• Anonym (Sebastian)

Fungerar ett förhållande där man är för olika?

Jag är en man på 42år, ser bra ut, driver eget företag och är högutbildad.

Jag är en ganska lugn person, dricker aldrig, festar aldrig och vill gärna ha barn.

Min fästmö är 35 år, men hon festar och dricker alldeles för mycket. Flera söndagar har gått åt till att hon är bakfull hela dagen. En lördag kom hon inte hem, och jag blev orolig och ringde henne. Hon kom hem dagen efter och sa att hon hade däckat på en fest.

Hennes vänner tycker att vi är för olika. Tydligen är jag för tråkig, för organiserad och gillar ordning, medan hon är raka motsatsen. Det är dessutom jag som står för hela ekonomin i hemmet och boendet.

Vi försöker få barn, men det går inte så bra, och det har påverkat vår relation väldigt mycket. 

Tror ni att en sådan relation kan hålla ? en där den ena älskar att festa, gå ut och dricka, medan den andra är mer lugn och familjeorienterad?

• Svar på tråden Fungerar ett förhållande där man är för olika?
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-12-17 20:53:34 följande:
    Jag håller med om att fästmön inte låter som mycket att hänga i julgranen, men jag tycker att du ställer för stora krav på TS när det gäller att leta upp henne.

Ingenstans står det att han bara gick och lade sig. Jag hoppas att han försökte få henne. Själv hade jag försökt i några timmar och sen ringt polisen. Men vad mer kan man göra? Vi vet inte heller när hon väntades hem.

Visst kan man råka illa ut, men betydligt troligare än att ligga styckmördad i en källare eller ett dike, är att hon däckade på festen eller hamnade i säng med någon annan.

Jag hade blivit sjukt orolig om min man inte kom hem på hela natten samt inte gick att få tag i. (Så vida han inte hade sagt att han skulle sova någon annanstans eller förvarnat att det kunde bli väldigt sent). Men han har inte samma livsstil som TS fästmö. Han är sällan ute och festar eftersom vi har barn. Det skulle vara så olikt honom att däcka eller bara försvinna. 
    Jag hoppas att han försökte få tag i henne ska det stå.
  • molly50
    Anonym (Sebastian) skrev 2024-12-17 20:19:30 följande:
    Vi pratade nu igår att jag inte tyckte åt det var okey att hon däckade på en efterfest, om jag ska vara ärlig när hon inte hörde av sig på hela natten så trodde jag att något hade hänt henne. däckade hon verkligen på nån efterfest eller var hon med en annan snubbe?
    Jag sa till henne att jag inte accepterade ett sådant bete igen, och skulle det hända igen så är det slut. Hon tog sina grejer och drog till sina föräldrar, och jag är förkrossad nu. Hennes vänner är precis ny singlar, fick höra hela tiden ?Gud vad ni är olika? du är så in och hon är. Hennes singel vänner jagar egentligen det hon har men de ger henne illusionen om att vår förhållande är så tråkig plus jag var väl inte tillräckligt asshole spännande hon visste att jag aldrig skulle kunna bli otrogen.
    Hade hon ens något att säga till sitt försvar? Eller bara drog hon och lämnade dig med en massa frågor?
    Om så är fallet så tycker jag att du allvarligt ska fundera på om du verkligen vill fortsätta vara tillsammans med henne.
    Hennes andra sidor och kanske även hennes yttre måste ju vara något alldeles fantastiska för att kunna väga upp för det här.
  • Anonym (Sebastian)
    Anonym (Spill inte krut på döda kråkor) skrev 2024-12-17 20:43:07 följande:
    Frågan är vad gjorde du då, när hon inte kom hem, inte svarade i telefon och du inte visste var hon var?

Hon kunde ju blivit hemsläpad till Fritzls källare och våldtagen dygnet runt och du bara "Jaha, då går jag väl och lägger mig här då".

Jag hade ringt runt till alla vänner och polisen och sjukhus och ställt till med helvete om min långvariga partner helt oannonserat inte kom hem. Så mycket tycker jag man är skyldig den som kanske ligger misshandlad och medvetslös i ett dike utomhus i december, och kan dö på några timmar av nedkylning.

Där tycker jag att du brast som partner. Och om du hade ställt till med mer liv kanske människan hade fattat av sig själv att så kan man inte bete sig, vare sig med eller utan barn ihop.

Men bra att du ställde ultimatum, det var inte ett år för tidigt. Jag tror att hon kommer att fortsätta leva omoget tills hon drattar på arslet ordentligt och ingen vill betala för henne längre.

Jag har en sån i släkten, hon skulle till USA och gifta sig rikt. Festade runt på sitt utseende och gjorde inget vettigt. Kom hem vid 29 med svansen mellan benen, alla gamla vänner och syskon hade gått vidare i livet. Sen blev det vårdkneg och alkoholmissbruk, sen tyngre droger, vid 50 ca fick hon god man och blev inlagd på institution för självmordsförsök, ångest och mytomani.

Varför man väljer en kvinna som självmedicinerar och inte ens har en ekonomi vid 35 är helt obegripligt för mig, hon borde vara längst ner på botten av tunnan. Unna dig själv en stabilare mor till dina barn.

Om du bara visste, hur man än reagerar så blir det inte bra. Jag sov inte på hela natten, jag var orolig över att det hade hänt något,  ringde henne flera gånger och hennes vänner. På morgonen ringde jag hennes föräldrar, hennes pappa och vi letade efter henne där det kom fram att hon hade somnat på en efterfest.Tydligen så tyckte hon att jag överreagerade som kontaktade hennes föräldrar. Så min vän hur man än gör så blir det inte rätt, och jag har rädd för att jag kanske överreagerade men känns skönt att du skrev det. 
    när jag sa att jag inte accepterade ett sånt beteende igen så tog hon sina saker och drog. Antar att hon ville detta till slut.

• Anonym (Sebastian)
    molly50 skrev 2024-12-17 21:12:53 följande:
    Hade hon ens något att säga till sitt försvar? Eller bara drog hon och lämnade dig med en massa frågor?
    Om så är fallet så tycker jag att du allvarligt ska fundera på om du verkligen vill fortsätta vara tillsammans med henne.
    Hennes andra sidor och kanske även hennes yttre måste ju vara något alldeles fantastiska för att kunna väga upp för det här.
    Hon tyckte väl att det inte var okey heller men jag fattar nu  att hon ville lämna relationen. Kanske var ett sätt för henne att göra det enkelt för henne själv att jag skulle reagera hårt och göra slut så hon slapp det. Vi förlovade oss i för 4 månader sen, och min familj och föräldrar öste henne med kärlek kanske blev lite för mycket hehe.
  • molly50
    Anonym (Sebastian) skrev 2024-12-17 21:25:43 följande:
    Hon tyckte väl att det inte var okey heller men jag fattar nu  att hon ville lämna relationen. Kanske var ett sätt för henne att göra det enkelt för henne själv att jag skulle reagera hårt och göra slut så hon slapp det. Vi förlovade oss i för 4 månader sen, och min familj och föräldrar öste henne med kärlek kanske blev lite för mycket hehe.
    Ja,i så fall så ska du bara vara glad att vara av med henne.
    Om hon hellre vill vara med sina kompisar och supa skallen i småbitar så får hon väl göra det.
    Du förtjänar bättre. Kom ihåg det.
    Men var också beredd på att hon kan komma tillbaka och säga att hon har ångrat sig.
    Då hoppas jag att du är stark nog att stå emot.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (JJ)

Min partner går ut och festar en del men inte jag. Han är 33 och jag är 36, vi väntar vårt andra gemensamma barn nu . Jag dricker såklart inte nu men inte annars heller utom kanske ett glas bubbel på nyår och födelsedagar. Iförsej var det inte så när vi träffades innan jag blev gravid , jag har barn sen innan men inte på heltid , jag festade inte extremt då och drack absolut inte varje dag men jag kunde absolut ta flera glas vin med honom på helger när jag var barnfri.

Sen efter jag fick vårt första gemensamma barn kände jag helt enkelt inte för att dricka alkohol längre och dessutom hade jag slutat röka och har svårt att dricka alkohol överhuvudtaget utan cigg så då funkade det bäst att låta bli båda helt enkelt. Och så ammade jag länge..

Så ja mellan oss har det funkat helt ok fast vi är olika när det gäller det, jag har inget emot att han går ut och festar så länge det inte går ut över barnen , vi är iförsej särbo / sambo på deltid bara bland annat på grund av hans jobb så oftast kommer han inte hem till mig när han har varit ute. 

Så till TS , det kan nog funka och jag tycker kanske folk i kommentarerna är lite väl dömande.. Men ja hon borde kanske tagga ner lite på festandet , säger verkligen inte att hon måste bli helnykterist men att bli så full så att man däckar på någon random fest känns ju inte jättebra. 

• Anonym (d)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-12-17 20:33:29 följande:
    TS är inte lastgammal, och 10 år är ingen jättestor åldersskillnad när den ena är runt 30 och den andra runt 40.

Det är ju inte som att TS är 50 och söker en 25-åring.
    Ts är inte lastgammal, nej och det sa jag inte heller.

Dock är han väldigt sent ute om han ska skaffa barn, med någon han inte ens träffat.
    Det kommer knappt att räcka med tio år yngre, och att hon verkligen vill satsa 100% på en så mycket äldre man.Att skaffa barn närmare 50 ser jag som inte så hyggligt mot barnet.
  • Lynx123
    Vi pratade nu igår att jag inte tyckte åt det var okey att hon däckade på en efterfest, om jag ska vara ärlig när hon inte hörde av sig på hela natten så trodde jag att något hade hänt henne. däckade hon verkligen på nån efterfest eller var hon med en annan snubbe?
    Jag sa till henne att jag inte accepterade ett sådant bete igen, och skulle det hända igen så är det slut. Hon tog sina grejer och drog till sina föräldrar, och jag är förkrossad nu. Hennes vänner är precis ny singlar, fick höra hela tiden ?Gud vad ni är olika? du är så in och hon är. Hennes singel vänner jagar egentligen det hon har men de ger henne illusionen om att vår förhållande är så tråkig plus jag var väl inte tillräckligt asshole spännande hon visste att jag aldrig skulle kunna bli otrogen.
    Om det var hennes reaktion är der ganaka tydligt att hon inte vill vara med dig längre. Förmodligen är det bättre för dig för jag tror inte att förhållandet var prio för henne utan alkohol och partaj. Vet så klart inte hennes sida av historien men om det är som du beskriver är du nu fri från en stor börda...
  • Swedman

Jag förstår att förändringen är stor och att det upplevs förkrossande. Det är en första reaktion. Sen ska du ta en allvarlig funderare på om du kan se dig själv ägna kommande år, decennier med henne. Blir det konstanta besvikelser framöver?

Första tiden efter en separation ÄR jobbig om inte det handlar om misshandel eller andra allvarliga saker. Det hör till sakens natur att det är omvälvande. Efter en vecka eller två så lugnar det ner sig.

Svar på tråden Fungerar ett förhållande där man är för olika?