Inlägg från: Anonym (Tvillingmorsan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tvillingmorsan)

Hur blir man tillräcklig för en kvinna?

Vad gnäller hon om? Vad dras du till för typ av kvinnor? Är de t ex snyggare än du? Eller bättre på andra sätt? Och därför tycker sig ha skäl att gnälla, eller vill försöka fixa till dig?

Vanliga kvinnor gnäller oftast bara om mannen är ett stolpskott. Ibland inte ens då.

Ingen kvinna gnäller om mannen är ett kap. 

Jag gnäller sällan på min man, men jag har heller inte skäl att göra det. Och nej, han är ingen supermänniska. Men kärleksfull, omtänksam, tar hand om sig, vi delar lika på ansvar för hem och barn osv. Eftersom båda jobbar heltid. 

Självklart försöker jag ge samma tillbaka, men jag är ingen superkvinna och han kräver det inte heller. 

Stefan315 skrev 2024-12-07 08:50:57 följande:
    Är män ärliga med sina svagheter blir de bortsvajpade direkt, det är därför de ljuger (för att få till ett första möte).

Nu är det ju skillnad på ett första möte, eller några få dejter, och en stadig relation.

De flesta lämnar inte ut sig det första de gör. Det ska man inte göra heller. Man bör vara ärlig, men inte berätta allt.

Att väcka intresse hos potentiella partners är en sak. Hur man går vidare därifrån, är en annan historia.

Jag misstänker att kvinnors gnäll inte kommer förrän en bit in i relationen (innan dess dumpar hon mannen i stället), samt att gnället kanske kommer av att mannen inte var den hon trodde?

Den naturliga följdfrågan blir då om hon har skäl att gnälla, eller om förväntningarna är orimliga. Om han visade upp en falsk bild av sig själv, eller om han bara visade vissa sidor? Alla har fel och brister och kvinnor är ju inte heller perfekta. 

Stefan315 skrev 2024-12-07 08:31:18 följande:

Enligt statistik från dejtingappar (baserat på miljontals människor) väljer kvinnor bort 7 av 10 män. Män å sin sida väljer endast bort 3 av 10 kvinnor.

Så där har du nog svaret på din fråga.

Dagens dejtingappar verkar vara extremt ytliga och skeva. Både kvinnor och män verkar ha svårt att hitta något seriöst där.

Vanliga dödliga verkar ha större lycka på andra sätt. Att träffas genom skola, jobb, vänner, intressen osv. Var som helst där urvalet sker efter delvis andra kriterier än på dejtingappar.
    Stefan315 skrev 2024-12-07 09:01:45 följande:
    Skillnaden är dock att kvinnor inte behöver vara perfekta för att få bekräftelse och uppmärksamhet från män. Och det här vet alla kvinnor. Du kan lätt vara en 3/10 kvinna och ändå bli överöst med uppmärksamhet. En 3/10 man blir behandlad som luft, och därför växer desperationen betydligt mer hos män.

För att ta steget över den skyhöga tröskeln ljuger män om sig själva, för de vet att det är det enda sättet att få kvinnor att se dem, och sedan hoppas de på att mötet IRL ska fungera. Bättre det än inget möte alls.

Män behöver inte heller vara perfekta. Min man är långt ifrån perfekt.

Däremot behöver män ofta ha mer att erbjuda än kvinnor för att väcka intresse, eftersom tillgång och efterfrågan skiljer sig åt. Detta gör att män lägre ner på skalan ofta väljs bort eller får ett betydligt mindre urval. Dejtingapparna förstärker detta mönster och verkar ärligt talat vara ett ganska värdelöst sätt att hitta en i livspartner.

Anonym (Mannen) skrev 2024-12-07 07:59:22 följande:
    Du behöver bara vara bättre och bidra mer än henne. 

Att en kvinna klagar på sin man är egentligen bara ett uttryck för att hon anser att hon är värd en bättre man men nöjt sig.

Min kvinna klagar aldrig på mig eftersom hon vet att hon bidrar mindre än mig. Hon gör mindre än mig. Hon gör så gott hon kan men når helt enkelt inte upp till min nivå. Och det är så det ska vara i en relation. 

En lycklig kvinna är en kvinna som är ihop med en man hon verkligen respekterar och ser upp till. Kvinnan i sin tur kompenserar det med skönhet.
    Vad menar du med att hon gör mindre än dig? Gör du mer hushållsarbete t ex? 
    Dexter dot com skrev 2024-12-07 08:48:47 följande:

Jag tycker många "förskönar" sin personlighet när man träffar någon dvs låtsas vara nån man egentligen inte är och sen kan man inte leva upp till det ens partner föll för och då blir det naturligtvis besvikelse och gnäll. Jag träffade en enl honom själv var en aktiv man med ordning på ekonomin, gillade att pyssla hemma och i trädgården och som hade bra ölsinne. Han visade sig ha enorma lån, ett väldigt eftersatt hem, låg mest i soffan och blev dretfull varje gång han drack....inte riktigt det han utmålat sig som !
    Är man ärlig med sina svagheter och dåliga sidor från start tror jag man slipper många konflikter och gnäll då ens partner vetat om det från start och ändå valt att gå in i en relation.

Ingen hade valt din man om man hade varit ärlig. Vem vill ha en halvt alkoholiserad soffpotatis med stora skulder och eftersatt hem? 

Detta visste han men ville ändå träffa en kvinna, i stället för att försöka förändra sig och förbättra sig. Trist men tyvärr tror jag inte att det är ovanligt.

Stefan315 skrev 2024-12-07 09:31:23 följande:
    Fast tillgång och efterfrågan baseras ju på att kvinnor väljer bort cirka 70 procent av alla män, medan män endast väljer bort cirka 20 procent av alla kvinnor.

Det som händer då är att väldigt många kvinnor vill ha samma män, vilket gör konkurrensen bland kvinnorna väldigt hög. Men den konkurrensen är självförvållad eftersom kvinnorna valt bort så många män.
    Kvinnor som bara intresserar sig för toppskiktet och väljer bort bra män, får skylla sig själva ja. Men det största problemet är inte att de siktar högt, utan att de ofta går efter fel egenskaper.

Det finns inget som säger att en snygg, framgångsrik man är en bättre partner än mer genomsnittliga män. Ofta är det tvärtom. (Men inte alltid, det är även en myt att mindre attraktiva män skulle vara bättre partners).
    Anonym (Grattis) skrev 2024-12-07 09:15:16 följande:

Min erfarenhet är att kvinnor i längden blir uttråkade och skyller detta på sin man som då är otillräcklig i något avseende, men som egentligen bara är som han brukar vara.

Det hade varit bättre om kvinnan tagit ansvar för sin begynnande tristess och startat upp något hon gillar. Oavsett om det görs tillsammans med sin man, med vänner eller på egen hand.

Nja, många kvinnor klagar snarare på att mannen har förändrats. Han var kärleksfull och uppvaktande i början, tyckte om att hitta på saker. Sen blir han bekväm, tar kvinnan för given. Vill hellre sitta i soffan men en öl.

Hade han varit som tidigare, hade hon inte haft anledning att beklaga sig.

Detta betyder inte att kvinnan alltid har rätt att gnälla. Hur mycket bidrar hon själv? Är hon själv lika snygg, omtänksam och rolig som i början av relationen? Alla vill ju visa sig från sin bästa sida i början, men förr eller senare kommer vardagen. Ingen är heller alltid på topp, till viss del ska man kunna vara bekväm. Man ska kunna slappna av med sin partner. Så är det att leva tillsammans.

Ibland har kvinnan dock skäl att gnälla. Om mannen förfaller totalt, om ansvarsfördelningen för hem, barn och relation är skev, om hon sällan eller aldrig får uppskattning av sin man, om han beter sig så här men ändå förväntar sig sex osv.

Sen gissar jag att män inte lika ofta gnäller på sin partner, även när de har skäl att göra det. Män gillar läget i stället. Biter ihop eller byter ut kvinnan mot en bättre partner, om de har möjlighet att göra det.

Olika förväntningar på vad en relation ska innehålla, kan också ställa till det. Här gäller det att vara någorlunda samstämmiga samt kommunicera med varandra.
    Anonym (R) skrev 2024-12-07 12:01:40 följande:

Ju friare kvinnor blir, desto mindre fria blir männen, kan man säga. Kvinnor klarar sig bra utan män i Sverige, vi kan till och med bilda familj utan dem. Männen har inte riktigt hängt med och är vilsna i sin roll. De flesta kvinnor vill fortfarande ha män, men det är inte nödvändigt att vara ihop med män för att klara sig så som det var för inte allt för länge sen.

Jag tror snarare att vi måste komma bort från synen att det är ett nollsummespel. Att det måste finnas vinnare och förlorare, i stället för bara vinnare. Att friare kvinnor skulle vara negativt för män. Det är en destruktiv syn.

Kvinnor klarar sig ofta utmärkt själva ja, kan till och med skaffa barn utan en partner, med hjälp av donator.

Men mycket i livet blir enklare - och roligare! - med en partner, så länge det är rätt partner. De flesta kvinnor verkar inte heller vilja försörja och uppfostra barn på egen hand, utan ser det oftast bara som ett alternativ om de inte hittar rätt man i tid.

Både män och kvinnor måste kanske förändra sina roller och förväntningar. De flesta vill uppenbarligen ha en relation. Men de som inte vill behöver inte. Det är inget samhällsproblem eftersom det bara gäller en minoritet.
    Anonym (Mannen) skrev 2024-12-07 11:32:46 följande:
    Nej, det är verkligen inte bra. Det är första steget mot civilisationens undergång. Parrelationen mellan man och kvinna är central för ett samhälles välmående och överlevnad . Därför är också många  kvinnor och mäns oförmåga Att attrahera varandra alarmerande.
    Eller så får vi hitta nya sätt att organisera våra samhällen. Det är också en möjlighet.

De flesta vill ha barn och de flesta vill ha det tillsammans med en partner. Tvåsamhetsnormen är fortfarande stark. Att en mindre grupp avviker från detta, påverkar inte samhället i stort.
    Stefan315 skrev 2024-12-07 12:33:21 följande:
    Det kommer bli ett gigantiskt samhällsproblem inom kort. Finns som sagt andra länder som Japan som ligger 30 år "före" oss. Där får man lite facit om vad som kommer hända med Sverige i framtiden.

Den japanska regeringen har försökt med mängder av politiska initiativ för att få folk att föda fler barn, men ingenting hjälper. Japaner orkar inte bilda familj, och män och kvinnor står längre ifrån varandra än de någonsin gjort.
    Varför vill inte japaner bilda familj? När de flesta människor i världen vill det? Även i väst?

Men inte till vilket pris som helst. Där har du svaret. Troligen har Japans regeringar tagit fel politiska initiativ, erbjuder dålig föräldraförsäkring, försöker tvinga tillbaka karriärkvinnor till spisen eller vad det nu är.

Jag har hört att Japan är ett ganska ojämställt samhälle under ytan. Att kvinnorna inte bara förväntas sköta hem och barn, utan även ta hand om sina föräldrar på ålderns höst. Ibland även sina svärföräldrar!

Inte konstigt att de inte orkar. Att många (inte alla) hellre väljer karriären, samt att förbli oberoende.

Om japanska män inte heller orkar bilda familj, kanske det beror på att både kvinnorna och männen jobbar för mycket? Japan är som sagt inte direkt känt för humana arbetstider, eller för att underlätta familjeliv.
    Anonym (Mannen) skrev 2024-12-07 11:32:46 följande:
    Nej, det är verkligen inte bra. Det är första steget mot civilisationens undergång. Parrelationen mellan man och kvinna är central för ett samhälles välmående och överlevnad . Därför är också många  kvinnor och mäns oförmåga Att attrahera varandra alarmerande.

En mening föll bort i förra inlägget.

Eller så får vi hitta nya sätt att organisera våra samhällen. Det är också en möjlighet.

Men där är vi inte än. De flesta vill ha barn och de flesta vill ha det tillsammans med en partner. Tvåsamhetsnormen är fortfarande stark. Att en mindre grupp avviker från detta, påverkar inte samhället i stort.
    Stefan315 skrev 2024-12-07 12:45:43 följande:
    De flesta vill det inte alls, för barnafödandet sjunker hela tiden.

Och som vanligt har kvinnor noll självkritik, utan börja oja sig om att det minsann är synd om dem och att de måste få fler statliga bidrag och mer positiv särbehandling.

Jag ser fram emot en framtid utan behov av kvinnor. Barn fixas i labb, sexlusten tillfredsställs av porr.
    De flesta vill ha barn, men inte till vilket pris som helst.

Missade du den meningen?

Du fortsätter att tjata om kvinnors orimliga krav och obefintliga självkritik, men undviker att bemöta andra argument till varför fler kvinnor väljer bort män och barn.

Jag skrev ett helt stycke om det japanska samhällets bristande jämställdhet. Detta har du inte ens kommenterat.
Svar på tråden Hur blir man tillräcklig för en kvinna?