Inlägg från: MammaTillDansband |Visa alla inlägg
  • MammaTillDansband

Han är helt oförmögen till att prata. Jag blir tokig

Han låter känslomässigt otillgänglig. Det är sådan han är, och sådan han vill vara. Han kanske inte ens har så mycket djupare känslor i sig, och om han skulle ha det, kommer han ändå inte berätta om känslorna för någon.

Sörj över era 4 år ihop, och så går du vidare utan honom. 

Jag har ett ex som är sådan, och nu i efterhand kan jag se att det inte bara gällde mig, utan det gäller alla hans relationer. Han har inga nära relationer, annat än till namnet. Han står inte nära sina barn, och hans så kallade vänrelationer är mest på nivån "och bilen går bra?". Han vill leva så, och det är okej för mig, men eftersom jag inte vill leva så är han ett ex.

• MammaTillDansband
    Anonym (Hjälp) skrev 2024-12-06 08:46:47 följande:
    har du lust att berätta mer om er situation? Det är alltid skönt att inte känn sig ensam. om du vill dela med dig så, hur länge var ni tillsammans? Var det ett genomgående problem eller insåg du det strax innan det tog slut? Hur gjorde du/ni för att försöka rädda förhållandet?
    Relationen varade totalt två år, fast i två omgångar. Andra gången var någon slags naiv förhoppning från min sida. Han hade ju faktiskt sagt att han älskade mig! En enda gång, och det var när jag gjorde slut första gången...
    Det var inte så seriöst till en början, så då var det inget problem att han inte kunde ha några djupare diskussioner, men det blev värre efterhand. Det är rätt många år sedan, så jag var betydligt yngre och visste inte så mycket om mig själv och om relationer, så det var inte så lätt att sätta fingret på vad som var fel. Men det kändes som om han inte brydde sig om mig egentligen. 
    Jag tror aldrig han försökte rädda förhållandet, annat genom att säga att han älskade mig när jag gjorde slut. Jag tror knappt han har förstått än idag varför det tog slut. Jag försökte kommunicera, prata, det ska man ju göra i en relation, det säger alla (inklusive vissa i den här tråden). Men det går inte att prata med en som inte lyssnar mer än att ljudet når in i öronen, eller för den delen fråga en som inte svarar annat än enstavigt.
  • MammaTillDansband
    Räkan77 skrev 2024-12-06 08:47:32 följande:
    Fast så nattsvart behöver det ju inte vara för TS sambo. Det här är ju ett relativt vanligt problem som många par kan jobba sig igenom med hjälp av familjerådgivning, självhjälpsböcker mm. Men det krävs ju att båda är öppen för förändring och prova nytt tillsammans.
    Av det TS skriver i sina inlägg är det precis så nattsvart imho. Tror du på riktigt att om TS sambo vore en känslomässigt tillgänglig och kommunikativ typ innerst inne, att han inte hade varit sådan åtminstone i början på relationen? Det är ju då  han borde ha visat sig från sin bästa sida.

Av det TS skriver låter han inte öppen för förändring, och det verkar heller inte som om han vill prova på det här med att öppna upp sig känslomässigt inför sin älskade sambo. TS har gett honom alla chanser, och han har inte tagit dem.

Jag lever idag i en fantastisk relation med en kärleksfull man som det går att prata med om allt mellan himmel och jord. Vi är varandras närmaste människor i livet Hjärta . Han står också nära sina barn, både vårt gemensamma och hans äldre barn. De kommer till sin pappa om det är något! 
    Men jag hade aldrig kunnat leva tillsammans med min underbara man om jag inte gjort slut på tidigare, sämre relationer. En relation som kräver att den ena parten ska ändras i grunden för att det ska fungera är ingenting att jobba på. Kärlek ska vara gött, inte en ändlös vandring i motvind och uppförsbacke och spöregn.
  • MammaTillDansband
    Anonym (Hjälp) skrev 2024-12-06 09:11:06 följande:
    Tack snälla det betyder massor!
    Glad att kunna vara till lite hjälp! Du är, som du ser, inte ensam!
Svar på tråden Han är helt oförmögen till att prata. Jag blir tokig