• Anonym (Mörkt och kallt)

Märklig attityd

Min familj bor i ett annat land och jag tänker åka dit för att hjälpa mina gamla 87 -åriga föräldrar och också träffa mina syskon. Jag planerar att vara där i ca tre veckor. Min man undrar varför skall jag vara där så länge som tre veckor, han säger att han tror att anledningen till det är att jag vill knyta an med min bror och hans familj. Min man tycker att spendera min tid med mina syskon tar ifrån dagar från min semester med honom. Förra gången jag skulle träffa min bror i tre dagar var min man riktigt sur och sa att jag prioriterar mina släktingar framför honom, det var dock OK att besöka mina föräldrar. en vecka eller två.
    Min man brukar säga:"du gör dina val".

Tyvärr så tycker jag inte om min man just nu pga ovanstående och så har vi planerat en 4 veckors semester tillsammans.

Tycker ni att min makes attityd är OK? Hur skulle ni känna och göra ?
    Tacksam för synpunkter

• Svar på tråden Märklig attityd
  • Anonym (kontrollerande)
    Anonym (Mörkt och kallt) skrev 2024-12-16 14:35:51 följande:
    Märklig attityd

Min familj bor i ett annat land och jag tänker åka dit för att hjälpa mina gamla 87 -åriga föräldrar och också träffa mina syskon. Jag planerar att vara där i ca tre veckor. Min man undrar varför skall jag vara där så länge som tre veckor, han säger att han tror att anledningen till det är att jag vill knyta an med min bror och hans familj. Min man tycker att spendera min tid med mina syskon tar ifrån dagar från min semester med honom. Förra gången jag skulle träffa min bror i tre dagar var min man riktigt sur och sa att jag prioriterar mina släktingar framför honom, det var dock OK att besöka mina föräldrar. en vecka eller två.
    Min man brukar säga:"du gör dina val".

Tyvärr så tycker jag inte om min man just nu pga ovanstående och så har vi planerat en 4 veckors semester tillsammans.

Tycker ni att min makes attityd är OK? Hur skulle ni känna och göra ?
    Tacksam för synpunkter

Han låter kontrollerande. Åk på resan du planerat. Och fundera därefter om det är honom du vill fortsätta dela livet med.
  • Anonym (kontrollerande)

Han äger inte dig.

• Anonym (S-G)
    Tecum skrev 2024-12-16 18:01:13 följande:

Det är lite oklart med hur du förklarar semestern. Har ni fyra veckors semester tillsammans och du ska tillbringa tre av dem med din familj utomlands så förstår jag honom helt. 
    Men har du sju veckors semester blir det ändå fyra veckor med din man och då är det okej att åka. Sen har han rätt att sakna dig men inte att ge dig dåligt samvete.

Med gamla föräldrar kan varje besök vara det sista, och det kan man tycka partnern skulle ha förståelse för.
    Jag skulle tappat en hel del respekt för min fru om hon surade för att jag ville träffa och hjälp min pappa.
  • Anonym (prioritering)

Inte helt klart hur helheten omkring semesterplanerna ser ut. Har ni båda sju veckor i allt varav tre skall gå åt i hemlandet?

I så fall tycker jag nog 3 av 7 är lite för mycket. Det är ju 42% som prioriteras med hemlandets släkt i så fall. Högst en tredjedel skulle jag nog säga vore en mer rimlig prioritering. Du har ju trots allt valt att bo i Sverige och stifta familj med din man och får väl också prioritera därefter.

• Anonym (Jag)

Ingen trevlig attityd alls.

• Anonym (prioritering)
    Anonym (Mörkt och kallt) skrev 2024-12-16 16:21:32 följande:
    Det förstår tyvärr mina känslor för min man. Jag får kanske tala om för honom hur hans attityd påverkar mina känslor för honom så han får välja själv hur han vill ha det.
    Du verkar också själv ha ett attitydproblem om detta är ditt sätt att resonera för att få din vilja.
  • Anonym (T)
    Anonym (prioritering) skrev 2024-12-16 20:37:46 följande:

Inte helt klart hur helheten omkring semesterplanerna ser ut. Har ni båda sju veckor i allt varav tre skall gå åt i hemlandet?

I så fall tycker jag nog 3 av 7 är lite för mycket. Det är ju 42% som prioriteras med hemlandets släkt i så fall. Högst en tredjedel skulle jag nog säga vore en mer rimlig prioritering. Du har ju trots allt valt att bo i Sverige och stifta familj med din man och får väl också prioritera därefter.

Alltså de är i 60 års åldern. ska hon ej träffa sina åldrande föräldrar för att hon tog ett beslut för kanske 30 år sedan att stadga sig i Sverige.
  • Anonym (prioritering)
    Anonym (T) skrev 2024-12-16 20:45:29 följande:
    Alltså de är i 60 års åldern. ska hon ej träffa sina åldrande föräldrar för att hon tog ett beslut för kanske 30 år sedan att stadga sig i Sverige.
    Att nöja sig med två veckor vore fortfarande att få träffa dom. Och dom blir ännu äldre nästa år och nästa år igen. Tycker helt klart att mannen har en poäng om TS har tänkt sig att upprepa samma prioritering i dom kommande åren.
  • Anonym (sorgsen)
    Anonym (prioritering) skrev 2024-12-16 20:37:46 följande:

Men snälla, de är 87 år gamla- detta kan vara sista året de lever och du sitter och räknar procent?

Jag önskar att jag hade föräldrar som ens blev så gamla... Gråter
  • Anonym (sorgsen)

Min väns mamma skilde sig från sin sura gubbe när hon var 71, just för att han var så negativ till allt hon ville göra men själv bara satt och väntade på döden med tidningen i näven och ville bli uppassad.

Jag skulle tro att TS gubbe bara är sur för att han är för lat för att laga mat till sig själv och tycker det är besvärligt att "hushållerskan" är borta så länge.

Svar på tråden Märklig attityd