• Anonym (Hepp)

Oattraktivt med min partners övervikt

Min partner har på kort tid sen vi träffades gått upp väldigt mycket i vikt. Han ser bra ut för övrigt men jag måste erkänna jag har svårt att vara attraherad av så pass mycket övervikt. Vi har sex och jag är ändå attraherad då han ser bra ut, med kläder på främst. Jag inser det låter elakt men jag tycker inte det är rätt att låta sig förfalla på det viset när man skaffat partner ganska nyligen. Vet inte riktigt hur man får bukt med detta. Vet att det finns en insikt om för stort matintag och försök till träning då och då. Jag har inget emot lite övervikt men detta är liksom över min gräns för vad jag finner attraktivt och såhär var det inte när vi träffades för drygt ett år sedan. 
    Är själv i ganska bra form och ser till att anpassa min kost och mitt liv så jag inte gör några större ohälsosamma kroppsliga förändringar. 
    Någon som varit i min sits och framgångsrikt påverkat sin partner till att bli mer hälsosam? Hur i så fall för att inte såra?

• Svar på tråden Oattraktivt med min partners övervikt
  • Dexter dot com

Det finns tyvärr inget snällt sätt att säga att man inte är attraherad av sin partner. Föreslår du mer träning och sundare kost är risken stor att din partner inte förstår allvaret utan fortsätter med att gå upp i vikt. Var ärlig med risk att han blir sur men bättre det än att du lämnar om ett år pga bristande attraktion.

• Annpor

Svårt när man inte vill såra. Min partner ser också bra ut men är likt din partner lite överviktig. Han har en kulmage liksom men är i 30 års åldern. Vi har dock varit ihop sedan vi var 15 och jag bryr mig inte riktigt om den där kulmagen för jag är kär i alla hans andra kvaliteter. Han är min livskamrat och den jag inte kan leva utan. När man ?kommit så långt? i ett förhållande tror jag att utseendet kanske gör detsamma, eller är inte lika viktigt längre. 

Försökte få med honom på gymmet för några år sedan men det intressant dalade ganska snabbt. Försöker att tänka på vad jag lagar för mat men tror också att man måste acceptera att vissa också har anlag för att lättare lägga på sig. Det ÄR svårt att känna såsom du gör, men tror man måste komma till insikt med att utseende inte är allt. För det är verkligen så. Hellre gå genom livet med en trygg livskamrat som gör allt för sin partner, någon man kan räkna med i alla situationer och som man inte kan tänka sig att leva utan - kontra en kropp som anses mer attraktiv. 

Säkert andra som tänker annat i frågan, men så känner jag i liknande situation . 😊

• Anonym (Hepp)
    Annpor skrev 2024-12-12 06:24:54 följande:

Svårt när man inte vill såra. Min partner ser också bra ut men är likt din partner lite överviktig. Han har en kulmage liksom men är i 30 års åldern. Vi har dock varit ihop sedan vi var 15 och jag bryr mig inte riktigt om den där kulmagen för jag är kär i alla hans andra kvaliteter. Han är min livskamrat och den jag inte kan leva utan. När man ?kommit så långt? i ett förhållande tror jag att utseendet kanske gör detsamma, eller är inte lika viktigt längre. 

Försökte få med honom på gymmet för några år sedan men det intressant dalade ganska snabbt. Försöker att tänka på vad jag lagar för mat men tror också att man måste acceptera att vissa också har anlag för att lättare lägga på sig. Det ÄR svårt att känna såsom du gör, men tror man måste komma till insikt med att utseende inte är allt. För det är verkligen så. Hellre gå genom livet med en trygg livskamrat som gör allt för sin partner, någon man kan räkna med i alla situationer och som man inte kan tänka sig att leva utan - kontra en kropp som anses mer attraktiv. 

Säkert andra som tänker annat i frågan, men så känner jag i liknande situation . 😊

Jag håller helt med dig men känns ju inte bra så här tidigt i en relation att attraktionen ska dala. Vad jag kan se på gamla bilder har han varit smal eller vältränad förut. 
    Sen gillar jag inte ens muskliga män utan föredrar lite mage men känner denna magen har nått sin gräns. 

• Anonym (Svullo)

Det där är lite klurigt .

Jag har gått upp 10 kg sista året och min partner tycker att jag är stor.
    Jag tycker att jag är stor och trivs inte med extra kilona.
    Men pga sjukdom har det blivit så.
    När jag fått bukt på hälsan kan jag ta tag i vikten också.

Hade min partner ställt krav på viktnedgång så hade de inte varit hjälpsamt.

Det du kan göra är väl att se till att ni äter bra mat och promenerar/tränar tillsammans.

• Lynx123

Om du inte kan se förbi din partners utseende så tycker jag att det är bäst att du gör slut så snällt som möjligt. Säg inget om vikten - han är en vuxen människa och vet själv hur han ser ut. Kommer finnas tjejer som gillar honom som han är.

• Anonym (Nk)

Låter ju som extremt typiska sambokilon. Ändå en liiite lättare sak att att ta upp på ett lite oskyldigt sätt. Kanske prata lite om att det har blivit väl många myskvällar med goda middagar och efterrätter och fikor. Du har kanske inte gått upp nått men prata om det som att ?Nu ska vi kanske börja äta bättre? 

Det är så pass vanligt och något man borde kunna skratta åt tillsammans om man tar det på rätt sätt. 

• Anonym (Kri)

Trist att det blir så där hos många par. Man tar den andre för given och blir lat på detta. Struntar i att ta hand om sig.

Detta är en av  många anledningar till att jag inte vill ge mig in i en relation. Det finns så många historier som avskräcker en.
    För mig är det också av hög vikt att man prioriterar sin hälsa och även håller formen för att vara fortsatt attraktiv för sin partner. Något jag själv gör helt oavsett relationsstatus. Det handlar om självrespekt. 

Finns det ett effektivt sätt att undvika viktuppgång hos sin partner? Kanske om man är bestämd med sina krav redan i inledningen av förhållandet? Understryka redan från början att hälsa är en av de främsta prioriteringarna och att övervikt inte accepteras?

• Anonym (Kille)

Behöver inte säga att du inte tänder på han längre. Men stäng av tv o mobiler och sätt er ner i soffan en kväll o prata ofiltrerat om erat förhållande. 

Säg att du anser att ni behöver få ut han på motion oftare. Och dra ner på sötsakerna. Säg att du vill hjälpa han gå ner i vikt för framtida liv att det inte ska drabba han med hjärt o kärlsjukdomar (tillåtet o äverdriva här) jag är själv 43 i BMI. Har märkt själv att min sambo tappat lusten efter jag gått upp nästan 40kg med henne. Men har ändrat kostvanor och ska snart till VC om o få börja med Ozympic (Vet att det är fusk så det behöver ni inte nämna) men man ska inte tillåta eller uppmuntra övervikt. Det är en hälsofara som skall tas på stort allvar..

• Fjäril kär

Bor ni ihop eller är ni bara ihop och särbos?  Vad gör ni för något när ni umgås tillsammans?  Och vad äter ni? 

Jag skulle nog försöka stänga av tv så ofta som möjligt på kvällarna och istället välja aktiva aktiviteter . Det behöver inte vara gym alls utan mer utflykter,  promenader och annat . 

Dra ner på det gottiga ni äter , färre restaurangbesök,  ingen hämtat och skippa chips och godis på kvällarna. Laga mat tillsammans och välj annan mat att äta. 

Festar ni? Alkohol gör en hel del med vikten och käkar man sen bakispizza är det ju liksom värdelöst ännu mer...

Och viktigast av allt är egentligen att fråga hur han mår. Stressigt jobb? Dålig arbetsmiljö?  Hur har ni det i ert förhållande?  Andra yttre faktorer? Deprimerad?  
    Det finns alltid en orsak till att man tappar det och slutar ta hand om sig. 

Svar på tråden Oattraktivt med min partners övervikt