• Agda90

Äter era barn middag med er när ni har gäster?

Våra barn är 13 och 17. Vi äter alla måltider tillsammans vid matbotdet. Det kommer inte på tal att någon tar sin tallrik och sätter sig framför tv'n eller på sitt rum. 
    Samma sak gäller när vi har gäster. Barnen äter vid matbordet och går sedan till sina rum. 

Ett par av våra vänner verkar tycka att detta är jobbigt. De har barn i samma ålder som våra. De gånger som vi har varit där kommer tonåringarna inte ens ut och säger hej. När vi har tagit upp mat ochbsatt oss smyger de ut i köket för att ta mat och sedan sätter de sig på sina rum.

Jag hade skämts ihjäl om mina ungar inte hade kommit och hälsat när någon kommer hem till oss. 

Hur är det hos andra med tonåringar? Är det våra som är "onormala" som är uppfistrade att vara artiga och hälsa?

• Svar på tråden Äter era barn middag med er när ni har gäster?
  • Anonym (Jane)

Ja, alltid om vi har haft gäster med egna barn. Ibland har barnen, när de var små, fått äta först i köket, sedan har vi vuxna ätit. 

• Anonym (J)

Det handlar om dålig uppfostran. 

• Anonym (Stolt mamma)

Mina barn har suttit med, ätit, samtalat och varit trevliga mot våra gäster.
    Kanske detta hjälpt dem nu när de som unga vuxna på ett avslappnat sätt kan samtala och diskutera i alla tänkbara situationer.
    Ibland om det är många gäster och många ungar kan man ju absolut utfodra dessa separat och låta dom hänga framför en film tex.

• Tecum
    Anonym (Stolt mamma) skrev 2024-12-15 16:25:18 följande:

Mina barn har suttit med, ätit, samtalat och varit trevliga mot våra gäster.
    Kanske detta hjälpt dem nu när de som unga vuxna på ett avslappnat sätt kan samtala och diskutera i alla tänkbara situationer.
    Ibland om det är många gäster och många ungar kan man ju absolut utfodra dessa separat och låta dom hänga framför en film tex.

Barnen har alltid ätit med oss och gästerna! Däremot måste de inte sitta kvar utan kan gå när de är färdiga. Såvitt jag kommer ihåg gällde det hos alla våra bekanta också.
  • antarctica

Du vet själv att det inte är era barn som är onormala. Du förstår säkert också att anledningen till att vännernas barn verkar skämmas är just att du tycker att beteendet är dåligt, och det förstår det förstås. Var glad åt dina barns beteende, och vill du levla upp din egen sociala förmåga så se till att dölja/släta över sånt som andra gör som du förstår att de förmodligen önskar att de gjorde bättre. 

• Anonym (T)

Alla tycker sociala sammanhang är olika svårt. Du låter extremt dömande.

• Anonym (von Fiin)

Barn behöver lära sig att kunna umgås en stund med "främmande" medan man äter, hur ska de annars fungera i ett vuxet arbetsliv sedan? Det är social träning och i högsta grad nödvändigt anser jag.

Är vi många familjer på fest så får dock barn och ungdomar ett eget bord, så kan de prata om vad de vill där och får gå ifrån/ut så snart alla på ungdomsbordet är klara.

På årliga släktmiddagen lottar vi ut placeringen just för att man ska tala med släktingar som man inte talar så mycket med till vardags, och oftast blir det väldigt trevligt.

Men det artigt intresserade samtalet mellan nyintroducerade är dessvärre på utdöende i Svea rike, det är tydligt.

• Anonym (Lotta)

De har alltid gjort det tidigare men en lider nu av psykisk ohälsa och har väldigt svårt att äta tillsammans med andra (gäller även familjen ibland). Så det barnet (tonåring) sitter på rummet om vi har gäster. 

• Anonym (lika)
    Agda90 skrev 2024-12-15 13:58:31 följande:
    Äter era barn middag med er när ni har gäster?

Våra barn är 13 och 17. Vi äter alla måltider tillsammans vid matbotdet. Det kommer inte på tal att någon tar sin tallrik och sätter sig framför tv'n eller på sitt rum. 
    Samma sak gäller när vi har gäster. Barnen äter vid matbordet och går sedan till sina rum. 

Ett par av våra vänner verkar tycka att detta är jobbigt. De har barn i samma ålder som våra. De gånger som vi har varit där kommer tonåringarna inte ens ut och säger hej. När vi har tagit upp mat ochbsatt oss smyger de ut i köket för att ta mat och sedan sätter de sig på sina rum.

Jag hade skämts ihjäl om mina ungar inte hade kommit och hälsat när någon kommer hem till oss. 

Hur är det hos andra med tonåringar? Är det våra som är "onormala" som är uppfistrade att vara artiga och hälsa?

Det beror lite på.

Om det är en familj med barn så är barnen med och äter. Om det är mer av en vuxenmiddag så händer det att barnen fått äta separat från de vuxna. Om vi är många så har vi ibland haft ett barnbord och ett vuxenbord, särskilt när barnen var i en ålder då de inte ville sitta länge vid bordet.

Och om det är mina gäster så kräver jag inte att barnen ska komma och hälsa.
  • TvillingmammaVästgöte

Ja, våra barn har alltid ätit med gäster. Vid långa middagar där inte gästerna haft barn med sig har vi låtit våra ta en paus på sina rum mellan huvudrätten och efterrätten. Vi brukar ofta sitta och prata ganska länge innan vi tar in efterrätten och då har vi sagt till barnen att nu är det dags för efterrätten. Om det varit barn med så har de självklart umgåtts med dessa, även som tonåringar. 

Svar på tråden Äter era barn middag med er när ni har gäster?