• Anonym (Hjälp)

Han är helt oförmögen till att prata. Jag blir tokig

Hej på er. Vi har varit tillsammans i fyra år och det är väl egentligen ingenting nytt som hänt. Men i somras insåg jag att jag började bli rastlös i livet och då började jag fundera över vårt förhållande. Varje gång det varit något jag stört mig på, har jag gått undan och svalt det. Inte tagit upp det, vilket jag nu i efterhand förstår har varit helt fel taktik. Jag har nu under hösten börjat inleda konversationer och det var då jag insåg att vi inte har någon kommunikation. Vi pratar om allt roligt, vardagen, fester, semestrar etc etc. Men när jag tog upp i etapper om hur jag känner så blev det knäpptyst? ett ?jag vet inte? eller ?hur vill du göra?? Och ?jag håller inte med?. och detta är de bästa svaren, allt som oftast sitter han bara bredvid helt tyst. Jag frågar hur vi ska gå vidare men han vet inte. Jag blir helt tokig, hur i helvete ska vi gå vidare när det är jag som bollar diskussionerna antingen tyst i huvudet eller högt utan respons?

det handlar inte längre om att jag ser mig som projektledaren i förhållandet, att jag är den som tar intiativ till städning, matlagning etc. Nu handlar det om att jag känner mig tagen för given och inte lyssnad på. Vad gör man? Jag är beredd att kämpa men jag kan väl inte ensam göra detta? Ställer man ultimatium? Hur ofta ska man ta upp samma problem och hur många gånger? hur många chanser ska personen ges? Ska jag behöva säga exakt hur jag vill att han hanterar saker? Är det helt orimligt att jag tycker att han borde förstå?

jag känner mig avlägsnad från förhållandet och känner hur känslorna svalnar, men bortsett från kommunikationen är förhållandet bra. Med det sagt vet jag hur viktigt kommunikation är, men han är liksom en bra person? med detta sagt så förstår jag att alla mina åsikter inte är sanning eller fakta, men om han vägrar sätta emot så får jag ju ingen chans att inse att vi ser olika eller att jag är den som tänker helt fel. 
  • Svar på tråden Han är helt oförmögen till att prata. Jag blir tokig
  • Anonym (M)

Vad är det för saker han inte vill prata om?

• MsM84

Ni kommer sannolikt ingenstans själva, ta hjälp utifrån för att komma framåt. Kommunen brukar ha subventionerad par rådgivning som kan hjälpa.

• Anonym (Hjälp)
    Anonym (M) skrev 2024-12-06 08:26:16 följande:

Vad är det för saker han inte vill prata om?

Han säger inte att han inte vill. Han säger bara att han inte vet vad han ska svara eller sitter helt tyst bredvid. Han tar inte avstånd och går där ifrån men bidrar liksom inte till att ta samtalet framåt. Jag har försökt vara saklig och säga att han jättegärna får dela sin bild om han anser att min är helt felaktig eller om han tycker att jag har helt fel. Men han säger varken bu eller bä. Om jag tar upp att jag tycker vi lever ojämställt med vem som tar hand om hushållet kan han kontra med ?man behöver inte byta sängkläder en gång i veckan?. då har jag svarat att det är viktigt för mig och att jag gärna gör det då. Men allt annat, tvätt, dammsugning, matlagning etc hur ska vi lösa den biten? Han är tyst eller säger vet inte. Jag ger förslag och lika så där är han tyst. Det liksom blir inget samtal. Men ja vi har hamnat i typiska kvinno- och mansroller och jag vill inte ha det så. men nu har jag ju insett att jag hellre tar all städning bara han kommunicerar med mig. Så det är egentlgien inte städningen om du förstår vad jag menar. Jag känner mig bara tagen för given
  • Anonym (Hjälp)
    MsM84 skrev 2024-12-06 08:30:41 följande:

Ni kommer sannolikt ingenstans själva, ta hjälp utifrån för att komma framåt. Kommunen brukar ha subventionerad par rådgivning som kan hjälpa.

Har väldigt svårt att se att en person som inte kan öppna sig hemma i en lugn miljö helt plötsligt skulle göra det med en helt utomstående främling tyvärr. 

mellan våra samtal så låtsas vi som inget. Eller han gör det, är mer närgången och berättar hur mycket han älskar mig. Jag vill inte låtsas som inget men känner en hopplöshet i att vi inte konstant kan gå runt i en halvöppen konversation som aldrig avslutas heller

• Anonym (Hjälp)

Är det helt orimligt att tänka att: om jag öppnar upp mig om att jag inte är nöjd med förhållandet. Att man då gör allt förutom stoppa huvudet i sanden? Om min partner hade berättat att han varit missnöjd hade jag inte gjort ingenting??

• MammaTillDansband

Han låter känslomässigt otillgänglig. Det är sådan han är, och sådan han vill vara. Han kanske inte ens har så mycket djupare känslor i sig, och om han skulle ha det, kommer han ändå inte berätta om känslorna för någon.

Sörj över era 4 år ihop, och så går du vidare utan honom. 

Jag har ett ex som är sådan, och nu i efterhand kan jag se att det inte bara gällde mig, utan det gäller alla hans relationer. Han har inga nära relationer, annat än till namnet. Han står inte nära sina barn, och hans så kallade vänrelationer är mest på nivån "och bilen går bra?". Han vill leva så, och det är okej för mig, men eftersom jag inte vill leva så är han ett ex.

• Räkan77

Jag tror inte han tar dig för given. Han har ju börjat ändra sitt beteende genom att vara mer kärleksfull. Det är ju hans sätt att visa hur viktig du och relationen är för honom. Så försök se det som de kärleksförklaringar det faktiskt är.

När det gäller kommunikationen så tror jag att familjerådgivning skulle vara super. Ni är ju inte ensamma om att kvinnan pratar och mannen är tyst, terapeuterna är proffs på sånt här. Hjälpa honom att prata och dig att lyssna:) 

• Anonym (Hjälp)
    MammaTillDansband skrev 2024-12-06 08:39:25 följande:

Han låter känslomässigt otillgänglig. Det är sådan han är, och sådan han vill vara. Han kanske inte ens har så mycket djupare känslor i sig, och om han skulle ha det, kommer han ändå inte berätta om känslorna för någon.

Jag har ett ex som är sådan, och nu i efterhand kan jag se att det inte bara gällde mig, utan det gäller alla hans relationer. Han har inga nära relationer, annat än till namnet. Han står inte nära sina barn, och hans så kallade vänrelationer är mest på nivån "och bilen går bra?". Han vill leva så, och det är okej för mig, men eftersom jag inte vill leva så är han ett ex.

har du lust att berätta mer om er situation? Det är alltid skönt att inte känn sig ensam. om du vill dela med dig så, hur länge var ni tillsammans? Var det ett genomgående problem eller insåg du det strax innan det tog slut? Hur gjorde du/ni för att försöka rädda förhållandet?
  • Räkan77
    MammaTillDansband skrev 2024-12-06 08:39:25 följande:

Fast så nattsvart behöver det ju inte vara för TS sambo. Det här är ju ett relativt vanligt problem som många par kan jobba sig igenom med hjälp av familjerådgivning, självhjälpsböcker mm. Men det krävs ju att båda är öppen för förändring och prova nytt tillsammans.
  • Anonym (Hjälp)
    Räkan77 skrev 2024-12-06 08:44:35 följande:

Jag tror inte han tar dig för given. Han har ju börjat ändra sitt beteende genom att vara mer kärleksfull. Det är ju hans sätt att visa hur viktig du och relationen är för honom. Så försök se det som de kärleksförklaringar det faktiskt är.

När det gäller kommunikationen så tror jag att familjerådgivning skulle vara super. Ni är ju inte ensamma om att kvinnan pratar och mannen är tyst, terapeuterna är proffs på sånt här. Hjälpa honom att prata och dig att lyssna:) 

Jag vill verkligen att han ska vara den rätta för mig så missförstå mig inte och tro inte att jag enbart söker bekräftelse i att vi är fel. MEN. Det blir liksom ett ytterligare exempel på att det är min roll att vara intiativtagande, att det är upp till mig att vi löser detta. Att det är jag som ska komma med lösningar som i detta fallet då är familjerådgivning/parterapi. När du säger att vi inte är ensamma, tror du då att rådgivningen kommer att resultera i att vi kommer kunna diskutera allt framöver? Eller kommer vi behöva ta till en tredje person vid varje ny diskussion som kommer uppstå från min sida då han inte nämner något. Det finns flera saker i förhållandet som jag vet att han är missnöjd med, han har aldrig nämnt det men jag vet liksom. Och det är inte aspekter jag tar upp just för att om han är missnöjd får väl han diskutera det med mig... eller så är jag bara bitter vem vet
Svar på tråden Han är helt oförmögen till att prata. Jag blir tokig