• molly50

Skicka ett Julkort efter brytning?

Vardagshjälten skrev 2024-12-11 14:29:20 följande:
    Helt fel för jag var angelägen om ett samtal för att få veta hur hon tänker och känner, alltså med hänsyn till hennes perspektiv. Många idag är alldeles för snabba med blockeringsfunktionen så fort de blir lite irriterade istället för att försöka bidra till en bättre relation. Genom en klargörande dialog lär man sig något om varandra istället för att bryta helt i onödan.
    Hon kanske har försökt förklara för dig utan att lyckas?
    Man blockerar inte någon utan anledning.
    Och om du då skickar ett julkort så lär det inte göra saken bättre utan bara uppfattas som att du inte kan eller vill respektera att hon har gjort slut och vill vara ifred.
    Ge henne tid så kanske ni kan pratas vid vid ett senare tillfälle när det har lugnat ner sig.
  • molly50
    Vardagshjälten skrev 2024-12-11 15:10:57 följande:
    Som jag flera gånger har försökt få er att förstå har jag bett om ett samtal med henne istället för text som aldrig brukar leda till förbättring. I samtliga relationer jag har haft både ifråga om kärlek och vänskap är det enda som har hjälpt att man pratar en stund med varandra. Istället skickade hon en lång förklaring om hennes behov istället för att försöka bidra till förbättring för båda två. Vi hade en väldigt bra kontakt tills helt nyligen då det skar sig på grund av okänsliga saker hon själv gjorde men det antar jag inte har någon betydelse för er.
    Men om du inte tror att det kommer att fungera att ge en förklaring genom en text,vad får dig då att tro att ett julkort skulle göra det bättre?

Rätta mig gärna om jag har fel. Men jag får känslan av att du har tjatat på henne och försökt få ge henne en förklaring och att hon till slut har tröttnat och blockerat för att få slippa.
    Då kommer inte ett julkort att göra saken bättre.
    Låt henne istället vara ifred och ge henne lite tid.
    Vill hon prata så lär hon höra av sig själv.
  • molly50
    Anonym (Elsa) skrev 2024-12-12 14:18:44 följande:
    Jag förstår, eller helt ärligt... När jag läser i tråden blir jag lite fundersam över vem som blockat vem... är jag knäpp eller vad är detta igentligen? 

Jag börjar fatta att allt inte är riktigt helt sunt nu.

Inga julkort. Håller med
    Som jag fattar det så är det TS som har blivit dumpad och blockerad av sitt ex.
    Och nu funderar han på att skicka ett julkort till henne.
    Jag tycker han ska låta bli och ge henne tid. Vill hon prata så lär hon höra av sig.

Jag har själv ett ex som vägrade acceptera att jag hade gjort slut och fortsatte kontakta mig och komma hem till mig.
    Hade han dessutom börjat skicka julkort så hade jag blivit vansinnig.
  • molly50
    Vardagshjälten skrev 2024-12-12 16:12:23 följande:
    Varför är ni så intoleranta och dömande utan att ha en aning om hur vår inbördes konversation såg ut eller vad som nyligen hade hänt? Jag tolkar det som att ni tar kvinnans parti i alla väder oavsett hur hon själv har betett sig. Det finns även en kultur idag som kan beskrivas som "bättre att sopa under mattan och glömma än att kämpa för att förbättra relationen". Så fort någon impulsivt väljer att blocka så ska man plötsligt bara ge upp en i övrigt positiv relation på grund av en tillfällig dispyt, missförstånd, kompisars påverkan eller andra viktiga faktorer som gör beslutet väldigt onödigt. Hur bra relationen än har varit så ska allting läggas ner direkt när någon har fått hjärnsläpp på grund av en irriterad kommentar eller för att man inte håller med varandra om någon sak. Jag tycker att det är så otroligt nonchalant och oengagerat att genast kasta bort allt som faktiskt var positivt i relationen. Förstå mig rätt för här syftar jag givetvis inte på dem som faktiskt har försökt redan ut genom samtal utan om dem som genast tar den smidiga men sämre utvägen. *Block* så är problemet löst (för ena parten).

Självklart ska man inte gå till överdrift i sin kamp för att rädda en relation men när ena parten har tagit ett så drastiskt steg så anser jag att motparten har rätt till en tillfällig respons på brytningen inom ca 2 veckors tid. Inte genom att komma på oväntat besök men genom ett förklarande brev. Får man sedan inget svar så är det oftast inte så mycket mer man kan göra men det är oerhört frustrerande att veta att en brytning beror på ett missförstånd och att då inte få tala om det för kvinnan ifråga. Varför är det alltid blockeraren som är värd respekt och aldrig personen som har blivit blockerad? Som jag tolkar det handlar det synsättet ofta om att man förutsätter att det måste ha funnits något allvarligt bakom beslutet. Knappast eftersom jag flera gånger har blivit impulsblockad för rena småsaker och utan minsta förklaring. För mig är verklig respekt att vara lyhörd för varandras behov och att ställa upp på ett samtal för att reda ut ett gemensamt problem. Enligt min mening är blockering ett flyktbeteende som oftast bara bör tas till när inget annat har hjälpt. Själv fick jag inget enda samtal.
    Då kanske du kan förklara vad som hände?
    För du har inte berättat något annat än att ni bråkade och du blev blockerad och nu vill du skicka ett julkort.
    Då är det lätt hänt att ta henens parti.

Och om du har blivit blockerad flera gånger så kanske du borde tänka över ditt eget beteende.
  • molly50
    Anonym (Elsa) skrev 2024-12-12 18:25:35 följande:
    Då är jag med. Håller med att det är väldigt konstigt att skicka julkort. Jag hade inte skickat julkort till någon jag varit ihop med oavsett om jag blivit blockad eller inte iofs bär jag tänker efter lite. Är det ens nån som skickar julkort längre (bortsett från bilder tagna på småbarn till släktingar och olika företag )...
    Nej,det är samma här.

Jag gör faktiskt det. Men inte till några ex,som sagt.
    Bara till vänner och släktingar. 
    Tycker det är en trevlig gammal sed. Glad
Svar på tråden Skicka ett Julkort efter brytning?