Anonym (Harfåttnog) skrev 2024-12-12 23:01:47 följande:
Han tror han vet bäst. Saken är att han är nog van att ha haft mer koll på just maten eftersom han var den som lagade mest av oss innan barn. Men nu lagar jag 95% av maten och har därför mer koll på hur mkt extra som krävs. Men han litar inte på det av något skäl. Det är nästan som om det blivit prestige i det.
Och jag försöker resonera tro mig. Tänkte ju också i år att om jag tar alla extra inköp på min egen peng (vi har delad ekonomi) och förbereder allt så kanske det skulle flyta på. Men istället ifrågasatte han att jag köpte ny ljusslinga ut och ville att jag skulle visa att den gamla var trasig innan jag skulle sätta upp ny för att liksom rättfärdiga det hela. (Och ja, den gamla VAR ju trasig och han fick ge sig där när jag satte i den i kontakten och påminde honom om att vi sagt flera året att den skulle kasserats..).
Så jag vet inte alltså vad som hänt om jag ska vara ärlig. Innan barnen var det så annorlunda men nu är det som allt bara är extrajobb för honom som kräver energi, även fast jag verkligen försökt göra allt för att avlasta och göra saker så han inte ska behöva ordna och så ens. Och när det gör mig lite trött, så är det jag som "bara är sur hemma".
Får ta en semesterdag nästa år och bara fixa ihop allt på ett bräde så det är klart, han inte måste se något eller kan reagera, och så får han bara leva med ett julpyntat hus helt enkelt...
Hur mår han egentligen? Är han deprimerad? Stressad? Utbränd? Har han ekonomiska problem? Jag tänker eftersom du säger att det här har kommit, eller blivit värre, sedan ni fick barn. Inte för att det utsäktar att han dumpar allt på dig, men om man kan hitta orsaken så finns det också en chans att hitta botmedlet.
Jag tänker fortfarande att det är svårt att tvinga någon att julpynta och baka tårtor, men jag blir fruktansvärt trött på män som påstår att det inte är viktigt och därför inte vill göra något, men som mer än gärna käkar julmaten och tar emot julklappar eller tar äran för presenter till andra som kvinnan fått stressa för att fixa. Det finns många män som pyntar och fixar, och kvinnor som inte gör det, men det är så typisk och unken gammal könsroll.
Däremot att dela på hushållsarbetet kan han ju inte komma undan med att säga att han inte tycker att det är viktigt, för det måste ju finnas mat och hygien. Du får stå på dig där, som jag föreslog innan, sitt med honom och fråga efter hans lösning, annars delegerar du. Du ska inte behöva det, men vad är alternativet?
Jag blir otroligt provocerad av det du skriver, att han tycker att han vet bäst. I en familj eller ett förhållande ska det inte finnas en som vet bäst. Där tar man hänsyn till olika viljor och jobbar tillsammans för att alla ska åtminstone delvis få sina behov och önskemål uppfyllda.
Det är också oroande att du är trött och (upplevs som) sur hemma. Visst kan det vara slitigt i en barnfamilj, men man ska fortfarande få må bra och hjälpas åt. Är familjerådgivning något du har tänkt på och som han skulle kunna tänka sig?