• Anonym (A)

Skicka ett Julkort efter brytning?

Vad det inte du som skulle skicka blommor också?

Nej, har man blockat någon vill man inte ha kontakt. Lär dig tolka folks agerande, och gå inte efter vad du själv vill. 

• Anonym (A)
    Vardagshjälten skrev 2024-12-11 13:47:34 följande:

Jag tänkte som ett trevligt alternativ till blommogram. Själv tycker jag att det är respektlöst att bryta kontakten utan att ens ge den ett samtal. Ifall samtalet blir dåligt så är det läge att bryta men inte innan man har gett relationen en chans. Med detta syftar jag inte på en helt ny kontakt utan när man har umgåtts under något halvår eller längre. Varför tar nästan alla blockaren i försvar trots att det oftast är ett nonchalant och smidigt sätt att slippa ta tag i frågetecken som kan uppstå i nästan alla relationer? Motparten blir lämnad ensam med obesvarade frågor, frustration och en mer eller mindre lång tid av sorg. Hur kan det vara moraliskt försvarbart mot någon man åtminstone tidigare har tyckt om? 

Du vet nog varför hon dumpade dig. Du är vuxen nog att bearbeta uppbrottet själv. 
    Hon är inte skyldig dig att prata ut, du har fått en anledning, så nöj dig med den.
  • Anonym (A)
    Vardagshjälten skrev 2024-12-11 13:32:02 följande:
    Skicka ett Julkort efter brytning?

Riktat till kvinnor: Hade du uppskattat att få ett vänligt Julkort från någon du nyligen har brutit med och blockerat? Föreställ dig att du fortfarande tycker om honom men omständigheterna ger förbindelsen dåliga förutsättningar.

Vad vill du uppnå med ett julkort? 

Du får ju inte ditt avslut med ett julkort, så varför vill du inte lämna henne ifred och respektera hennes önskan?
  • Anonym (A)
    Vardagshjälten skrev 2024-12-11 14:29:20 följande:
    Helt fel för jag var angelägen om ett samtal för att få veta hur hon tänker och känner, alltså med hänsyn till hennes perspektiv. Många idag är alldeles för snabba med blockeringsfunktionen så fort de blir lite irriterade istället för att försöka bidra till en bättre relation. Genom en klargörande dialog lär man sig något om varandra istället för att bryta helt i onödan.
    Och då hjälper ett julkort, tror du?

Hade du tänkt skriva en förklaring på kortet?
  • Anonym (A)
    Vardagshjälten skrev 2024-12-11 14:37:11 följande:
    Nej det hade jag inte utan vill bara visa att jag inte är bitter mot henne och att hon gärna får ta kontakt med mig i framtiden om hon vill. Alltså en vänlig hint bara för att lätta upp efter en jobbig tid.
    Fast du är ju bitter. Du tycker ju att hon behandlat dig illa när ni bröt upp.

Varför vill du inte respektera hennes vilja att inte ha kontakt?
  • Anonym (A)
    Vardagshjälten skrev 2024-12-11 14:29:20 följande:
    Helt fel för jag var angelägen om ett samtal för att få veta hur hon tänker och känner, alltså med hänsyn till hennes perspektiv. Många idag är alldeles för snabba med blockeringsfunktionen så fort de blir lite irriterade istället för att försöka bidra till en bättre relation. Genom en klargörande dialog lär man sig något om varandra istället för att bryta helt i onödan.
    Fast hon vill inte lära sig något mer om dig, respektera det.

Varför tror du att hon inte har insikt i ert förhållande och själv kan ta beslut om hur hon känner? Du dumförklarar ju henne när du vill ha det till att hon har missförstått dig. Att komma i efterhand och förklara dig känns ju som en efterhandskonstruktion. Varför förklarade du inte dig medan ni fortfarande var tillsammans? 
  • Anonym (A)
    Anonym (Elsa) skrev 2024-12-12 10:06:10 följande:
    Nej men nu gällde det ju TS som vill skicka ett julkort. Är väl inte hela världen. Vi vet ju inte så mkt om varför. Om det känns bra för TS så får man väl vara lite vidsynt. Människor är olika.  

Bra att du inte saknar ditt ex och att du mår bra i din nya relation. 
    Fast du vet väl inte vad som gjort att hans ex blockat honom. Det är en ganska drastisk åtgärd, och att då ändå höra av sig är inte att respektera den andre.
    Varför skicka julkort till folk man inte respekterar, det är ju inte vidare schysst. Tvärtom. 
Svar på tråden Skicka ett Julkort efter brytning?