• pfk1991

Stickor från graviditetskollen blir inte starkare…

Hej! Vet att detta är väldigt individuellt men jag har ändå varit gravid tre gånger förut och aldrig upplevt detta. Mina tester har ökat fint ända tills början av denna vecka. Då är det som att det avstannat och testerna blir inte starkare, testar alltid på morgonen. När jag har testat kväll/mitt på dagen kan jag få starkare streck (starkare än kontrollstreck), men aldrig morgon. 

Vad tror ni? Var ärliga mot mig, läst på och tyvärr är ju dåligt utveckling på test indikation på att det kan bli missfall. Men vill veta vad andra har för erfarenhet av dessa tester från Graviditetskollen. 

Är i vecka 6+1 idag, så testerna är mellan 9-13 december. Lägger bild nedan!

• Svar på tråden Stickor från graviditetskollen blir inte starkare…
  • Anonym (Jo)

Testa att blanda ut morgonurinen med vatten. Kan vara hook effekt, jag hade det tidigt med e@h stickor. 

Skulle sluta testa om jag var du, urinstickor mäter inte hur mycket hcg du har i kroppen. Det enda du får nu är att du har gott om hcg därmed starka streck. Vill du lugna nerverna så boka ett blodprov. Du är så långt gången att det räcker med ett prov för att se att det är på rimlig nivå. Du är förmodligen långt över 10 000 där hcg saktar ned i sin ökning. 

Lycka till ☺️🥰

• pfk1991
    Anonym (Jo) skrev 2024-12-13 09:49:07 följande:

Testa att blanda ut morgonurinen med vatten. Kan vara hook effekt, jag hade det tidigt med e@h stickor. 

Skulle sluta testa om jag var du, urinstickor mäter inte hur mycket hcg du har i kroppen. Det enda du får nu är att du har gott om hcg därmed starka streck. Vill du lugna nerverna så boka ett blodprov. Du är så långt gången att det räcker med ett prov för att se att det är på rimlig nivå. Du är förmodligen långt över 10 000 där hcg saktar ned i sin ökning. 

Lycka till ☺️🥰

Tack för svar ❤️ jag har inte testat att blanda ut morgonurinen, kanske gör det imorgon och försöker sluta testa därefter...var faktiskt och lämnade blodprov igår, väntar på resultaten och hoppas precis som du skriver att hcg är på tillräckligt hög nivå!
  • Anonym (Jo)
    pfk1991 skrev 2024-12-13 10:40:48 följande:
    Tack för svar ❤️ jag har inte testat att blanda ut morgonurinen, kanske gör det imorgon och försöker sluta testa därefter...var faktiskt och lämnade blodprov igår, väntar på resultaten och hoppas precis som du skriver att hcg är på tillräckligt hög nivå!
    Håller tummarna 🙏 uppdatera gärna 🙂
  • Daphodil

Dina test är ju jämnt starka, ser ut som du nått max. När jag fick tidigt missfall var det svaga streck som aldrig ökade. Jag tror på detta!

• pfk1991
    Daphodil skrev 2024-12-13 18:37:02 följande:

Dina test är ju jämnt starka, ser ut som du nått max. När jag fick tidigt missfall var det svaga streck som aldrig ökade. Jag tror på detta!

Tack för pepp ❤️ jag fick missfall i v10 för två år sen trots starka streck så man har ju ändå ingen kontroll, även om man försöker greppa de halmstrån man kan?

Provade nu ikväll att testa igen med två test, ett vanligt test och ett till test med 50% vatten/ 50 % urin. Det testet underst är det som är ?utblandat?, och det blev klart starkare än det översta med bara urin. Så verkar onekligen vara ngn ?hook effect?, har aldrig hört talas om det förut men ska googla lite! 

Köpte även RSFU sticka och testade på samma urin (ej utblandat) och det var klart tydligare än graviditetsskollen, kan ju vara skönt för någon annan att läsa denna tråd och får liknande konstiga resultat med graviditetskollens stickor!

• Fjellmyran

Tycker dina test är starka, tror inte de kan bli starkare. Jag hade också graviditetskollens stickor den här gången och dom ökade inte så mkt i färg under v 4-5 och jag blev förstås orolig. Fick ett knallblått plus direkt testet nuddade urinen typ på CB på BIM-dagen och då var graviditetskollens tester fortfarande inte särskilt starka. På 4+3 fick jag gravid 3+ veckor med CB digitala och graviditetskollens test var fortsatt lite halvsvaga. Så jag tolkade det som att dom var klena i färgen, stegrade långsamt eller nåt. Gravid 6+1 idag och har gravidsymtom som stärker hoppet så jag tror att gravidkollens tester är lite klena i färgen och kan stegra långsamt 😊

Stort grattis och lycka till framöver.

• Anonym (gravid 4v)

Hej! Skäms

Jag hade ingen aning om att man ska fortsätta testa för att få tydligare streck. Varför och vad händer om strecken inte är lika starka trots flera tester? 

• Anonym (Jk)
    Anonym (gravid 4v) skrev 2024-12-14 00:27:51 följande:

Hej! Skäms

Jag hade ingen aning om att man ska fortsätta testa för att få tydligare streck. Varför och vad händer om strecken inte är lika starka trots flera tester? 

Man ska absolut inte göra det. Jag har själv gjort det misstaget en av mina graviditeter och stirrat mig blind på vilket streck som är starkast, det skapar verkligen bara onödig oro. Testen är inte till för att mäta mängden HCG utan de är till för att ta reda på om man är gravid eller inte. Utom testen som visar antal veckor , de har lugnat mig när jag har varit orolig men har läst att de kan visa fel och skapa onödig oro också.

Jag har varit gravid 6 gånger , två tidiga missfall, tre barn och väntar mitt fjärde i februari. Mitt råd är som sagt att inte fortsätta testa. Är man väldigt orolig t.ex om man har fått flera missfall innan är det bättre att boka ett tidigt VUL eller ta blodprov men normalt behövs inte det heller. 

Grattis till graviditeten :) 

• Anonym (gravid 4v)
    Anonym (Jk) skrev 2024-12-14 02:24:52 följande:

Man ska absolut inte göra det. Jag har själv gjort det misstaget en av mina graviditeter och stirrat mig blind på vilket streck som är starkast, det skapar verkligen bara onödig oro. Testen är inte till för att mäta mängden HCG utan de är till för att ta reda på om man är gravid eller inte. Utom testen som visar antal veckor , de har lugnat mig när jag har varit orolig men har läst att de kan visa fel och skapa onödig oro också.

Jag har varit gravid 6 gånger , två tidiga missfall, tre barn och väntar mitt fjärde i februari. Mitt råd är som sagt att inte fortsätta testa. Är man väldigt orolig t.ex om man har fått flera missfall innan är det bättre att boka ett tidigt VUL eller ta blodprov men normalt behövs inte det heller. 

Grattis till graviditeten :) 

Tusen tack för lugnande svar! Skäms Kommer inte att starta upp med något testande 

Tror helt klart att det är lätt att vara onödigt nojjig, framförallt under första graviditeten.. 
  • pfk1991
    Anonym (Jo) skrev 2024-12-13 12:18:03 följande:
    Håller tummarna 🙏 uppdatera gärna 🙂
    Tack, känns bättre nu, hade hcg värde på 19300 i v6+0, det tänker jag är ett gott tecken ☺️
    Fjellmyran skrev 2024-12-14 00:07:40 följande:

Tycker dina test är starka, tror inte de kan bli starkare. Jag hade också graviditetskollens stickor den här gången och dom ökade inte så mkt i färg under v 4-5 och jag blev förstås orolig. Fick ett knallblått plus direkt testet nuddade urinen typ på CB på BIM-dagen och då var graviditetskollens tester fortfarande inte särskilt starka. På 4+3 fick jag gravid 3+ veckor med CB digitala och graviditetskollens test var fortsatt lite halvsvaga. Så jag tolkade det som att dom var klena i färgen, stegrade långsamt eller nåt. Gravid 6+1 idag och har gravidsymtom som stärker hoppet så jag tror att gravidkollens tester är lite klena i färgen och kan stegra långsamt 😊

Stort grattis och lycka till framöver.

Tack för ditt svar 🥰 dom är verkligen konstiga, klena i färgen och visar olika resultat på samma urin. Tror jag fått en dålig batch eller något för har inte fått såhär tidigare med deras stickor. Men men nu ska jag sluta testa och försöka tänka positivt till första ultraljudet istället !
Svar på tråden Stickor från graviditetskollen blir inte starkare…