• Anonym (Ledsen mamma)

Min man är beroende

Hej bästa gruppen!

Jag är orolig för min man. Vi har varit tillsammans i 8 år. Vi har två små barn på 3 och 2 år. 

Han är en jättefin pappa och väldigt engagerad i barnen. Men senaste halvåret har han börjat dricka vin nästan varje dag, ca 5-6 dagar i veckan, 3-5 glas vin per kväll efter jobbet. Han dricker oftast alltid en stor öl till maten också. 

På helgerna kan han dricka mer och på måndagmorgonen är han HELT FÖRSTÖRD! Han ser så sliten ut och jag får väcka honom för han kommer inte upp. Han verkar hamnat i ett beroende som han inte kan bryta!

Jag har varit sjuk ca 3-4 månader och det har påverkat vår relation. Vi sover inte i samma rum och vi har inte sex. Han vill gärna ha avsugningar men jag orkar inte! Förut tjatade han mycket men nu har han helt slutat. Ibland undrar jag om han ligger med någon annan. Jag är inte ett dugg attraherad av honom. Han har ca 20-25 kg övervikt och en enorm hård mage som ser ut som att han väntar tvillingar 😩 Han är 175 cm och väger 90+kg. 

Själv äter jag nyttigt, ingen alkohol eller kaffe. Försöker träna och bli stark igen efter min sjukdom. 

Min man har en chattgrupp med 2 av hans vänner där det ENDA de skriver om är alkohol. De skickar bilder konstant på vad de dricker och uppmuntrar de andra att dricka. De skriver typ: ?Vad gör ni? Ingen som tar ett glas?!?

I fredags var han på aw med sina chattvänner, en av dem är arbetslös och dricker varje dag (hans fru har berättat det). Min man kom hem 18:45 och jag ser att han är full! Han häller genast upp ett glas rödvin och sätter sig i soffan. Sen går han och hämtar ett nytt glas som han sätter på soffbordet. Jag sa: ?ska du ha TVÅ glas??. Han bara: ?nej oj?. Så gick han ut med det ena glaset i köket. Sen när han inte märkte så hällde jag ut det och tömde hela hans bag in box i vasken. Kändes så SKÖNT! Han har inte märkt något av det 🤭

Som tur är hoppas jag inte att barnen märkte så mycket. Men jag blir så förbannad! Jag skrev till min mans väns fru och förslog att vi ska ha en intervention mot dem båda. Hon verkade vilja det. Men min man kommer bli så arg på mig 😢

Igår var jag iväg med barnen i 3 h på dagen och jag sa ?vad ska du hitta på när vi är iväg, kanske gå och träna??. Nej gissa vad han gjorde!? Gick till puben och drack öl ensam. Är inte det tragiskt? 

Hans pappa är alkoholist och dricker varje dag och gjort senaste 20 åren. Han är grovt överviktig och kämpat med cancer och diabetes. 

Varje gång jag försöker prata med honom blir han bara irriterad och går iväg. 

Jag känner mig så ledsen att min man fullkomligt skiter i sin kropp och hälsa! Han tänker inte på att hans barn behöver honom även när han blir gammal. Det är så fruktansvärt jobbigt att stå brevid och se på 😭😩

Snälla hjälp mig med era kloka råd!🙏🏼

• Svar på tråden Min man är beroende
  • Anonym (Did)

Skilj dig. Han är alkoholist. jag skiljde mig. bästa beslutet. Gör dessutom en socialtjänstanmälan på er familj för barnen ska bo med dig. Slösa inte bort tiden. Du har detta livet. Och barnen är ditt ansvar. Han kan ju inte ens ta ansvar för sig själv 

• Anonym (Rakt på sak)

Skilj dig. Han är en oattraktiv alkoholist som äcklar dig och som inte verkar bry sig, det finns ju verkligen ingenting att bygga på här.

• Anonym (Lova)

Ta det från en som själv stannade alldeles för länge med en alkoholist: skilj dig. Ställ ultimatum och visa att du VILL att det ska vara ni - under sunda omständigheter. Men förstår han inte allvaret och vill inte förändras, ja då har du inget annat val än att lämna. Det är ditt liv det handlar om, men även barnens. De ska inte behöva vara med en full förälder hela tiden.

• Anonym (E)

Mitt ex är alkoholist. Skilj dig innan det är försent. De ljuger bara och kommer aldrig sluta dricka hur många rehab de än åker på. Mitt ex är manipulativ och ljuger. Tror han är psykopat. 

• Dexter dot com

Eran relation verkar ju så dålig så personligen hade jag skilt mig omgående. Tycker du ändå det finns något att rädda så ge honom en chans att söka hjälp omgående och gör han inte det så är det ju ett tydligt tecken på att han inte har självinsikt och struntar i dig och barnen.

• Anonym (FD Alkis)

Det tråkiga med alkoholister är att det aldrig går att omvända dem. De Måste Själva Bestämma sig för att ta tag i det. Skilj dig och se till att du får ensam vårdnad om barnen. Lycka till!

• Anonym (sanningen)

Rehab eller skilsmässa. Och det är ett erbjudande som gäller EN gång.

Fattar han inte allvaret är det inget du kan göra och du är skyldig barnen att hålla dem ur eländet.

Jag har haft två män som spårat ur med sprit på tidigare jobb. Den ene är nu nykter sen 12 år och tacksam för sin familj, den andre bor själv i en tvåa och ingen vet om han ens har ett jobb.

Din man måste söka hjälp, IGÅR.

• Anonym (Ledsen mamma)

Tack för alla svar!

Ja jag vet att hanr alkoholist men jag vill verkligen inte skilja mig. Jag vill först ge honom en chans att bli bättre. Vi har bokat ett möte imorgon med en beroendeterapeut som jag hoppas kan hjälpa oss. Min man har sagt ja, sen ångrade han sig, sen tror jag vi bestämde att träffa terapeuten ändå. Men jag måste betala för det.

När jag konfronterade honom igår med allt blev han så arg och sa att det är mitt fel att han dricker, jag gör honom olycklig, jag ljuger och sprider lögner. Men han kan inte säga vilka lögner när jag ber honom om exempel. Han säger att jag bråkar med allt och alla, vilket inte stämmer alls. Blir så ledsen!😭 

Det jobbiga är att min man har länge sagt att han inte känner sig älskad av mig. Att han inte känner dig respekterad eller bekräftad av mig. Jag tycker jag försöker berömma honom ofta. Han är väldigt framgångsrik i sin karriär inom finans. 

Men jag måste ju också bekräfta barnen i första hand och tänka på mig själv någongång. Ska jag behöva bekräfta en vuxen man hela tiden för att han kan inte göra det själv? Han var VÄLDIGT dålig självkänsla och hans pappa har varit väldigt elak mot honom under hans uppväxt. Hans pappa är en väldigt elak och miserabel person. Vi kommer inte överens. Han har varit väldigt elak mot mig också. Men min man skyddar alltid sin pappa!

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Ledsen mamma)
    Liventill skrev 2024-12-03 09:11:59 följande:
    Kan du ge oss tre goda skäl varför du vill fortsätta vara tillsammans med honom? För personligen låter han hemsk utifrån det du skriver. 

Jag älskar honom! Vi har alltid haft en stark grundkärlek. Vi har jättebra sex (när det väl händer). Han är rolig och busig. Han är en jättefin pappa till våra flickor. Jag vill inte splittra vår familj. Jag vill kämpa för oss. 

Svar på tråden Min man är beroende