• Anonym (Morr)

Arg på förskolan!!

Förskolan mitt barn går på har börjat med att servera ketchup till allt! Ketchup är för mig ett jävla otyg och inget man ska äta öht. Jag skällde ut personalen igår när jag hämtade barnet angående det och deras motivering var så slapp så jag finner inga ord. Nu har vi problem hemma att barnet vill ha ketchup på allt för ?det får man på dagis?. Här hemma har vi aldrig serverat ketchup till annat än hamburgare de få gånger vi äter det. Ketchup är som sagt ett jävla otyg och jag förstår inte hur vuxna kan tycka det är ok att äta det. 

Någon annan som har problem ang maten på sin förskola/skola?

• Svar på tråden Arg på förskolan!!
  • Anonym (Jeppe)
    Anonym (Morr) skrev 2024-11-26 12:17:40 följande:
    Barnen ska inte äta sylt! Sylt och särskilt sockrad sådan är ren skit. 
    Snälla, för inte över detta tankesätt på ditt barn. Svart/vitt tänkande är ytterst sällan något positivt. Snarare skapar det en massa onödiga problem och konflikter. 

Lär istället ditt barn att äta sötsaker med måtta. 
  • Anonym (Em)
    Anonym (Jeppe) skrev 2024-11-26 12:21:37 följande:

Jo, men man äter ju inte en soppskål full med ketchup. 

För ditt barns skull: slappna av. Att vara hälsofreak är inte hälsosamt. Skapa inte en massa onödig oro kring mat. 

En normalstor klick ketchup innehåller ca 4 g socker. En banan ca 20 g socker. 

Skillnaden är att bananer innehåller fibrer, vitaminer osv. Ketchup är ju bara tomma kalorier och helt onödigt för ett barn
  • Anonym (Äh)
    Du verkar väldigt rigid. Akta så barnen inte får ätstörningar.
  • Anonym (J)
    Anonym (annat) skrev 2024-11-26 12:11:51 följande:
    Tråkig förskola som inte har grönsaker.  PÅ mina barns förskola lyckas de med konststycket att servera både ketchup till rätter där ketchup passar/är standard, sylt till rätter där sylt passar/är standard och grönsaker till varje måltid.
    Det som ges är typ pizzasallad och någon trött morot. Inga grönsaker till frukosten eller mellanmålet. 
  • AndreaBD

Är inte det lite överdrivet? Vad vore alternativet? Att ha feta såser med grädde i? 

De måste ju tänka lite praktiskt också. Ketchup passar till mycket. Framför allt yngre barn tycker ofta om det, alltså går man efter vad som efterfrågas. Visst det är en del socker i, men så mycket tar man ju oftast inte. 

• Anonym (J)
    AndreaBD skrev 2024-11-26 12:57:12 följande:

Är inte det lite överdrivet? Vad vore alternativet? Att ha feta såser med grädde i? 

De måste ju tänka lite praktiskt också. Ketchup passar till mycket. Framför allt yngre barn tycker ofta om det, alltså går man efter vad som efterfrågas. Visst det är en del socker i, men så mycket tar man ju oftast inte. 

Varför skulle det enda alternativet vara en fet sås? Det finns många nyttiga och icke feta såser eller dressingar som man kan göra. Om man tror att man måste ge barn ketchup för att de ska äta maten så är man inte en ansvarsfull vuxen. 
  • Anonym (set)
    Du tänker att barnen borde få kvarg på förskolan?
  • molly50
    Och om barnen får t ex pannkaka eller potatisbullar som man vanligtvis brukar äta sylt till,vad tycker du att barnen så få serverat istället då?

Varför inte bara säga till ditt barn att ni har andra matregler hemma än på förskolan?
  • Anonym (J)
    molly50 skrev 2024-11-26 13:21:03 följande:
    Och om barnen får t ex pannkaka eller potatisbullar som man vanligtvis brukar äta sylt till,vad tycker du att barnen så få serverat istället då?

Varför inte bara säga till ditt barn att ni har andra matregler hemma än på förskolan?
    Rivna morötter är jättegott till potatisbullar tex
  • Anonym (Eh..)

En vild gissning, fruktpuré!

Var en ts för inte så länge sen som hade samma tänk som denna och sylt var en styggelse så puré skulle det vara.
Svar på tråden Arg på förskolan!!