sup-bräda ute på vågorna eller står vid kajen och fiskar jämfört med om man bor i innerstan, mest kastar pinnar i en liten å eller bara badar någon gång på sommaren? Alla ska så klart lära sig, och de kommer de också, men för oss var det absolut jätteprioriterat - och vi hade tid och pengar - men jag förstår att för andra det kanske räcker att gå och bada med jämna mellanrum och vänta in simundervisningen i skolan. 
    Om man inte har råd med simskola kanske man kan träna själv med barnet. På sommaren är det ju helt gratis i sjöar och hav. Själv lärde jag mig simma i havet på somrarna, gick på simskola anordnad av Svenska livräddningssällskapet. 
    Vi hade simskola även om det var kallt i vattnet, det funkade på sjuttiotalet !
  • TvillingmammaVästgöte
    Aliona skrev 2024-11-26 14:37:37 följande:

Självklart. Det gör ts säkert också, men nu var frågan om att fortsätta eller inte fortsätta i simskola som de än så länge inte ser resultat av. 

Svenska livräddningssällskapets havssimskola finns också. Min son gick i somras och förra sommaren. Det var 14 grader i havet. Det var inte bara på 70-talet. 

Vi hade faktiskt en minimumgröns på 15 grader när jag gick i simskolan i havet på sjuttiotalet. 15 grader är också den minimitemperatur man har idag för  kanotpaddling, för juniorer,
    Så att köra simskola i 14 grader var verkligen tufft! Antar att detta var i Norrland?
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (K) skrev 2024-11-27 11:27:03 följande:

Bara för kännedom så kan jag berätta att våra barns skola har två omgångar simskola som skolan arrangerar. En gång i ettan och en gång i trean. Då går de till simhalllen varje dag i två veckor. Verkligen superbra och något man önskar att alla barn kunde få. (Men det är så klart svårt i tex kommuner som saknar simhall.) 

I vår skola  var det simning en gång i veckan i tvåan, en termin. Funkade ju bra om barnen kunde simma lite innan, vilket i princip alla kunde.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (K) skrev 2024-11-28 05:28:04 följande:

Intressant. Det de missar är den livräddande funktionen med att flyta, att orka hålla sig på ytan med väldigt lite energi tills räddning kommer. 

Såg också stt någon skrev stt barnet crawlade. Det är samma där. Crawl är ett bra simsätt när man vill vara snabb, men det går åt mycket energi, så kapsejsar båten och det är långt till land finns risken att man inte orkar crawla så långt. Det är därför man oftast lär ut bröstsim - då orkar man längre sträckor. I synnerhet om man kan vila genom att flyta emellanåt. 

I simklubbarnas simskolor lär de ut bröstsim , ryggcrawl och crawl, till en början. Jag tycker att bröstsim är viktigast, det är ju det som är bäst i svenska kalla vatten. Det är ju därför livröddninggsssällskapet lär ut detta svansim, bröstsim med huvudet ovanför vattnet hela tiden. Det gör att du kan se, du kyler inte ner huvudet och det är ett energibesparande simsätt .

För min son funkade detta han lärde sig dessa tre simsätt parallellt. Hans tvillingsyster klarade inte riktigt detta, hon blandade simsätten. Tex bröstsimstag och crawlspark. Blev inte jättebra. Så en sommar, jag tror de var sju, fick de gå på min simskola i havet, tre veckor,som fortfarande var igång, och träna enbart på bröstsim, vilket hjälpte henne. Det är också väldigt bra simträning , för livräddning, för det är ju på riktigt. Kallt, vågor, tång och maneter och djupt vatten. 

Men om man väljer simklubbarnas kurser får man tänka på att de inte bara fokuserar på bröstsim. Mycket tid lägger de på att träna crawlbenspark med platta. Och vattenvana under vatten. Det är ju så viktigt för att kunna lära sig crawl, där man simmar med ansiktet i vattnet.

• TvillingmammaVästgöte
    Elin pelin skrev 2024-11-27 21:19:30 följande:

Som någon tipsar om så är sommarsimskola ofta bra för då får de varje dag och då lossnar det ofta. 

Sen såg jag att någon frågade om ditt barn kan flyta, och ja det är absolut en fördel men alla kan inte flyta. Jag har en kollega som tävlat i många år och han kan inte flyta. Inga av mina barn eller min man kan flyta och de simmar bra.

Om man har låg fettprocent lär det vara svårare att flyta. Jag gick på crawlkurs nyligen och unga smala män i gruppen med låg fettprocent hade oftast lite svårare för att lära sig flyta.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (K) skrev 2024-11-28 07:38:48 följande:

Låter bekant. I min dotters simskola var hon och liten pojk  sämst på att flyta. Två små pinnisar. Man fryser ofta snabbare som smalis också och det kan ju göra att man förknippar simning med något otrevligt. Som barn kan ju det göra simskolan svårare. 

I vår simhall har de undervisningsbassöng med 34 grader , det måste vara bra för små och tunna barn. Vi hade crawlundervisningen där också, den har höj och sänkbar botten så man kan anpassa vattendjupet efter gruppen.
Svar på tråden Simskola - hur hade ni gjort?