• Anonym (Vad göra?)

Han kramade min brukare. Hon blev ''tokig av glädje''. Hur ska jag hantera detta?

Alltså, jag är såå nervös just nu och behöver bara ventilera lite. Jag har precis börjat som personlig assistent och det känns redan som att jag kanske gjort nåt fel eller typ missat nåt viktigt? 😬

I helgen var jag ute på stan med min brukare, och vi råkade stöta på en killkompis till mig. Jag vinkade till honom, och han såg oss båda, log och vinkade tillbaka ? alltså också åt min brukare. Hon blev superexalterad och började vinka jättemycket tillbaka.

Min killkompis blev såklart glad och kom fram för att hälsa. Han hälsade både på mig och på min brukare och gav oss en kram (vilket var gulligt av honom). Men min brukare blev heeelt till sig av det här, liksom "tokig av glädje".

Sen igår (när det blev min arbetspass/arbetsdag igen för att ta hand om henne/brukaren) ville hon ut på stan igen och verkade tro att vi skulle stöta på honom där igen. Jag försökte hantera det så bra jag kunde, men det var svårt. Min brukare är ju lite speciell i sitt sätt att tänka.

Jag är fortfarande så ny på jobbet och försöker liksom bara fatta hur jag ska hantera såna här grejer. Jag har skrivit en rapport om det som hände, typ så neutralt jag kunde, men det känns ändå pinsamt på nåt sätt? Jag är ju medveten om att det inte är mitt fel, men jag är så rädd att jag råkat göra situationen mer komplicerad på nåt sätt.

Är det någon här som har erfarenhet av liknande? Hur brukar ni hantera sånt här?

• Svar på tråden Han kramade min brukare. Hon blev ''tokig av glädje''. Hur ska jag hantera detta?
  • Corrie

Skriver du avvikelserapport om detta? Låter ju en aning överdrivet. Vad du ska göra är väl ingenting, händelsen är inte anmärkningsvärd. Brukarens excaltation går över.

• mormor 1965

Jag jobbar med intellektuellt funktionshindrade.
    Inget har hänt som är fel och du har inte gjort nåt fel.
    Däremot är det viktigt att vara tydlig med din klient/brukare och förklara att ni träffade din kompis och kompisar kramar ofta varann när de ses. Det är ett sätt att hälsa. Om man inte vill krama så måste man markera det.
    Att hon också fick en kram var en artighet av din kompis.
    Vad är du liksom orolig för?  Det är kanske inte så stor sannolikhet att ni stöter på honom igen?  Du kan ju tala med din killkompis också om saken att OM ni skulle råkas igen att han är lite mer försiktig 😊
    Våra klienter kan lätt missförstå saker och dessutom så vill ju vissa kramas hela tiden. Vilket ju är härligt förstås men ibland kan det ju bli för mycket, haha.

• Anonym (Ja)

Din kompis borde inte ha kramat din brukare.

• Dr Nail

Måste du verkligen skriva en rapport om det? Vilken skitgrej. Låter inte som nån vettig arbetsplats.

• Anonym (Fint)

Tycker bara att det lät fint. Berikade säkert brukarens dag. En vän till mig jobbade också som PA, alltid samma brukare, och han var väldigt kramig och glad. Självklart fick han en kram om jag råkade möta min vän och brukaren ute, om han ville. Ibland ville han att vi skulle sjunga, då blev det en snabb trudelutt. Om alla tyckte att det var en positiv upplevelse ser jag verkligen inget fel. Visst, jag förstår att brukaren har vissa begränsningar, men hon är väl fortfarande en människa som kan få lov att bli glad över en kram utan att det ska bli tumult? 

• Anonym

Du kan ju förebygga nästa gång genom att inte själv ta kontakt med personer du känner när du är i tjänst utomhus.
    Med personer du känner väl kan du ju förbereda genom att säga när du är i tjänst så avstår du från längre privata samtal och kramar.

• välbärgad man i mina bästa år

Fan, jag vet knappt vad en personlig assistent är och ännu mindre vad en brukare är. Är det en förkortning för missbrukare? Är det inte bättre att kalla honom för patient och dig för sköterska?

• Anonym (r)
    välbärgad man i mina bästa år skrev 2024-12-19 17:25:28 följande:

Fan, jag vet knappt vad en personlig assistent är och ännu mindre vad en brukare är. Är det en förkortning för missbrukare? Är det inte bättre att kalla honom för patient och dig för sköterska?

är det inte bättre att prova Google och starta en egen tråd?
  • Anonym (r)

Kan knappast vara den första eller sista saken som brukaren kommer bli exalterad över och du får avleda. Inte konstigt.

• Anonym (Vad göra?)
    mormor 1965 skrev 2024-12-19 11:31:12 följande:

Jag jobbar med intellektuellt funktionshindrade.
    Inget har hänt som är fel och du har inte gjort nåt fel.
    Däremot är det viktigt att vara tydlig med din klient/brukare och förklara att ni träffade din kompis och kompisar kramar ofta varann när de ses. Det är ett sätt att hälsa. Om man inte vill krama så måste man markera det.
    Att hon också fick en kram var en artighet av din kompis.
    Vad är du liksom orolig för?  Det är kanske inte så stor sannolikhet att ni stöter på honom igen?  Du kan ju tala med din killkompis också om saken att OM ni skulle råkas igen att han är lite mer försiktig 😊
    Våra klienter kan lätt missförstå saker och dessutom så vill ju vissa kramas hela tiden. Vilket ju är härligt förstås men ibland kan det ju bli för mycket, haha.

Jag är väl mest orolig att jag kanske råkat spä på hennes förväntningar utan att tänka på det... eller att jag typ borde ha reagerat annorlunda i stunden?
    Anonym (Fint) skrev 2024-12-19 15:05:53 följande:

Tycker bara att det lät fint. Berikade säkert brukarens dag. En vän till mig jobbade också som PA, alltid samma brukare, och han var väldigt kramig och glad. Självklart fick han en kram om jag råkade möta min vän och brukaren ute, om han ville. Ibland ville han att vi skulle sjunga, då blev det en snabb trudelutt. Om alla tyckte att det var en positiv upplevelse ser jag verkligen inget fel. Visst, jag förstår att brukaren har vissa begränsningar, men hon är väl fortfarande en människa som kan få lov att bli glad över en kram utan att det ska bli tumult? 

Alltså, du har ju helt rätt. Jag vet inte riktigt hur ofta hon får en kram, så det kanske var en stor grej för henne? Jag kan inte låta bli att klandra mig själv lite. Kanske jag inte ens borde ha vinkat från första början? Jag vet inte.

Hon blev ju egentligen bara glad, och det är ju fint, men samtidigt blev det som att hela grejen eskalerade. Nu är hon liksom helt övertygad om att om vi går ner till stan så kommer hon träffa min killkompis igen. Det känns typ som att jag kanske råkat "störa" nåt för henne, som om jag gjort det svårare för alla andra assistenter som tar hand om henne också. Det var verkligen inte min mening, men jag kan inte skaka av mig känslan.

Anonym (r) skrev 2024-12-19 17:42:45 följande:

Kan knappast vara den första eller sista saken som brukaren kommer bli exalterad över och du får avleda. Inte konstigt.

Du har säkert rätt. Säkert inte första gången.

Svar på tråden Han kramade min brukare. Hon blev ''tokig av glädje''. Hur ska jag hantera detta?