• Anilewe

Kejsarsnitt på begäran och konstig upplevelse på mvc

Hej. Jag är oplanerad gravid trots skydd. Aldrig ville skapa barn på grund av förlossningsrädsla. 

Jag vill få beviljad snitt eller avbryta graviditeten.
    Jag har träffat en bm som sa att ingen kan skriva ut remis innan vecka 25-29, men att hon känner ingen som blivit nekad. Det är inte sant! Jag har hört och läst flera historier om nekad snitt.
    På frågor om fosterdiagnostik, reagerade jon konstig. Hon avrådde att göra Nipf, sa att barnens papa ska vara med alla beslut om extra prover.
    Har någon lyckas få remiss till KS tidigare? 

• Svar på tråden Kejsarsnitt på begäran och konstig upplevelse på mvc
  • Anilewe
    Hon skrev följande i mitt journal:
    -stark förlosnibghrädsla
    -vill göra invasiv fosterdiagnostik och avbryta graviditet om fostret är inte frisk ( jag sa inte det?med det har jag rätt att göra)
    -se till att parter vet km graviditet ( jag sa inte än, för att jag ville bearbeta det själv och berätta på nyårsafton när vi ska vara på semester)

Hon sa flera gånger att det är inte bara mitt barn och pojkvän ska vara med i allt.

Har jag träffat en pro life bm? 
    Jag känner att jag bill inte gå mer på detta stället?

Kan ni rekommendera en mvc i norra Stockholm eller Stockholm?

Jag kommer att bli galen, knappt sover p.g.a stress och har svårt att fokusera mig på jobbet.

• Anonym (Ädmin)
    Anilewe skrev 2024-12-25 01:54:42 följande:
    Kejsarsnitt på begäran och konstig upplevelse på mvc

Hej. Jag är oplanerad gravid trots skydd. Aldrig ville skapa barn på grund av förlossningsrädsla. 

Jag vill få beviljad snitt eller avbryta graviditeten.
    Jag har träffat en bm som sa att ingen kan skriva ut remis innan vecka 25-29, men att hon känner ingen som blivit nekad. Det är inte sant! Jag har hört och läst flera historier om nekad snitt.
    På frågor om fosterdiagnostik, reagerade jon konstig. Hon avrådde att göra Nipf, sa att barnens papa ska vara med alla beslut om extra prover.
    Har någon lyckas få remiss till KS tidigare? 

Det betyder att hon inte känner någon som blivit nekad och kan då uppenbarligen vara sant oavsett hur många fall av nekande som finns.
  • Anonym (Hm)

Jag har gjort två snitt pga förlossningsrädsla på SÖS. och då var mina barn väl planerade. På SÖS är de väldigt öppna för det och inte alls knepiga eller svåra. Hur KS är vet jag dock inte. 

• Anilewe
    Anonym (Hm) skrev 2024-12-25 06:02:54 följande:

Jag har gjort två snitt pga förlossningsrädsla på SÖS. och då var mina barn väl planerade. På SÖS är de väldigt öppna för det och inte alls knepiga eller svåra. Hur KS är vet jag dock inte. 

Tack för ditt svar. Kan du rekommendera en mvc? 

• Anonym (B)

Din kropp, ditt val. Nej, du behöver inte varken berätta eller involvera pojkvännen egentligen. ALLA beslut kring graviditeten är dina. Sedan väljer du själv hur mycket du låter honom vara med på det.

Den där människan ska du inte ha mer med att göra! Om hon pushar på det här sättet redan så kan det bara bli värre.

• Anonym (Hm)
    Anilewe skrev 2024-12-25 09:05:05 följande:

Tack för ditt svar. Kan du rekommendera en mvc? 

Liljeholmen :) dom är fantastiskt fina och så öppna och tillmötesgående. Ena snittet gjordes 2014 och andra 2023 och dom behandlade mig lika bra varje gång 
  • Anilewe
    Anonym (B) skrev 2024-12-25 10:04:49 följande:

Din kropp, ditt val. Nej, du behöver inte varken berätta eller involvera pojkvännen egentligen. ALLA beslut kring graviditeten är dina. Sedan väljer du själv hur mycket du låter honom vara med på det.

Den där människan ska du inte ha mer med att göra! Om hon pushar på det här sättet redan så kan det bara bli värre.

Jag har precis såna känslor att det kommer bli värre?

Hon är en verksamhetschef på detta stället och har sagt direkt att hon bara vikarierar för en kollega. Jag tror att hon kan påverka andra bm med sina åsikter, så jag känner att jag vill inte träffa någon av de. 

Överreagerar jag? 

Hon var väldig på att jag accepterar vara med i register och annat som jag har fyllt innan (jag markerade nej innan utan en anledning faktisk. Att försöka övertala mig redan då känns som red flag)
    Hon var otrolig snällt hela tiden?

Varför ska mam avråda en kvinna göra nipf privat ? Det är ju mina pengar?

Hon har noterat till sin kolega i mitt journal att hon ska fråga om min parter vet om graviditeten? 
    Jag vill inte ha några hemligheter inför min sambo, men det är ju min sak. 

• Anonym (B)
    Anilewe skrev 2024-12-25 12:21:25 följande:

Jag har precis såna känslor att det kommer bli värre?

Hon är en verksamhetschef på detta stället och har sagt direkt att hon bara vikarierar för en kollega. Jag tror att hon kan påverka andra bm med sina åsikter, så jag känner att jag vill inte träffa någon av de. 

Överreagerar jag? 

Hon var väldig på att jag accepterar vara med i register och annat som jag har fyllt innan (jag markerade nej innan utan en anledning faktisk. Att försöka övertala mig redan då känns som red flag)
    Hon var otrolig snällt hela tiden?

Varför ska mam avråda en kvinna göra nipf privat ? Det är ju mina pengar?

Hon har noterat till sin kolega i mitt journal att hon ska fråga om min parter vet om graviditeten? 

Nej du överreagerar inte alls. Faktum är att hon begår tjänstefel och borde anmälas till IVO, men förstår om du inte orkar det så klart.
  • Anonym (d)
    Anilewe skrev 2024-12-25 12:21:25 följande:

detta är dock inte konstigt, klart de måste följa upp hur situationen framskrider, kan vara tecken på att allt inte står rätt till om du går till MVC utan att ha meddelat din partner om graviditeten.
  • Anonym (B)
    Anonym (d) skrev 2024-12-25 13:11:11 följande:
    detta är dock inte konstigt, klart de måste följa upp hur situationen framskrider, kan vara tecken på att allt inte står rätt till om du går till MVC utan att ha meddelat din partner om graviditeten.
    De märker väl på ts om hon verkar rädd eller på annat sätt nervös. Själv skulle jag bara påpeka att det är en privatsak om och isf när man berättar för sin partner. Följdfrågor skulle bemötas med ett upprepande och ett påpekande att det är färdigdiskuterat.
Svar på tråden Kejsarsnitt på begäran och konstig upplevelse på mvc