Inlägg från: Anonym (d) |Visa alla inlägg
  • Anonym (d)

Kejsarsnitt på begäran och konstig upplevelse på mvc

Anilewe skrev 2024-12-25 12:21:25 följande:

Hon har noterat till sin kolega i mitt journal att hon ska fråga om min parter vet om graviditeten? 
    Jag vill inte ha några hemligheter inför min sambo, men det är ju min sak. 

detta är dock inte konstigt, klart de måste följa upp hur situationen framskrider, kan vara tecken på att allt inte står rätt till om du går till MVC utan att ha meddelat din partner om graviditeten.
  • Anonym (d)
    Anonym (B) skrev 2024-12-25 14:37:50 följande:
    De märker väl på ts om hon verkar rädd eller på annat sätt nervös. Själv skulle jag bara påpeka att det är en privatsak om och isf när man berättar för sin partner. Följdfrågor skulle bemötas med ett upprepande och ett påpekande att det är färdigdiskuterat.
    De har sina saker som de behöver följa upp för att få en helhetsbild och att vänta lite går men det skrivs ju i journalen för framtida uppföljning. Att läsa av folk korrekt är inte alltid lätt och speciellt om TS är panikslagen över annat samtidigt. TS bör vara väldigt tidigt gravid. Att vara en sluten mussla om normala detaljer är inte hjälpsamt för någon av dom, TS kan vara ärlig att det är pga grav förlossningsrädsla som partnern inte vet för det är nog sanningen och en del i varför TS behöver hjälp.
  • Anonym (d)
    Anilewe skrev 2024-12-25 18:47:22 följande:

Jag har parter men jag behöver ta honom med mig till alla besök.

Jag kommer från en land där kvinnor brukar inte ta sina män på alla läkarbesök , kanske någon procent brukar komma med sina partner (man träfar bara läkare). Jag känner mig mer bekvämt att gå själv och det känns väldig privat för mig. 

Det är min kropp och jag lever nu  i ett land där en kvinna kan ta beslut själv. 

Jaha. Varför behöver du ta med honom till alla besök?

Mödravård är för modern, att ha mannen med på något ultraljud är rimligt men ingen behöver ha med sig mannen här heller när du ska diskutera gravidbesvär.

• Anonym (d)

Vad har du gjort för jobba med dina rädslor?

• Anonym (d)
    Anilewe skrev 2024-12-26 08:51:27 följande:
    Jag har skrivit fel. Jag behöver inte alls ta honom på alla besök, men någont tycker att det är kostig att utesluta partner från första besöket.
    Jag vet att en del kvinnor tar med sina partner och tar de till förlösning. 
    Jag anser att det är individuellt och bör inte vara något snack om det.

Det är inte vanligt att ta med på första besöket. Det är väldigt ovanligt att gå dit utan att sambon vet om att du är gravid. Sjukvården tar det som ett varningstecken på att något är fel.

Ja det är vanligt att partnern är med på förlossningen. Lätt att förstå varför.

Svar på tråden Kejsarsnitt på begäran och konstig upplevelse på mvc