Inlägg från: TvillingmammaVästgöte |Visa alla inlägg
  • TvillingmammaVästgöte

Får ingen hjälp från vården

Anonym (Hh) skrev 2024-12-20 08:42:27 följande:

Det är ett blodprov kopplat till b12 (minns inte vad det heter nu) som de i princip inte tar om man inte frågar efter det. Kan någon hjälpa mig  vad det heter? Jag har bechterews och för mig var det provet en indikator. 

Homocystein. Man bör kolla Homocysteinvärdet. Om inte vården vill kan man göra det privat på tex Werlabs eller Blodkollen. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (J) skrev 2024-12-19 23:52:41 följande:
    Möjligt men tycker dom borde provat efter en sån vanlig sak i dom blodprov m.m som dom tagit.
    Dessoutom inte hört om någon som har symptom som svimmningar, minnesförluster, känseloch styrkebortfall I diverse kroppsdelar av b12 brist.

Minnesförluster och könselbortfall och domningar är symptom på B12 brist. Kolla upp B12 och även Homocystein. Honocysteinet är viktigare än själva b12-värdet. 

Har hon magproblem? Sttressmage? Det kan ge brist på B12, alternativt att hon inte äter kött? 

Brist på folsyra och b6 kan också påverka homocysteinvärdet.

• TvillingmammaVästgöte

På doktorn.vom kan man läsa att högt homocystein pga b12 brist ger följande symptom: trötthet, dåligt minne, dålig balans eller yrsel.

Det låter som de problem din flickvän har, tycker jag? 

Be läkaren ta ett homocysteinprov, eller gör det privat. 

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (J) skrev 2024-12-27 00:03:28 följande:
    Jag lovar att vi har googlat hur mycket som helst och bland annat B12 brist har vi även nämnt både på vårdcentral och akutmottagning. Vi har dock fått svaret från båda att detta inte är pågrund av B12 brist (om dom bara säger det eller om dom faktiskt har testat efter det kan jag tyvärr inte svara på). 

Vi har även googlat upp säkert 100+ olika diagnoser som verkar mer eller mindre sannolika baserat på hennes symptom som vi även har nämnt för olika läkare men dom har oftast varit ganska ointresserade av våra teorier. På sin höjd tagit en anteckning i journalen som sedan är bortglömt till nästa besök.

Våra egna samt vårdcentralens gissningar på vad det kan vara är:

1. Epilepsi.
    2. MS.
    3. FND.

Men det kan ju säkert vara 100 andra saker också, som t.ex. B12 brist. Men det verkar som sagt inte vara något som läkarna tror på och när vi har googlat så tycker vi inte riktigt att symptomen stämmer heller även om det såklart är möjligt.
    Vad är hennes blodvärde för Homocystein? Detta kan du hitta i hennes journaler. 
Svar på tråden Får ingen hjälp från vården