Så han är våldsam och har fifflat sig till ett medborgarskap på falska grunder. What could possibly go wrong?
Du kommer säkert inte ta till dig av några kritiska svar men jag har bott i Mellanöstern och kvinnosynen är överlag fruktansvärd på ett sätt som är svårt för svenska kvinnor att förstå.
Jag skulle aldrig inleda en relation med en man från extremt patriarkal kultur för det går i de allra flesta fall åt helvete. Jag vet inte hur många kvinnor som måste misshandlas och mördas för att svenska kvinnor ska fatta det.
Jag känner några vettiga iranier men de kom hit som riktiga flyktingar eftersom deras föräldrar eller de själva flydde från regimens förtryck - inte för att de hade spöat upp random män.
De är dessutom högutbildade, ateister och starkt kritiska till den svenska migrationspolitiken och mesandet med islamister och jihadister av uppenbara skäl.
En sådan iransk man skulle jag kunna dejta även om jag tror att vissa kulturkrockar kan uppstå ändå men en man som kom hit i vuxen ålder genom ett skenäktenskap för att han är kriminell skulle jag inte ta i med tång,
Förhållanden med stor ålderskillnad mellan mannen och kvinnan är inte vanligt eller accepterat utan ses som en deal för att uppnå något pragmatiskt mål, inte minst med tanke på hur otroligt viktigt det är att få barn i den typen av traditionella kulturer.
Är du säker på att han är medborgare? Det finns en agenda här helt säkert, frågan är vilken.
Jag kan sätta pengar på att det här slutar med att du blir sårad och i värsta fall misshandlad eller rentav dödad.
Du är en mogen kvinna som borde veta bättre. Jag fattar inte att man fortfarande måste förklara sådant här för svenska kvinnor efter tusentals skräckexempel på hur det kan gå när man inleder en relation med en man från en kultur där kvinnor behandlas som ägodelar och boskap.