• Vardagshjälten

Skicka ett Julkort efter brytning?

Riktat till kvinnor: Hade du uppskattat att få ett vänligt Julkort från någon du nyligen har brutit med och blockerat? Föreställ dig att du fortfarande tycker om honom men omständigheterna ger förbindelsen dåliga förutsättningar.

• Svar på tråden Skicka ett Julkort efter brytning?
  • Anonym (A)

Vad det inte du som skulle skicka blommor också?

Nej, har man blockat någon vill man inte ha kontakt. Lär dig tolka folks agerande, och gå inte efter vad du själv vill. 

• Anonym (*)

Om jag har blockerat personen så nej. Det hade jag inte uppskattat alls.

Om vi hade gått skilda vägar utan att jag kände ett behov av att blockera honom så hade ett julkort känts okej. 

• Anonym (Hur många gånger ska jag säga nej)

NEJ

Har jag blockat dig dessutom så NEJ VERKLIGEN INTE! 

För helvete låt mig vara och fatta vad block betyder.

• Vardagshjälten

Jag tänkte som ett trevligt alternativ till blommogram. Själv tycker jag att det är respektlöst att bryta kontakten utan att ens ge den ett samtal. Ifall samtalet blir dåligt så är det läge att bryta men inte innan man har gett relationen en chans. Med detta syftar jag inte på en helt ny kontakt utan när man har umgåtts under något halvår eller längre. Varför tar nästan alla blockaren i försvar trots att det oftast är ett nonchalant och smidigt sätt att slippa ta tag i frågetecken som kan uppstå i nästan alla relationer? Motparten blir lämnad ensam med obesvarade frågor, frustration och en mer eller mindre lång tid av sorg. Hur kan det vara moraliskt försvarbart mot någon man åtminstone tidigare har tyckt om? 

• Anonym (Kvinna med koll)

Nej, nej och åter nej. Hon har blockat dig för kontakt via telefon och internet. Kunde hon skulle hon nog blocka sin ytterdörr och sin fysiska brevlåda också. Att hon har blockat dig tyder på att hon inte tycker om dig, och det måste du acceptera. Om inte annat för att du riskerar polisanmälan om du fortsätter med dina oönskade kontaktförsök.

Du vet att mänskliga relationer kräver ömsesidighet och samtycke. Vill inte båda ha en relation, blir det heller ingen relation. Hon vill inte ha en relation med dig, alltså har ni ingen relation.

• Vardagshjälten
    Anonym (Hur många gånger ska jag säga nej) skrev 2024-12-11 13:46:17 följande:

NEJ

Har jag blockat dig dessutom så NEJ VERKLIGEN INTE! 

För helvete låt mig vara och fatta vad block betyder.

Låtsas du vara hon som blockade mig eller varför formulerar du dig sådär?
  • Anonym (A)
    Vardagshjälten skrev 2024-12-11 13:47:34 följande:

Jag tänkte som ett trevligt alternativ till blommogram. Själv tycker jag att det är respektlöst att bryta kontakten utan att ens ge den ett samtal. Ifall samtalet blir dåligt så är det läge att bryta men inte innan man har gett relationen en chans. Med detta syftar jag inte på en helt ny kontakt utan när man har umgåtts under något halvår eller längre. Varför tar nästan alla blockaren i försvar trots att det oftast är ett nonchalant och smidigt sätt att slippa ta tag i frågetecken som kan uppstå i nästan alla relationer? Motparten blir lämnad ensam med obesvarade frågor, frustration och en mer eller mindre lång tid av sorg. Hur kan det vara moraliskt försvarbart mot någon man åtminstone tidigare har tyckt om? 

Du vet nog varför hon dumpade dig. Du är vuxen nog att bearbeta uppbrottet själv. 
    Hon är inte skyldig dig att prata ut, du har fått en anledning, så nöj dig med den.
  • Anonym (f)

Det faktum att du frågar återigen trots alla nej gör att en blockering känns väldigt rimlig. Obehaglig.

• Vardagshjälten
    Anonym (Kvinna med koll) skrev 2024-12-11 13:50:59 följande:

Nej, nej och åter nej. Hon har blockat dig för kontakt via telefon och internet. Kunde hon skulle hon nog blocka sin ytterdörr och sin fysiska brevlåda också. Att hon har blockat dig tyder på att hon inte tycker om dig, och det måste du acceptera. Om inte annat för att du riskerar polisanmälan om du fortsätter med dina oönskade kontaktförsök.

Du vet att mänskliga relationer kräver ömsesidighet och samtycke. Vill inte båda ha en relation, blir det heller ingen relation. Hon vill inte ha en relation med dig, alltså har ni ingen relation.

Brytningen kan ju faktiskt bero på missförstånd och outredda händelser. Ifall jag hade fått en möjlighet att rensa luften med henne så hade hon förmodligen inte blockat mitt nummer utan förstått mig istället.
  • Vardagshjälten
    Anonym (f) skrev 2024-12-11 13:52:39 följande:

Det faktum att du frågar återigen trots alla nej gör att en blockering känns väldigt rimlig. Obehaglig.

Jag frågade inte återigen eftersom det handlade om ett vänligt Julkort utan mer än ett God Jul! Ifall jag inte hade brytt mig om era svar hade jag naturligtvis inte ens startat tråden så snälla tänk efter lite innan du kommenterar tack.
Svar på tråden Skicka ett Julkort efter brytning?