• Anonym (Y)

Resa själv med 2 åring ??

När sonen var 10 månader var jag sambon o sonen på charter resa. som jag märkt tidigare så är det inget för min sambo.. han vill bara vara hemma o gillar inte alls att vara iväg. allt är tråkigt. Samma om vi åker iväg en helg ska vi hem såfort som möjligt. Jag däremot gillar att resa o tyckte det var så mysigt att resa med barn där man inte kände någon press på att behöva hitta på saker. Vi hade all inclusive, promenerade lite, hängde vid poolen o man kunde ligga under parasoll, hängde på hotellrummet endel. Jag vill passa på att resa innan han fyller 2 år så det är gratis. 

vad anser ni? Hade man klarat av att resa med en 2 åring sjölv eller är det helt idiotiskt? Jag  tänker mig typ Kanarieöarna.

• Svar på tråden Resa själv med 2 åring ??
  • Anonym (Carita)

Som ensamstående på heltid från dag 1 så har jag aldrig känt att det skulle vara något hinder att göra allt det som par gör, därtill också resande.
    Inte så mycket värre att hänga vid poolen som en solig dag på stranden.
    Passa på att slappa och sola när barnet sover middag, ha inte med för mycket packning, en rejäl rygga är skön att ha istället för en resväska ( och med fördel en midjeväska där du har pass och biljetter mm nära till hands under resandet, kanske ful men väldigt praktisk!) så har du händerna fria till vagnen och annat.
    Jag har rest en hel del och har inte sett några svårigheter.
    Var aktsam bara med bad i poolen som kan orsaka problem med öronen, mitt barn fick öroninflammation en gång och vi behövde uppsöka läkare som hotellet hjälpte oss med.  i mera har vi en speciell badmössa som skyddar öronen vid bad, typ pannband som täcker öronen bra.
    Glöm inte febernedsättande, blöjor och kanske välling .
    Hur länge hade tänkt att vara borta?
    Kanske 1 vecka är tillräckligt första gången .
    Har träffat flera ensamma föräldrar med barn på mina resor, den coolaste var en lärare som båtluffade med sina små killar i 5 veckor på dom grekiska öarna, de var 4 och 7 år😊

• Anonym (H)

Jag reste själv med vårt barn flera gånger när min man stannade hemma. Började när hon var 2 år och besökte Cypern, Portugal, Sardinien och två gånger i Grekland. Vi hade jättemysigt bara hon och jag. En del poolhäng men barnväntliga hotell och flera utflykter. Bl a tog vi en kryssning till Egypten/Kairo (vilket var rätt crazy). 

• Anonym

Jag skulle aldrig komma på tanken att åka själv med ett så litet barn. Skulle jag t ex bli sjuk, vem ska ta hand om barnet då?

Jag reste med mitt barn från ca 10-11 år tills barnet var 17 och inte längre ville med. Nu vid 25 är det visst intressant igen, men nu bjuder jag inte längre.

• Anonym (Y)
    Anonym (H) skrev 2024-12-08 17:08:21 följande:

Jag reste själv med vårt barn flera gånger när min man stannade hemma. Började när hon var 2 år och besökte Cypern, Portugal, Sardinien och två gånger i Grekland. Vi hade jättemysigt bara hon och jag. En del poolhäng men barnväntliga hotell och flera utflykter. Bl a tog vi en kryssning till Egypten/Kairo (vilket var rätt crazy). 

va peppad jag känner mig nu på att resa själv! Jag tror vi hade haft det så mysigt faktiskt o ingen press på massa saker utan bara poolhäng, mysa på hotellet o göra det vi vill utan att känna press på att behöva hitta på massa saker. Hur kommer det sig att ni reste utan din man?
  • Anonym (H)
    Anonym (Y) skrev 2024-12-08 20:13:00 följande:
    va peppad jag känner mig nu på att resa själv! Jag tror vi hade haft det så mysigt faktiskt o ingen press på massa saker utan bara poolhäng, mysa på hotellet o göra det vi vill utan att känna press på att behöva hitta på massa saker. Hur kommer det sig att ni reste utan din man?

Bolaget vi reste med hade något de kallade 1,5. Res en vuxen och ett barn. Det var före högsäsong i maj och riktigt bra pris. Jag jobbade som egen då och kunde styra min tid. När dottern började skolan funkade det inte längre.

Maken kunde åka på sportresa utan mig och jag sportresa utan honom och vi reste även hela familjen. Vi har aldrig ifrågasatt om någon av oss vill åka iväg en vecka. 

De här resorna med bara dottern och jag minns jag som superbra. Det fanns inget delat ansvar för barnet, det var bara hon och jag. De här resorna råkade vara charter men vi hade lika gärna kunnat åka reguljärt.

• Anonym (Erfaren_man)

Om det händer dig något under resan, hur ska barnet klara sig då? 
    Du kanske blir svårt sjuk, skadad eller t o m förolyckas. 
    Kommer din 2-åring klara sig på egen hand då? Vet du säkert att t ex hotellpersonal kommer ta hand om barnet, skicka hem det till Sverige osv? 
    Dessutom kanske ni inte ens är på hotellanläggningen när något händer dig. 

Mitt förslag är att du reser själv istället, och att barnet stannar hemma med pappan. 

• Mrs Moneybags
    Anonym (Erfaren_man) skrev 2024-12-09 09:57:38 följande:

Om det händer dig något under resan, hur ska barnet klara sig då? 
    Du kanske blir svårt sjuk, skadad eller t o m förolyckas. 
    Kommer din 2-åring klara sig på egen hand då? Vet du säkert att t ex hotellpersonal kommer ta hand om barnet, skicka hem det till Sverige osv? 
    Dessutom kanske ni inte ens är på hotellanläggningen när något händer dig. 

Mitt förslag är att du reser själv istället, och att barnet stannar hemma med pappan. 

Men snälla nån. Så man ska inte kunna resa med sina barn innan de är 18 år och kan ta hand om sig själva? 

Bara för att man reser ensam så är väl inte pappan död? Han kan åka till platsen och ta hand om barnet och mamman om det mot förmodan skulle hända något.

Självklart finns det vuxna normala människor på de flesta resmål som kan hjälpa en om något oförutsett händer. Och försäkring har man oftast inom hemförsäkringen. 

Res och njut! En helt vanlig charterresa är väldigt trygg! 
  • Anonym
    Mrs Moneybags skrev 2024-12-09 10:02:41 följande:
    Men snälla nån. Så man ska inte kunna resa med sina barn innan de är 18 år och kan ta hand om sig själva? 

Bara för att man reser ensam så är väl inte pappan död? Han kan åka till platsen och ta hand om barnet och mamman om det mot förmodan skulle hända något.

Självklart finns det vuxna normala människor på de flesta resmål som kan hjälpa en om något oförutsett händer. Och försäkring har man oftast inom hemförsäkringen. 

Res och njut! En helt vanlig charterresa är väldigt trygg! 
    Nej du, både jag och Erfaren_man har rätt.
    Det är FÖR sårbart om något oförutsett skulle inträffa.

Det är ansvarslöst att åka själv med så små barn. Var du fick det ifrån att ungen måste vara myndig får du gärna förklara.
  • Mrs Moneybags
    Anonym skrev 2024-12-09 15:32:51 följande:

Det är ansvarslöst att åka själv med så små barn. Var du fick det ifrån att ungen måste vara myndig får du gärna förklara.
    Hur långt från hemmet får man röra sig med småbarn tycker du? 

Jag är bara nyfiken på hur du tänker?

Mindre än 10 mil? 
  • Jemp

Klart du kan åka!
    Eller gör som jag gjort flera gånger och åk med barn+någon annan. Din mamma, en kompis eller liknande. 

• Anonym
    Mrs Moneybags skrev 2024-12-09 15:38:10 följande:
    Hur långt från hemmet får man röra sig med småbarn tycker du? 

Jag är bara nyfiken på hur du tänker?

Mindre än 10 mil? 
    Dum fråga.

Det är att åka utomlands vi diskuterar.
  • Anonym (JB)

Självklart klarar du av det. 

• Anonym (Lisen)

Självklart kan du det! Gissar att mannen ändå inte bidragit med så mycket mer än sura miner och stress när han har varit med. 😉

Åk! Ni kommer ha det jättemysigt! Ta god tid på dig vid incheckningar och liknande. Packa i ryggsäck som du lätt kan bära med dig. Jag har rest som ensam vuxen med både ett, två och tre barn. Helt klart enklast och mysigast när jag bara åkte med min förstfödda.

Vila och bada tillsammans, ät smarrigt och bara götta er! 

Åk! 💗

• beli
    Anonym skrev 2024-12-09 15:32:51 följande:

Hur tror du att alla ensamstående föräldrar gör?

Då är väl det dagliga bilpendlandet farligare. Jisses.
  • Anonym
    beli skrev 2024-12-11 09:57:28 följande:
    Hur tror du att alla ensamstående föräldrar gör?

Då är väl det dagliga bilpendlandet farligare. Jisses.
    Verkligen inte,  är man hemma i Sverige så är det en helt annan sak.
Svar på tråden Resa själv med 2 åring ??