Inlägg från: Anonym (Låt mig vara!) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Låt mig vara!)

Skicka ett Julkort efter brytning?

Eftersom jag bokstavligen just öppnat ett julkort från en f.d. vän som jag bad dra åt helvete och blockade för tre år sen:

1. Man blir bara förbannad av det julkortet.

2. Har jag bett någon dra och blockat dem så menar jag allvar, jag kommer inte att ändra mig. Inte om partners, inte om vänner, inte om släkt- visar man inte mig respekt så åker man ut. Och det är ytterligt få personer som lyckats ställa till det så för sig, det gäller fem personer i hela mitt liv.

3. Jag blockar för att människan betett sig så illa att jag troligen kommer att bete mig ovärdigt eller rent av vilja slå dem om jag ser dem igen. Att höra av sig då är ren provokation.

4. Personen som skickade har psykiska problem, så det är väl därför de inte förstår hur normala människor beter sig.

• Anonym (Låt mig vara!)
    Vardagshjälten skrev 2024-12-12 16:12:23 följande:

Självklart ska man inte gå till överdrift i sin kamp för att rädda en relation men när ena parten har tagit ett så drastiskt steg så anser jag att motparten har rätt till en tillfällig respons på brytningen inom ca 2 veckors tid. Inte genom att komma på oväntat besök men genom ett förklarande brev. Får man sedan inget svar så är det oftast inte så mycket mer man kan göra men det är oerhört frustrerande att veta att en brytning beror på ett missförstånd och att då inte få tala om det för kvinnan ifråga. Varför är det alltid blockeraren som är värd respekt och aldrig personen som har blivit blockerad? Som jag tolkar det handlar det synsättet ofta om att man förutsätter att det måste ha funnits något allvarligt bakom beslutet. Knappast eftersom jag flera gånger har blivit impulsblockad för rena småsaker och utan minsta förklaring. För mig är verklig respekt att vara lyhörd för varandras behov och att ställa upp på ett samtal för att reda ut ett gemensamt problem. Enligt min mening är blockering ett flyktbeteende som oftast bara bör tas till när inget annat har hjälpt. Själv fick jag inget enda samtal.
    Du har uppenbarligen redan förverkat din rätt till respekt med den personen, det är det blockeringen säger till dig om du är ens halvnormal.
Svar på tråden Skicka ett Julkort efter brytning?