Anonym (Ann) skrev 2024-12-01 09:46:16 följande:
Det enda jag såg i ditt svar vad politiska proklamationer och inte minsta antydan till vad du ansåg vara vetenskap. Konstaterar bara att du blev svarslös.
Det räcker inte med att bara försöka bevisa något, det ingår i den vetenskapliga metoden att försöka motbevisa sej själv, när det inte går kan man börja kalla det för vetenskaplig teori, det är inte genusforskares starka sida.
Och när man t.e.x tar något från en bok som en filosof har skrivit ska man först kolla hur vetenskapligt det är och inte bara använda deras böcker som referens och kalla det forskning.
Man föds inte som blanka blad men inom genusforskingen är den oventenskapliga socialkonstruktivismen en regel.
Jag tycker att det bör räcka för att de flesta ska förstå att det är något ovetenskapligt med det hela, men så är det inte, det räcker inte heller med att dagens feminism/genusforskning är väldigt marxistisk med mycket inslag av postmodernism.
Man gillar t.e.x att använda hegemonisk maskulinitet som teoretisk utgångspunkt
men man gillar inte att tänka på att den där marxisten kanske inte var särskilt vetenskaplig när han satt inne för 100 år sen och försökte lista ut varför arbetarklassen fortfarande inte haft någon marxistisk revolution och konstaterade att det beror på kulturell hegemoni, som han hade hittat på.
Agnes gjorde en fetsåging av transaktivisternas forskning och queerteori som kom med tredje vågens feminism, hon har ju rätt i sak men jag tycker att om man tycker att något genusvetenskapligt är helt efterblivet så bör man ju också förstå att något med genusforskningen har blivit efterblivet.
Genusveteranen Yvonne Hirdman lyckas ju i alla fall göra en koppling och verkar tycka att kvinnors rättigheter hotas av dagens genusvetenskap
Hoppfull antologi om genuskriget
Så vad handlar boken om? Titeln basunerar ut dess tes: att
kvinnors rättigheter ? som kvinnor ? hotas eller redan har inskränkts eller fösts åt sidan av en ideologi som inte erkänner biologiskt kön som grund för rättigheter utan ersätter detta med en upplevelse, en känsla av identitet.
....
Hur genus (tankar och föreställningar om vad kvinna och man var och borde vara) verkade i olika tidsepoker, i olika klasser och grupper och vilka effekter och villkor som det skapade - det var för mig det som genusforskning handlade om. En viktig poäng var att komma ifrån ordet kön med hela dess konnotation av sexualitet + kvinna - att inte ständigt hamna i biologism.
Att se genus-teori deformeras till "gender-identity" ideologi är onekligen smärtsamt. Vägen dit har gått över queer-tänkandets expansion - ett slags ideologi om att vi skulle (borde) frigöra oss från den heterosexuella matrisen ? ett budskap som väckte allmän entusiasm efter alla trista budskap om genus och kvinnounderordning.
Forskning om genus, nu i sällskap med queer som vore det en teoretisk vidareutveckling, kom sedan att institutionaliseras i ämnet genusvetenskap. Detta misstag att skilja ut forskning om genus till ett eget ämne i stället för att införliva ett genustänkande i normvetenskaperna har - min mening - varit kontraproduktivt. Det har befriat normämnena från genusanalyser, det har extremiserat fältet - något som ofta sker i rent homosociala sammanhang.
Forskning om genus, nu i sällskap med queer som vore det en teoretisk vidareutveckling, kom sedan att institutionaliseras i ämnet
genusvetenskap. Detta misstag att skilja ut forskning om genus till ett eget ämne i stället för att införliva ett genustänkande i normvetenskaperna har ? min mening ? varit kontraproduktivt. Det har befriat normämnena från genusanalyser, det har extremiserat fältet ? något som ofta sker i rent homosociala sammanhang.
Jämställdhetspolitikens expansion hade onekligen skapat en plats för den nya ideologin - landsting/regioner, kommuner, skolor och arbetsplatser av olika slag hade ju redan sedan 80-talet avkrävts jämställdhetsplaner för sin verksamhet så här fanns utrymme för påfyllning: normkritik, normkritik och HBTQAI+ och vad vet jag - det här är ett ämne för minst en avhandling.
Och konsekvenserna?
Stympade barnakroppar förledda av en perverterad frigörelseteori - att bli man! att bli kvinna!
https://www.parabol.press/hoppfull-antologi-om-genuskriget/