• Anonym (Hepp)

Oattraktivt med min partners övervikt

Min partner har på kort tid sen vi träffades gått upp väldigt mycket i vikt. Han ser bra ut för övrigt men jag måste erkänna jag har svårt att vara attraherad av så pass mycket övervikt. Vi har sex och jag är ändå attraherad då han ser bra ut, med kläder på främst. Jag inser det låter elakt men jag tycker inte det är rätt att låta sig förfalla på det viset när man skaffat partner ganska nyligen. Vet inte riktigt hur man får bukt med detta. Vet att det finns en insikt om för stort matintag och försök till träning då och då. Jag har inget emot lite övervikt men detta är liksom över min gräns för vad jag finner attraktivt och såhär var det inte när vi träffades för drygt ett år sedan. 
    Är själv i ganska bra form och ser till att anpassa min kost och mitt liv så jag inte gör några större ohälsosamma kroppsliga förändringar. 
    Någon som varit i min sits och framgångsrikt påverkat sin partner till att bli mer hälsosam? Hur i så fall för att inte såra?

• Svar på tråden Oattraktivt med min partners övervikt
  • Anonym (Hepp)
    Annpor skrev 2024-12-12 06:24:54 följande:

Svårt när man inte vill såra. Min partner ser också bra ut men är likt din partner lite överviktig. Han har en kulmage liksom men är i 30 års åldern. Vi har dock varit ihop sedan vi var 15 och jag bryr mig inte riktigt om den där kulmagen för jag är kär i alla hans andra kvaliteter. Han är min livskamrat och den jag inte kan leva utan. När man ?kommit så långt? i ett förhållande tror jag att utseendet kanske gör detsamma, eller är inte lika viktigt längre. 

Försökte få med honom på gymmet för några år sedan men det intressant dalade ganska snabbt. Försöker att tänka på vad jag lagar för mat men tror också att man måste acceptera att vissa också har anlag för att lättare lägga på sig. Det ÄR svårt att känna såsom du gör, men tror man måste komma till insikt med att utseende inte är allt. För det är verkligen så. Hellre gå genom livet med en trygg livskamrat som gör allt för sin partner, någon man kan räkna med i alla situationer och som man inte kan tänka sig att leva utan - kontra en kropp som anses mer attraktiv. 

Säkert andra som tänker annat i frågan, men så känner jag i liknande situation . 😊

Jag håller helt med dig men känns ju inte bra så här tidigt i en relation att attraktionen ska dala. Vad jag kan se på gamla bilder har han varit smal eller vältränad förut. 
    Sen gillar jag inte ens muskliga män utan föredrar lite mage men känner denna magen har nått sin gräns. 

• Anonym (Hepp)
    Anonym (Nk) skrev 2024-12-12 07:39:56 följande:

Låter ju som extremt typiska sambokilon. Ändå en liiite lättare sak att att ta upp på ett lite oskyldigt sätt. Kanske prata lite om att det har blivit väl många myskvällar med goda middagar och efterrätter och fikor. Du har kanske inte gått upp nått men prata om det som att ?Nu ska vi kanske börja äta bättre? 

Det är så pass vanligt och något man borde kunna skratta åt tillsammans om man tar det på rätt sätt. 

Vi har kunnat prata om det men inte på ett djupare plan. 
    Detta är inget jag skulle lämna för i dagsläget då jag ändå finner honom attraktiv men skulle det fortsätta spåra kommer jag vara tydlig med att jag inte vill ha lika mycket sex på grund av detta. 
    Några extra kg är helt okej men att på kort tid uppfylla vikt för fetma tycker jag är extremt oattraktivt och även oansvarigt för sin egen kropp. Att dessutom bry sig som singel för man vet man lättare träffar någon då men att släppa på det när man träffat någon är också väldigt mycket att ta för givet.
    Vi äter rätt bra tillsammans tycker jag och unnar oss såklart på helger men märker han har svårt med mängd. Kan lätt äta 3 x min portion om vi ställer fram något gott. 
    Men han är medveten om problemet och har nämnt det ibland så känns inte helt hopplöst.
    Får inte heller alls någon känsla av att han skulle må dåligt utan bara för mycket livsnjuteri i för stora mängder.

• Anonym (Hepp)
    Anonym (Igenkänningsfaktor) skrev 2024-12-12 10:21:16 följande:

Jag har varit med två sådana män och det blir inte bättre vad man som partner än gör, även om de själva har insikt och verkligen vill. Motivationen måste komma inifrån dem själva, att de inser att de inte vill se ut så där, men också verkligen tar tag i det. Tyvärr kan du inte göra något för att skynda på den processen och det kan ta flera år.

Är väldigt bra byggd och mycket lång så det är bara mage, men den har växt till väldigt stor och är under 40 år gammal. Ser mer ut som så man ser på äldre män runt 50-60 år gamla. 
Svar på tråden Oattraktivt med min partners övervikt