• Anonym (hjälp)

när såg ni hjärtat?

Jag gjorde ett vul där jag beräknades vara i ca 5+5, man såg n hinnsäck och gulesäck men inte hjärtat. Det känns som att man borde sett hjärtat vid det laget? är väldigt orolig, hur har det gått för er andra som gjort tidigt vul? har det sett ut som för mig för att sen se hjärtat senare? lägger in en bild på mitt ultraljud också. 
    tack. 
  • Svar på tråden när såg ni hjärtat?
  • jjustemme98

I 6+1 såg man hinnsäck, foster och gulesäcken men inget hjärta. Det såg man först i 8+0 

• jjustemme98

Och i 5+4 såg dom bara hinnsäck och gulesäck. Tydligen jättesvårt att se saker så tidigt :) 

• Anonym (Jag)

Förra graviditeten gjorde jag VUL i vecka 6+0 (vet nu efteråt att det var så långt gången jag var men var lite osäker på dagarna då) på grund av en cysta som hade spruckit , då syntes hinnsäck, gulesäck och något som såg ut som fosterstruktur (läkarens ord) men inga hjärtslag. Hade haft ett missfall innan så blev väldigt orolig men allt gick bra , sonen är snart 3 nu :) 

Den här graviditeten gjorde jag inget VUL förrän vecka 8+ nån dag, bokade privat då. Helst ska man inte göra för tidigt för att det kan orsaka onödig oro men ibland måste man ju göra det. Det är iallafall helt normalt att det inte syns mer i vecka 5+5 :) 

• Anonym (Filippa)

I vecka 7+0. I vecka 6 ska man kunna se hjärtat enligt min barnmorska så förhoppninfsvis ser du ett tickande hjärta nästa gång.

• Aliona

Min gyn vile inte göra vul tidigare än efter sju fullgångna veckor för att det kan vara svårt att se hjärtat då. Tror att det blev 7+2 eller 7+3. 

• Anonym (Julis)

Hon som gör de tidiga ultraljuden här sa till mig att man brukar se hjärtljud i 6+0 om man verkligen är så långt gången då, ibland är man kanske inte så långt gången som man tror.

Jag tror inte det är något att oroa sig för alls gällande dig TS. Hjärtljuden syns snart 😊

• Anonym (Jag)
    Anonym (Julis) skrev 2024-12-08 10:50:04 följande:

Hon som gör de tidiga ultraljuden här sa till mig att man brukar se hjärtljud i 6+0 om man verkligen är så långt gången då, ibland är man kanske inte så långt gången som man tror.

Jag tror inte det är något att oroa sig för alls gällande dig TS. Hjärtljuden syns snart 😊

Jag var precis i vecka 6+0 när det inte syntes förra gången. Var lite osäker på exakta datum då eftersom mensen hade strulat efter ett missfall innan men sen när jag gjorde KUB fick jag ju exakta datum och det stämde med när jag borde blivit gravid. 3 dagar senare (i vecka 6+3) syntes det. Och allt gick bra iallafall , sonen är snart 3 nu :)
    Så jag tror det är lite olika , helst ska man som nån annan skrev inte göra VUL innan vecka 7+0 om man inte måste.
  • Anonym (hjälp)

Tack för svar! 🙏🏻
    Blir bara extra orolig för att jag känner hur mina symtom börjar försvinna, inga ömma bröst eller illamående längre  :( nytt vul om några dagar så får se då om det är något hjärta som slår

• Anonym (Filippa)
    Anonym (Jag) skrev 2024-12-08 03:24:09 följande:

Förra graviditeten gjorde jag VUL i vecka 6+0 (vet nu efteråt att det var så långt gången jag var men var lite osäker på dagarna då) på grund av en cysta som hade spruckit , då syntes hinnsäck, gulesäck och något som såg ut som fosterstruktur (läkarens ord) men inga hjärtslag. Hade haft ett missfall innan så blev väldigt orolig men allt gick bra , sonen är snart 3 nu :) 

Den här graviditeten gjorde jag inget VUL förrän vecka 8+ nån dag, bokade privat då. Helst ska man inte göra för tidigt för att det kan orsaka onödig oro men ibland måste man ju göra det. Det är iallafall helt normalt att det inte syns mer i vecka 5+5 :) 

Fick du betala själv för dina tidiga ultraljud? 
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Filippa) skrev 2024-12-11 14:51:36 följande:
    Fick du betala själv för dina tidiga ultraljud? 
    Inte förra graviditeten eftersom det var på gynakuten, bara avgiften för akutbesök då.. Hade ont längst ner i sidan av magen så de behövde utesluta utomkvedshavandeskap. Det var inte det utan en cysta som hade spruckit lite och allt gick ju bra ändå. 

Den här gången betalade jag själv , det kostade 900 ungefär. 
Svar på tråden när såg ni hjärtat?