Inlägg från: Anonym (TS) |Visa alla inlägg
  • Anonym (TS)

Förbjud sex med alkohol?

Anonym (Bison) skrev 2024-12-22 23:22:34 följande:

Det har ju pratats om att göra marijuana lagligt. Jag förstår inte varför man ska öppna dörren för något som inte är särskilt etablerat i sverige heller.

Alltså här pratar vi sex och substanser. 
  • Anonym (TS)
    R3al skrev 2024-12-22 23:32:27 följande:
    Ja!
    Varför då? Du får ju gärna diskutera i ett forum? argumentera. Inte bara säga ja eller nej. 
  • Anonym (TS)
    ClumsySmurf skrev 2024-12-22 23:39:34 följande:
    Men det var han som tog initiativ till att de skulle ha sex när de kom hem till hans bostad, hävdar hon
    Hur tolkar du detta? 
  • Anonym (TS)
    R3al skrev 2024-12-22 23:44:09 följande:
    Jag vet inte vad du vill att jag ska svara? 

Klart man ska få ha sex när man är onykter, hur och varför skulle det vara och bli olagligt? 

Jag personligen tycker illa om ONS men oavsett vad jag tycker om det så måste det självklart vara lagligt! 

Hur ser du på nuvarande samtyckeslagstiftning då? 

Om en person är för berusad för att kunna ge samtycke så blir det problem. Samma sak om den andra är för berusad för att kunna uppfatta samtycke. 

• Anonym (TS)
    R3al skrev 2024-12-23 00:00:34 följande:
    Det är en väldigt svår fråga, personligen så vill jag ha ett samtycke då jag njuter av att min partner njuter och det blir svårt om hon skulle vara berusad bortom uppfattning. 

Tror och hoppas ändå att det är en ickefråga! 
    Jo men då är du inte så pass berusad att du inte längre slutat uppfatta hennes signaler? Det är ju det som blir ett problem.
  • Anonym (TS)
    ClumsySmurf skrev 2024-12-23 00:03:06 följande:

r som varit på krogen och
    Anonym (TS) skrev 2024-12-22 23:42:18 följande:
    Hur tolkar du detta? 
    Vadå tolkar?
    om jag tycker att en flikvän ska få knulla mej när jag är aprak så tycker jag att min bostad är lämplig safe zone där folk med knäppa ideer inte ska få lägga sej i.

r som varit på krogen ocä
    r som varit på krogen och

Det var inte det jag syftade på. Utan mer att man kommer in på ett motsvarande hotell eller en plats där man skriver på papper att här är syftet att få en frizon, i stort sätt allt är tillåtet. Alla får supa och ligga hur mycket man vill, alla går mer på misstag men inte tortyr. Och så signerar man, betalar en försäkring och så får det gå som det går. Dom som trivs med detta får då utsätta sig och utsätta andra för saker i sin fristad? men andra människor ska vara skyddade på krogen, hemma och alla andra platser i samhället. 

Hävdar folk att det där är roligt så får dom tycka det med likasinnade. 

• Anonym (TS)
    R3al skrev 2024-12-23 00:13:48 följande:
    Tror inte det är ett problem och i det fallet som det blir ett problem så är det ett brott och faller under den lagstiftningen vi har. 
    Jo men om du lagstiftar om detta så är det ju även ett budskap till personerna som ligger att vara jävligt försiktiga med alkohol inblandat. Om ett par dricker ett glas vin och känner att vi vill ta ett glas till men vi vill även ha sex då vet man om att man måste vara försiktig. Det är det som är poängen. Tänk 1 gång, 2 gånger och 5 gånger innan. Detta kommer ju inte leda till något i praktiken om folk säkert ställer hela tiden att den andre är med och att båda är tillräckligt klara i huvudet för att veta vad som händer. 
  • Anonym (TS)
    ClumsySmurf skrev 2024-12-23 01:10:04 följande:
    men vi som som inte vill ha fyllegangbang på hotell...?
    kan inte jag få ha mitt hem som en frizon där såna som du inte får detaljstyra mitt sexliv?

Jo men då kan ju fortfarande den andra anmäla dig? det är ju inte som att överfallsvåldtäkter är särskilt vanliga. 

Om du har ett fungerande sexliv och förstår samtycke kommer du inte drabbas. Handlar ju om normer och arr skapa en medvetenhet. 

• Anonym (TS)
    Anonym (S2) skrev 2024-12-23 06:41:29 följande:

Du fattar inte. Ska krogvakterna hålla reda på hur mkt alla dricker och sedan komma ihåg det? 

Det är lagligt att dricka, det är lagligt att ha sex. Folk får ta konsekvenserna av det. 

Det är lagligt att dricka, lagligt att köra bil. Men inte ihop. Det är nog mer du som inte förstår. Ingen förväntas vittna eller minnas saker annars. Men som i det här fallet kan folk uppge att någon varit väldigt berusad. 

Det räcker med 1 glas vin per person. Så om du går på restaurang, ni har bokat ett bord för 2 och på kvittot är det 4 glas vin då får man inte ligga och det finns saker som tyder på att det druckits mer. 

• Anonym (TS)
    BellaDonnna skrev 2024-12-23 08:42:14 följande:
    Känns helt verklighetsfrånvänt. Det är upp till mig och partner och bestämma om vi vill ligga med eller utan alkohol. Inget nån annan har att göra med.

Och för den den delen samtyckeslagen gäller den med både med eller utan alkohol,
    Tycker du det funkar? Speciellt med nya sexuella kontakter? 
  • Anonym (TS)
    ClumsySmurf skrev 2024-12-23 10:27:41 följande:

Anonym (TS) skrev 2024-12-23 04:27:49 följande:
    ClumsySmurf skrev 2024-12-23 01:10:04 följande:
    men vi som som inte vill ha fyllegangbang på hotell...?
    kan inte jag få ha mitt hem som en frizon där såna som du inte får detaljstyra mitt sexliv?

Jo men då kan ju fortfarande den andra anmäla dig? det är ju inte som att överfallsvåldtäkter är särskilt vanliga. 

Om du har ett fungerande sexliv och förstår samtycke kommer du inte drabbas. Handlar ju om normer och arr skapa en medvetenhet. 

Om man inte får ligga när det står 0 glas vin på kvittot kan vem som helst anmäla.
    Brukar någon som har ett fungerande sexliv fantisera om att detaljstyra andras sexliv?

Att kvinnan i artikeln skulle ha varit så packad att hon tappat omdömet fullständigt är något du har hittat på, du lägger mycket fokus på att det är den som tappat omdömet som våldtar.Jo men då kan ju fortfarande den andra anmäla dig?

Varför?
    Alla som förstår samtycke förstår att det är jag som är i utsatt situation och att det är upp till mej att avgöra hur mycket våldtagen jag blev.

Har man lyckats inbilla sej att det är den som knullar någon som aprak som blir våldtagen har man svåra problem att förstå samtycke och har dåligt omdöme när det står 0 glas vin på kvittot.
    Anonym (TS) skrev 2024-12-23 07:06:24 följande:
    Anonym (S2) skrev 2024-12-23 06:41:29 följande:

Du fattar inte. Ska krogvakterna hålla reda på hur mkt alla dricker och sedan komma ihåg det? 

Det är lagligt att dricka, det är lagligt att ha sex. Folk får ta konsekvenserna av det. ,;

Det är lagligt att dricka, lagligt att köra bil. Men inte ihop. Det är nog mer du som inte förstår. Ingen förväntas vittna eller minnas saker annars. Men som i det här fallet kan folk uppge att någon varit väldigt berusad. 

Det räcker med 1 glas vin per person. Så om du går på restaurang, ni har bokat ett bord för 2 och på kvittot är det 4 glas vin då får man inte ligga och det finns saker som tyder på att det druckits mer. 

omdöme

Du tror att den här typen av våldtäkter hade hänt bland två helt nyktra personer? 

varför ska man ha sex packad? Detta handlar om att förhindra våldtäkter och lidande. 

• Anonym (TS)
    Tukt skrev 2024-12-23 14:10:20 följande:
    Ja, fast rätten kan ju inte fälla någon utan bevis. I sms:et finns beviset för ett samlag. Men hans berusningsgrad går med största sannolikhet inte bevisa rent tekniskt. Då måste man skaffa en massa vittnen, och det blir ändå en fråga om olika upplevelser.
    Man kan veta om personen tagit ett glas eller mer 
  • Anonym (TS)
    Tremere skrev 2024-12-23 14:32:44 följande:
    Hur?
    ingen tuppar av eller vinglar efter en enhet alkohol om man inte typ har något annat problem 
  • Anonym (TS)
    Tremere skrev 2024-12-23 14:47:53 följande:
    Men hur skall en åklagare kunna bevisa det i efterhand?
    Någonstans måste väll även du inse att för att en sådan här lag skall fungera så måste man också kunna bevisa "utom allt rimligt tvivel" att personerna hade druckit mer än ett glas.
    Dessutom så påverkas vi alla olika mycket av alkohol.
    Jo men ingen blir dyngrak efter en enhet. Sedan handlar detta om att förändra synen på alkohol och sex. Extra viktigt blir det ju med personer man aldrig legat med innan 
  • Anonym (TS)
    Tremere skrev 2024-12-23 15:12:14 följande:
    Att förändra synen på alkohol och sex har du rätt i, men det görs inte genom en verkningslös lag.
    Det gör vi genom utbildning i skola, media och i samhället i stort.
    Precis som att vi ändrade synen på barnaga, rökning osv.
    Vi har en mycket mer medveten syn på samtycke i dag än vad vi hade för trettio år sedan. Fortsätter vi på samma spår så kommer vi nå fram, men det tar tid.
    Det är förbjudet med barnaga. Trots det så är det ingen som blir dömd för detta. 
  • Anonym (TS)
    Tukt skrev 2024-12-23 15:27:10 följande:
    Hur tänker du dig då att det ska gå till i Tingsrätten?
    Detta handlar väl inte om att vi ska springa runt och anmäla folk hejvilt utan att ändra på vår syn. 
  • Anonym (TS)
    Tremere skrev 2024-12-23 15:34:32 följande:

Källa på det?
    Låter högst otroligt att ingen blir dömd för barnmisshandel i Sverige.

Nu syftar jag på barnaga. Ingen som slagit sitt barn lätt på fingrarna för att dom slängt ner tandborstarna i toaletten exempelvis har blivit dömd. Ska vara betydligt mer saker som ligger till grund för att döma Någon. 
  • Anonym (TS)
    ClumsySmurf skrev 2024-12-23 15:38:08 följande:
    Anonym (TS) skrev 2024-12-23 15:29:42 följande:
    Detta handlar väl inte om att vi ska springa runt och anmäla folk hejvilt utan att ändra på vår syn. 
    konsekvent....

Handlar ju om man känt sig utsatt 
  • Anonym (TS)
    Tremere skrev 2024-12-23 15:48:19 följande:
    Skillnaden i praktiken:

Avsikten: Barnaga kan ibland motiveras som en "uppfostringsmetod", medan barnmisshandel inte har någon sådan intention utan innebär direkt skadligt beteende mot barnet.

Juridiskt: I Sverige är skillnaden i praktiken obefintlig eftersom barnaga är förbjudet och klassas som en form av barnmisshandel enligt lagen.

Same same, different name.
    Så du menar att en förälder som vid ett tillfälle slagit sina barn på fingrarna vid ett oönskat beteende blivit dömd? 
  • Anonym (TS)
    Anonym (A) skrev 2024-12-23 16:38:05 följande:
    Torde vara omöjligt att bevisa det i efterhand.
    Behöver absolut inte vara omöjligt. 
Svar på tråden Förbjud sex med alkohol?