• Anonym (Anonym)

Lika tid hos mamma/pappa? Och barn i sängen

Lika tid hos mamma/pappa? Och barn i sängen? 

Hej! 

Jag och min sambo flyttade ihop tidigare i år. Han har sedan innan en son på 3 år. Det är värdens gulligaste unge med hur mycket energi som helst och jag skulle inte byta bort det livet jag har nu mot något. 

Däremot finns det vissa saker som jag har börjat reta mig lite på. 

Exempelvis så är bonussonen här minst en dag fast det egentligen är mammavecka. Detta sker varje mammavecka sen fem månader tillbaka. Det gör det hopplöst att planera och göra saker tillsammans själva då det ofta sammanfaller på helger eller dagar så min sambo inte jobbar (han har flexibla arbetstider, därav kan han ibland vara ledig på vardagar också) det blir lätt kaotisk när det plötsligt är en treåring hemma mitt i veckan hela dagarna, då sambon tycker det är lätt att ha han hemma då det är lång till förskolan. 

Jag som studerar hemifrån och i princip har köket som arbetsplats störs mycket av att han är hemma under dagarna. Då jag ofta sitter i föreläsning eller liknande samtidigt som sambon går ut och jobbar på gården, då blir jag ensam inomhus med bonussonen. Det betyder att jag inte kan sköta mina studier så bra som möjligt. 

En annan sak som inte har skett från början är att bonusbarnet nu varje kväll vill komma in och sova med oss vuxna. Jag ser ännu inte det mysiga med att sova med barn. För mig är det trång, svettigt och obekvämt att ligga nästintill naken med någon annans barn. Dessutom rör han sig mycket i sömnen och det blir lite som att sova med en åttaarmad bläckfisk som letar efter bilnycklarna. Sambon däremot är som en stock och sover genom vad som helst medans jag är lätt väckt. 

Jag får lite dåligt samvete att jag inte vill ha barnet i sängen men samtligt känner jag att jag någon tid på dygnet måste få vara ?själv? annars vaknar jag och är irriterad vilket inte heller är bra. 

Hur ska man tänka och hur tar jag upp det här med sambon? 

• Svar på tråden Lika tid hos mamma/pappa? Och barn i sängen
  • Anonym (H)

Några saker jag reflekterar över:

Har du föreläsning måste detta respekteras, han kan inte bara gå ut på gården och lämna barnet med dig.

Han kanske tycker det är lätt att ha honom hemma en extradag på mammaveckan eftersom du också är hemma? Din tid för studier måste återigen respekteras. En treåring kan inte förstå, din sambo måste steppa upp.

Vad gäller sängen, jag hade lagt mig att sova på annan plats, soffan eller gästsäng om sådan finns. När det är som värst. Den här tiden kommer gå över. 

• Anonym (xxx)

När det gäller dina studier måste du vara mycket tydlig. Är barnet hemma dagtid är det din sambos uppgift att hålla barnet sysselsatt och se till att barnet inte stör dig. Det är inte din uppgift. Det är respektlöst av honom. 

• Dexter dot com

Sambon får ta fullt ansvar för sin son och du får ha ett separat sovrum att sova i när sonen är hos er . Det sovrummet kan ju även vara din studieplats så du inte blir störd.

• Anonym (Anonym)

Vill bara förtydliga att vi just nu håller på att renovera därav har vi bara vårat större sovrum och 3 åringens lilla rum där inget skrivbord får plats. Det blir alltså att sitta i köket och plugga eller i princip inte plugga alls.
    Sov-situationen blir också knepig om jag lämnar stora sovrummet. Det skulle betyda att jag antingen sover i 3åringens säng eller på soffan vilket inte heller känns så hållbart. Båda dessa alternativen bli ju bökiga på morgonen när han vaknar och vill vara nere i vardagsrummet/köket eller vara i sitt rum. Hade jag vaknat lika tidigt som sambon och bonussonen (ca 05.30) hade det inte varit ett problem men så är inte fallet då blir min sömn störd och vi är tillbaka på ruta 1. 

• Anonym (xxx)
    Anonym (Anonym) skrev 2024-12-11 11:14:32 följande:

Vill bara förtydliga att vi just nu håller på att renovera därav har vi bara vårat större sovrum och 3 åringens lilla rum där inget skrivbord får plats. Det blir alltså att sitta i köket och plugga eller i princip inte plugga alls.
    Sov-situationen blir också knepig om jag lämnar stora sovrummet. Det skulle betyda att jag antingen sover i 3åringens säng eller på soffan vilket inte heller känns så hållbart. Båda dessa alternativen bli ju bökiga på morgonen när han vaknar och vill vara nere i vardagsrummet/köket eller vara i sitt rum. Hade jag vaknat lika tidigt som sambon och bonussonen (ca 05.30) hade det inte varit ett problem men så är inte fallet då blir min sömn störd och vi är tillbaka på ruta 1. 

Vad säger din sambo om detta? 

Hur länge ska ni renovera, kan du inte säga att barnet får vara på förskola så länge ni renoverar och sedan att det är sambon som tar hand om barnet om hen vill ha barnet hemma?
  • Dexter dot com

Kan sambon sova med sonen i sonens rum? Finns det ingen dörr att stänga till vardagsrummet?
  • Jemp
    Anonym (Anonym) skrev 2024-12-11 10:11:25 följande:
    Lika tid hos mamma/pappa? Och barn i sängen

Lika tid hos mamma/pappa? Och barn i sängen? 

Hej! 

Jag och min sambo flyttade ihop tidigare i år. Han har sedan innan en son på 3 år. Det är värdens gulligaste unge med hur mycket energi som helst och jag skulle inte byta bort det livet jag har nu mot något. 

Däremot finns det vissa saker som jag har börjat reta mig lite på. 

Exempelvis så är bonussonen här minst en dag fast det egentligen är mammavecka. Detta sker varje mammavecka sen fem månader tillbaka. Det gör det hopplöst att planera och göra saker tillsammans själva då det ofta sammanfaller på helger eller dagar så min sambo inte jobbar (han har flexibla arbetstider, därav kan han ibland vara ledig på vardagar också) det blir lätt kaotisk när det plötsligt är en treåring hemma mitt i veckan hela dagarna, då sambon tycker det är lätt att ha han hemma då det är lång till förskolan. 

Jag som studerar hemifrån och i princip har köket som arbetsplats störs mycket av att han är hemma under dagarna. Då jag ofta sitter i föreläsning eller liknande samtidigt som sambon går ut och jobbar på gården, då blir jag ensam inomhus med bonussonen. Det betyder att jag inte kan sköta mina studier så bra som möjligt. 

En annan sak som inte har skett från början är att bonusbarnet nu varje kväll vill komma in och sova med oss vuxna. Jag ser ännu inte det mysiga med att sova med barn. För mig är det trång, svettigt och obekvämt att ligga nästintill naken med någon annans barn. Dessutom rör han sig mycket i sömnen och det blir lite som att sova med en åttaarmad bläckfisk som letar efter bilnycklarna. Sambon däremot är som en stock och sover genom vad som helst medans jag är lätt väckt. 

Jag får lite dåligt samvete att jag inte vill ha barnet i sängen men samtligt känner jag att jag någon tid på dygnet måste få vara ?själv? annars vaknar jag och är irriterad vilket inte heller är bra. 

Hur ska man tänka och hur tar jag upp det här med sambon? 

Varför är sonen hos er under mammaveckorna? Som förälder behöver pappan självklart kunna rycka in om det krävs och med tiden är det också rimligt att sonen är välkommen mer flexibelt när han blir mer självgående. Men går det att planera i dagsläget så är det också rimligt att mamman har lite bättre framförhållning.

Att barnet är hemma när pappan är ledig är självklart. Det finns ingen rätt till barnomsorg de dagarna. Minst lika självklart dock att pappan tar hand om sitt barn själv: du kan inte förväntas passa barn och plugga samtidigt utan bör betraktas som frånvarande/på jobbet den tiden.

Angående att ha barn sovandes i sängen handlar det inte så mycket om ifall det är mysigt utan att man behöver utgå från barnets behov. Det är med den utgångspunkten eventuell diskussion och åtgärder behöver ske. 
  • beli

Varför kan du inte sova i barnets rum med stängd dörr? Då blir du väl inte väckt av dem? De kommer väl inte in i rummet 05.30?

Det känns som om det här är ganska lättlöst, men jag kanske missuppfattar nåt.
  • Jemp

Då får du nog vara beredd att ta ansvar för studierna genom att sätta dig på annan plats när resten av familjen är hemma. 
  • Anonym (H)

Småbarnslivet är så här, knappast någon med så små barn i hushållet får sova i fred såvida man inte kan stänga in sig i separat rum ( och ibland får man inte vara ifred där heller). Har ni inte fler rum just nu så har ni inte. 
    Att du inte kan plugga i fred är ett problem, sovproblemet får du lösa med de medel ni har tills renoveringen är klar. 
    Vår dotter sov i vår säng under en period och vi cirkulerade och vaknade ibland i stora sänge, ibland i gästsängen och ibland på soffan. Det går över.

Svar på tråden Lika tid hos mamma/pappa? Och barn i sängen