-
Jag är så vansinnigt avundsjuk på att min kille skaffade barn med en kvinna innan han träffade mig. Känner mig otillräcklig innan jag och han också kommer dit men eftersom vi är relativt nya kommer det ju inte ske på ett tag. Känner så här trots att han visar att han vill vara med mig. Han var den som gjorde slut med henne men ändå kan jag inte sluta tänka på att de älskade varandra i många år och gjorde det största man kan göra ihop. Han vet inte om att jag känner så här och det tänker jag inte berätta heller förstås.Känns som att hon är den speciella för alltid för att de delade så många år ihop och skaffade barn. Tänker jag fel? Vad ska jag göra för att må bättre? Att göra slut är INTE ett alternativ.
-
Svar på tråden Avundsjuk på hans ex (retrospektiv svartsjuka)
-
Det är ju annorlunda när man varit ihop förut och återförenats. Praktiska dealbreakers finns där oavsett hur kär man är. Låter som att du är väldigt ung?Anonym (J) skrev 2024-12-12 08:49:40 följande:
Ni har nyss träffats och du funderar på om ni ska göra slut igen. Alltså, herregud. Du ska inte ens tänka så du ska vara nykär nu.
Men med det bagaget ni har så är det väl tveksamt på om det kommer hålla
-
Vilket tänk ska man ha tycker du? Att en ska göra avkall på sin delabreaker? Även om jag skulle säga att jag ger upp möjligheten till egna barn hade jag i hans skor inte litat på det. Jag kanske säger så NU men jag kan ju inte lova hur jag kommer känna om 2 år det kan ingen. Biologiska klockan kan bli stark.Anonym (Mia) skrev 2024-12-12 08:47:55 följande:Med det tänket så kommer han aldrig att låta dig träffa sonen igen.
Det kan ju gå åt vilket håll som helst. Han kan ju landa i att han visst vågar skaffa fler barn om det går mer tid och han känner sig mer trygg. Hade chansen till det varit 0 hade han inte slösat sin tid med mig, det känner jag honom tillräckligt väl för att veta. Han har en inrw konflikt och har själv funderat på oaykologkontakt för att reda ut sina rädslor då han i grunden gillar tanken på ett syskon till sin son. -
Anonym (Tess) skrev 2024-12-12 07:16:21 följande:Får man fråga, hur vet du hur jag AGERAR utifrån det jag tänker?
En väsenlig skillnad är att jag är betydligt bättre på att hantera känslorna och gör de inte till hand problem. Hade jag agerat så här första omgången hade vi aldrig gjort slut. Jag märker att han märker av det också då han uppvaktar mig på ett annat sätt, tar mer initativ till att ses och småsaker.Blir aldrig skav mellan oss eller tjafs vilket inte kan sägas om första omgången. Dessutom är dessa negativa känslor INTE lika intensiva och gnager men äter inte upp mig och gör inte att jag förlorar kontrollen. Så ja. Stor skillnad.Tänker och planerar toxiskt då.
Tycker du att du är i en sund relation som får dig att må bra?
Du planerar fortfarande barn, hoppas på att bli gravid mot hans vilja och vill ha barnet som ett sätt att hålla ihop er, bota dina känslor (det kommer inte hända, barn är utmanande för relationen) och användas för att ?vinna? över mamman? Samtidigt som du fortfarande brottas med din osäkerhet och att inte visa dina känslor för honom.
Hur skulle ett barn nu funka i er relation där du inte träffar hans barn och ni inte bor ihop? -
TS, tack för att du förstår! För precis så är det - ängslan är som allra starkast dom 3-4 första dagarna efter man setts för att sen lugna sig sakta men säkert men jag ska försöka ta efter det du ändå verkar ha lyckats med - att inte skriva först och låta mannen ta mer initiativ så sätt.
Jag tampas med det sjukt mycket och kan typ aldrig hålla mig mer än 3 dagar i stöten med att inte ta kontakt för jag får en växande panik känsla i att tappas bort i tystnaden så blir alltid jag som skriver till sist och synes oavsett I princip.
Hur tacklade du den känslan när behovet blev som störst att höra av sig? Jag behöver alla tips för jag lägger nog mer krokben på mig själv än vad jag behöver.
Tänker katastrof tankar osv att han ska träffa någon annan osv i tystnaden mellan dejterna...sjukt jobbigt i vissa stunder.
Nej nu har jag bestämt mig, nu ska jag låta han komma till oh och visa desto mer!! Tror bara jag kan vinna på det, eller det låter så om man läser ditt utfall av att han började prata mer om relationens status etc.
Man kommer nog tacka sig själv i långa loppet för just nu känner jag att det är mest jag som ger, spyr lite på mig själv då jag känner mig needy och som det ser ut nu så HAR jag fått 10 gånger mer bekräftelse än vad jag får nu så för att inte bli tagen för givet är det bäst för allt och alla.
Hur är känslan nu dom dagar för dig då ni inte ses? Om man läser mellan raderna känns du mer lugn nu när ni är ett par på riktigt? Och ja, bra saker tar tid - så är det ju! -
Du får det att låta som att ansvaret på att inte skydda sig enbart ligger på mig? Att han slarvar tyder på att han är ok med en graviditet. Det är inget jag gissarutan något jag FRÅGAT honom uttryckligen. Han är rädd att ta ett beslut just nu men har en "händer det så händer det"-attityd. Inte optimalt men så är det och kanske ändrar det sig när vi blivit mer etablerade. Jag är medveten om att det är tidigt i relationen och att aöga att jag "planerar" barn är också fel. Hade jag ljugit om att jag står på preventivmedel hade man kunnat anklaga mig för det men så är inte fallet.Jemp skrev 2024-12-12 09:14:46 följande:
Tänker och planerar toxiskt då.
Tycker du att du är i en sund relation som får dig att må bra?
Du planerar fortfarande barn, hoppas på att bli gravid mot hans vilja och vill ha barnet som ett sätt att hålla ihop er, bota dina känslor (det kommer inte hända, barn är utmanande för relationen) och användas för att ?vinna? över mamman? Samtidigt som du fortfarande brottas med din osäkerhet och att inte visa dina känslor för honom.
Hur skulle ett barn nu funka i er relation där du inte träffar hans barn och ni inte bor ihop?
Vi känner ju varandra sedan innan och hans son tyckte mycket om mig, så vi har ett visst försprång där. En graviditet är tillräckligt lång för att man ska hinna flytta ihop om så skulle ske. Kan nämna att han och hans ex heller inte bodde ihop när hon blev gravid, trots 15 år ihop. Hur lång en relation är är bevisligen INTE förutsägande för huruvida man funkar med barn.
Vi har det underbart när vi ses och det finns mycket i den relationen som får mig att må bra. Vi ses relativt ofta och görs dagligen på telefon. -
Jag var inte alltid perfekt såklart. Ibland bröt jag tystnaden ett par ggr, hände någon enstaka gång att jag frågade honom om han ville ses. När vi hade "snacket" tog han upp att det gjorde honom osäker att bara han hörde av sig först. Det är BRA när det blir så. Tyvärr funkar attraktion så, i början blir känslorna starkare när man inte är helt 100% på vad den andre känner. Vi ängsliga vinner på att hålla tillbaka lite. Har kommit fram till det genom erfarenhet och genom att läsa om psykologin bakom relationer. Finns många bra på Youtube t.ex Craig Kenneth.Anonym (Namn?) skrev 2024-12-12 09:21:11 följande:
TS, tack för att du förstår! För precis så är det - ängslan är som allra starkast dom 3-4 första dagarna efter man setts för att sen lugna sig sakta men säkert men jag ska försöka ta efter det du ändå verkar ha lyckats med - att inte skriva först och låta mannen ta mer initiativ så sätt.
Jag tampas med det sjukt mycket och kan typ aldrig hålla mig mer än 3 dagar i stöten med att inte ta kontakt för jag får en växande panik känsla i att tappas bort i tystnaden så blir alltid jag som skriver till sist och synes oavsett I princip.
Hur tacklade du den känslan när behovet blev som störst att höra av sig? Jag behöver alla tips för jag lägger nog mer krokben på mig själv än vad jag behöver.
Tänker katastrof tankar osv att han ska träffa någon annan osv i tystnaden mellan dejterna...sjukt jobbigt i vissa stunder.
Nej nu har jag bestämt mig, nu ska jag låta han komma till oh och visa desto mer!! Tror bara jag kan vinna på det, eller det låter så om man läser ditt utfall av att han började prata mer om relationens status etc.
Man kommer nog tacka sig själv i långa loppet för just nu känner jag att det är mest jag som ger, spyr lite på mig själv då jag känner mig needy och som det ser ut nu så HAR jag fått 10 gånger mer bekräftelse än vad jag får nu så för att inte bli tagen för givet är det bäst för allt och alla.
Hur är känslan nu dom dagar för dig då ni inte ses? Om man läser mellan raderna känns du mer lugn nu när ni är ett par på riktigt? Och ja, bra saker tar tid - så är det ju!
Hantera ångesten gjorde jag genom att stänga av telefonen och göra nåt annat. Gör så fortfarande av ren vana. Lämna telefonen hemma. Gå ut i skogen, läsa en bok. Gå nånstans där man inte är frestad att läsa gamla sms.
Hur ser er kontakt ut? Kontaktar han dig först när ni inte hörts på ett par dagar?
Jag är lugnare när vi är ett par men när han har sin son är det ganska jobbigt. Då blir man påmind om att jag inte är en del av hans liv som förut fullt ut. Försöker träffa vänner och undvika att sitta hemma. Ser likförbannat fram mest fram emot hans sms på kvällarna dessa dagar, oasett vad jag gör . Absolut en kamp att inte fråga om man kan ses ändå men då lägger man alla kort på bordet plus att han då lär känna sig pressad hur fint man än lägger fram det. När folk känner press blir de ju automatiskt "anti" tyvärr.
Första omgången av relationen sa han t.o.m till mig att jag inte ger honom utrymme att ta initativ. I backspegeln ser jag att han visst tog initativ i sin takt. Jag hade på TOK för bråttom. -
Okej, tack för tips!
Jag brukar också försöka att inpränta i huvudet att tiden går fortare än man tror tills vi ses igen och att man kanske tom kan ha mer att ge i relationen när man väl ses för att det var ett tag sen man sågs, mer att prata om.
Vi hörs typ 2-4 gånger i veckan och 80% är på mina initiativ.
Vi pratar sällan på telefon utan det är mest sms.
Han ringde mycket mer samtal förr.
Jag känner i skrivandets stund att jag har gjort det på tok för lätt för honom, det finns inget längre för honom att ta för sig i för jag hela tiden ligger i framkant med det mesta.
Men det är ju aldrig försent att ändra på och den ändringen börjar faktiskt nu. Jag vill börja känna mig mer speciell, uppvaktad och uppskattad som kvinna och just nu så ger jag han faktiskt heller inte utrymme för det. Men man är väl rädd för att det ska rinna ut i sanden och gå miste om kul saker ihop om man bara låter det vara.
Han skulle nog kunna skriva något efter ca 12 dagar om han inte hört från mig på den tiden, medans han däremot är mycket mer närvarande när vi ses.
Ska nog påbörja ett litet experiment, folk kan kalla det spel men det kanske är det som är nödvändigt när man själv är den drivande.
Ja samma här, jag har alltid haft bråttom tidigare, och i livet rent generellt. Nyårslöftet för än själv kan vara att sänka skuldrorna lite och låta folk komma till mig och även dom ta ansvar för kontakt. Detta med barn tex tjatade jag alltid om förr när vi mer eller mindre kunde bo hos varandra i perioder men nu låter jag bli att ens lyfta ämnet för att inte skrämma bort honom såhär i början. Han däremot har själv tagit upp det och vill att jag skriver på ett avtal för en viss tidsperiod att om jag skulle bli gravid så lovar jag abort. Han säger att det avtalet kan gälla året ut, men det jag inte fattar är varför det bara ska gälla året ut om han nu är så rädd? För att han bestämt sig inombords att inte fortsätta med mig längre än så? Eller för att han vet att det inte är en lösning i långa loppet för mina är går också? Eller för att han går med på ety barn under 2025 och då planerar bestämma sig? Ingen aning.
Just nu somsagt så är relationen mest sexuell men Jag hoppas på att den leder djupare som tidigare.
Han frågar också mig då och då, speciellt under sex när vi blottar oss som mest om jag träffar någon annan.
Jag har alltid svarat nej, men han ställer följdfrågor om jag verkligen är säker? Jag förtydligar återigen att nej det är bara han. Liksom så frågar man väl inte om man inte är rädd för att jag ska försvinna? -
Bra nyårslöfte :)Anonym (Namn?) skrev 2024-12-12 11:09:11 följande:
Okej, tack för tips!
Jag brukar också försöka att inpränta i huvudet att tiden går fortare än man tror tills vi ses igen och att man kanske tom kan ha mer att ge i relationen när man väl ses för att det var ett tag sen man sågs, mer att prata om.
Jag känner i skrivandets stund att jag har gjort det på tok för lätt för honom, det finns inget längre för honom att ta för sig i för jag hela tiden ligger i framkant med det mesta.
Men det är ju aldrig försent att ändra på och den ändringen börjar faktiskt nu. Jag vill börja känna mig mer speciell, uppvaktad och uppskattad som kvinna och just nu så ger jag han faktiskt heller inte utrymme för det. Men man är väl rädd för att det ska rinna ut i sanden och gå miste om kul saker ihop om man bara låter det vara.
Han skulle nog kunna skriva något efter ca 12 dagar om han inte hört från mig på den tiden, medans han däremot är mycket mer närvarande när vi ses.
Ska nog påbörja ett litet experiment, folk kan kalla det spel men det kanske är det som är nödvändigt när man själv är den drivande.
Ja samma här, jag har alltid haft bråttom tidigare, och i livet rent generellt. Nyårslöftet för än själv kan vara att sänka skuldrorna lite och låta folk komma till mig och även dom ta ansvar för kontakt. Detta med barn tex tjatade jag alltid om förr när vi mer eller mindre kunde bo hos varandra i perioder men nu låter jag bli att ens lyfta ämnet för att inte skrämma bort honom såhär i början. Han däremot har själv tagit upp det och vill att jag skriver på ett avtal för en viss tidsperiod att om jag skulle bli gravid så lovar jag abort. Han säger att det avtalet kan gälla året ut, men det jag inte fattar är varför det bara ska gälla året ut om han nu är så rädd? För att han bestämt sig inombords att inte fortsätta med mig längre än så? Eller för att han vet att det inte är en lösning i långa loppet för mina är går också? Eller för att han går med på ety barn under 2025 och då planerar bestämma sig? Ingen aning.
Just nu somsagt så är relationen mest sexuell men Jag hoppas på att den leder djupare som tidigare.
Han frågar också mig då och då, speciellt under sex när vi blottar oss som mest om jag träffar någon annan.
Jag har alltid svarat nej, men han ställer följdfrågor om jag verkligen är säker? Jag förtydligar återigen att nej det är bara han. Liksom så frågar man väl inte om man inte är rädd för att jag ska försvinna?
Ska vara ärlig, tycker det här med avtal om abort verkar helt SJUKT ochbrespektlöst mot dig. Vad i helvete? Varför han menar att det ska gälla ett år får du fråga honom rakt ut tycker jag. Otroligt respektlöst. Det är ditt privilegium som kvinna att välja och råkar det bli barn är det bådas ansvar lika mycket så länge du inte lurar honom.
Att låta den andre ta initativ handlar inte om spel utan respekt för en själv och den andre <3
Ses ni aldrig på dejter utan att det är sex inblandat? Det kanske är bra om ni gör det, så man inte fastnar i en sexuell relation. Jag har ibland mot min vilja sagt nej till sex även om vi varit hemma hos honom eller mig, just för att fokuset ska ligga mer på vår emotionella kontakt.
Det är viktigt att den andre inte känner att du kan ses på hans villkor hela tiden. Otroligt svårt när den andre är bunden av sitt barn men målet är att han ska KÄNNA att du KAN lämna och inte är beroende av hans bekräftelse.
Har du frågat honom ifall han ligger med någon annan när denna fråga kommer upp? Och när ni hlrs på sms svarar han engagerat? Sädant är också viktigt. Är han intresseraf av vad som händer i ditt liv, berättar om sitt? -
Ja jag vet, ska fråga i efterhand när vi ses igen om varför detta avtal enligt honom bara gäller 2024 ut...alltså inte många dagar kvar på det där såkallade avtalet.
Tänker aldrig gå med på att skriva avtal igen sålänge 2025 står för dörren. Precis, bara för att han har barn sedan tidigare och inte jag betyder ju inte det att abort är första bästa alternativ för att skona honom och hans barn?
Han initierar ju inte heller på kondom liksom...och han vet ju om att jag inte skyddar mig. Varför han vill vara på säkra sidan om olyckan är framme är väl för att jag blivit gravid tidigare trots preventivmedel med honom så risken finns alltid. Sen vet han om att jag drömmer om ett framtida barn så tror inte han litar på mig fullt ut alla gånger i detta ämne.
Men så fort 2025 kommer somsagt så är det andra bullar och inget meseri från mitt håll.
Han kan ibland svara ganska fort typ inom 15 min och ibland kan det gå typ 6 timmar innan respons på sms, så väldigt olika. När han skriver så får man känslan av att han delar med sig av sitt och är öppen för förslag på att ses osv, men han är mindre bra på att höra sig för om mig och mitt. Somsagt det gör han mer när vi ses face to face. Han har aldrig vart bra på text och skriver jätte osammanhängande så man ibland inte förstår haha!
Nej vi ses ofta och äter en matbit, delar en flaska bubbel, ligger, åker på någon weekend, tar en promenad osv men skulle säga att vi har sex 9/10 gånger. Både han och jag har närhet, beröring och sex som kärleksspråk.
Men kanske borde ses utan den biten också. Svårt bara att låta bli ibland när det kan gå 2,5 vecka mellan varven och man då har lite fööör trevligt i stunden...
Får kanske skylla mig själv att det är som det är när jag har så svårt för att hålla en karaktär där.
Inte meningen att denna tråden skulle börja handla om mig och mina issues men blev fascinerad av att det fanns fler i liknande sits. Och ja, jag kan hålla med om att detta med ex kvinnor är fruktansvärt störigt ibland.
Hur ofta har din partner och barnets mamma kontakt? Kan dom liksom umgås och fira födelsedag etc ihop eller är det helt och hållet noll umgänge? -
Oavsett om du skriver på ett sådant avtal eller inte så har du rätt att behålla ett barn som du blir gravid med.Anonym (Namn?) skrev 2024-12-12 11:09:11 följande:
Okej, tack för tips!
Jag har alltid svarat nej, men han ställer följdfrågor om jag verkligen är säker? Jag förtydligar återigen att nej det är bara han. Liksom så frågar man väl inte om man inte är rädd för att jag ska försvinna?
Ett sådant avtal är fullständigt oskäligt och skulle inte hålla i någon rättegång. Man kan inte avtala något om människors rätt till sina egna kroppar.