• Aliona

Simskola - hur hade ni gjort?

Är ni mycket vid vatten? Jag tänker att om man bor vid havet, semestrar vid vatten, och är mycket på sjön och kanske åker båt, paddlar, fiskar och så, så är det mer angeläget att barnet blir simkunnigt tidigare. Så är det för oss så vi gjorde det till en prioritet pga säkerheten vid vattnet, och barnet fick gå tills han klarade 200 meter. Det tog tre terminer på kommunal simskola, men innan dess gick han också på simlekis och andra simskolor. Det var verkligen inte lätt för honom, men det gick till slut. 

Om man istället bor i stan eller inåt landet och bara någon gång ibland är vid havet så hade jag låtit det vara. Barnet lär sig snart nog, kanske när de simmar i skolan. 

• Aliona
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-26 09:02:18 följande:
    Men vatten finns ju överallt i Sverige? Sjöar, åar, hav, poler. Mycket svårt att undvika. Alla barn bör ju få vattenvana och lära sig simma tidigt.
    Det handlar också om självförtroende och att inte tvingas undvika vissa miljöer. 

Mina tvillingar gick i simklubbens simskola tills de var tio år. Då simmade de 1 h två gånger i veckan. Så de lärde sig riktigt bra. Det ger självförtroende. 
    Mem det kostade mycket förstås, så mycket pengar vi lade på detta. Men jag får se det som att vi sponsrade den lokala simklubben, de lever till stor del på dessa simskolor. Det är ju en ideell förening. 
    Det är ingen som förnekar att det är livsviktigt för barn att ha vattenvana och kunna simma, men självklart kan det variera hur stort behovet är, och vilka möjligheter man har. Om barnet inte känns moget så kanske man kan vänta lite och ta nya tag efter en termin eller två. Det kostar ju också bra mycket med simskola, och då jan det kännas onödigt att traggla sig igenom det om barnet dessutom inte är mottaglig. Det krävs ju viss fysisk mognad för att klara av att simma. Hur viktigt det då är att öva simning beror på hur och var man lever. Det är väl klart att säkerhetsaspekten är avsevärt mycket större om man bor vid havet, har båt, brukar sätta ungen på en sup-bräda ute på vågorna eller står vid kajen och fiskar jämfört med om man bor i innerstan, mest kastar pinnar i en liten å eller bara badar någon gång på sommaren? Alla ska så klart lära sig, och de kommer de också, men för oss var det absolut jätteprioriterat - och vi hade tid och pengar - men jag förstår att för andra det kanske räcker att gå och bada med jämna mellanrum och vänta in simundervisningen i skolan. 
  • Aliona
    Anonym (Elin79) skrev 2024-11-26 12:44:57 följande:

Jag tycker dock inte att man kan avskriva simningens vikt och värde pga man inte vistas vid vatten eller seglar (typ).
    Barn kan när som helst råka på eller utsättas för en situation där man vill följa med, haka på, vara som andra. Och inte vet att man faktiskt kan behöva öva på en sådan sak som att flyta. Eller hur det känns att hamna i vatten med kläder på. Eller att simma på öppet vatten med vågor och vindar jämfört med i simhallen. 
    Jag fattar tanken men simning är viktigare än så och inte att jämföra med att barnet går på andra aktiviteter (eller ens jämföra med att kunna cykla). 

Absolut, det är nog ingen som har sagt det heller vad jag kan se. Däremot har jag, och flera med mig, sagt att ts kanske kan ta en paus en termin eller två, om det nu är så att barnet inte riktigt känns redo för simningen, och plocka upp det sen igen, i synnerhet om de inte lever med så mycket vatten runt sig. Under tiden är det så klart bra att öva vattenvana genom att gå regelbundet och bada. 
  • Aliona
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-26 13:07:18 följande:
    Om man inte har råd med simskola kanske man kan träna själv med barnet. På sommaren är det ju helt gratis i sjöar och hav. Själv lärde jag mig simma i havet på somrarna, gick på simskola anordnad av Svenska livräddningssällskapet. 
    Vi hade simskola även om det var kallt i vattnet, det funkade på sjuttiotalet !

Självklart. Det gör ts säkert också, men nu var frågan om att fortsätta eller inte fortsätta i simskola som de än så länge inte ser resultat av. 

Svenska livräddningssällskapets havssimskola finns också. Min son gick i somras och förra sommaren. Det var 14 grader i havet. Det var inte bara på 70-talet. 

• Aliona
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-26 16:50:38 följande:
    Vi hade faktiskt en minimumgröns på 15 grader när jag gick i simskolan i havet på sjuttiotalet. 15 grader är också den minimitemperatur man har idag för  kanotpaddling, för juniorer,
    Så att köra simskola i 14 grader var verkligen tufft! Antar att detta var i Norrland?
    Nä det var i Skåne! 😁 Vi lyckades pricka in en väldigt kall och blåsig vecka. Men de fick ha våtdräkt och bastu efteråt och de kämpade på. Han hade precis lyckats ta simborgarmärket i bassäng den sommaren så det var toppenbra extra träning i tuffa förhållanden - som det ju kan vara när man råkar trilla i. 
  • Aliona
    Anonym (Mamma Mu) skrev 2024-11-26 18:55:12 följande:

Tack för alla bra och genomtänkta svar. Ser att många frågar om vi är mycket vid vatten och det är vi på somrarna samtidigt som det också finns yngre barn som behöver passas. Det är ett av skälen till att vi kämpat mycket med simningen. Vårt barn tycker om att leka i vatten och vissa framsteg har hen ändå gjort i simskolan som att ibland kunna flyta lite på rygg, ibland kunna simma 1-2 meter. Men plötsligt kan barnet glömma bort och behöver hjälp i vattnet. 

Då tycker jag att ni ska kämpa på med simskolan en termin till eller vad det nu tar. Plötsligt kommer det säkert att lossna. Och det kan vara bra och utvecklande för barn att klara något efter att de kämpat och varit svårt. 
Svar på tråden Simskola - hur hade ni gjort?