Anilewe skrev 2024-12-26 15:41:04 följande:
Det måste i stor sätt berå på varifrån kommer man. Här bor folk från olika länder och är vana till andra rutiner. I Sverige verkar regelbundna hälsotester inte vara normer för att förhindra utveckling av sjukdomar.
Det ser ut att här i Sverige överreagerar man med anmäla allt till socialen.
Man anmäler anonim fol som man inte känner oftast av dålig uppfattning och utan skäl.
Kvinnor i mitt hemland har tre obligatoriska ultraljud hos en gynekolog som är spec. i obstetrik. Man besöker en läkare ca en gång per månad och i 90% fall gör man ultraljud vid nästan varje besök.
Ingen antecknar psykisk ostabilitet när en gravid kvinna slutar känna rörelse och ber för unders.
Man brukar också gå till en gynekolog en gång per år bara för undersökning och kolla om allt är ok och det är normalt och rekommenderad. Celprov är fritt var tredje år, men rekommenderad varje år. Det finns också rekommendationer att kola blodvärden varje år. Här fått jag känna mig som en värsta hypokondrik hos de flesta läkare och jag har inte sökt vår varje år?
Skillnaden är att i Sverige så är vården skattefinansierad. Vill du ha fler kontroller får du bekosta detta själv. I andra länder är man antagligen generös mot personer som har betalat sin försäkring men i Sverige får du vård för sådär 100-250 Kronor per besök upp till lite mer än 1000 kronor om året.
Uppvisar Du misstro till myndigheter och liknande kan även detta leda till oro. Man anser väl att folk som inte har något att dölja har inga problem.
Det finns inga garantier när det kommer till barn. Sjukdomar och funktionsnedsättningar kan man inte alltid se på blodprov eller ultraljud. Min tjejkompis fick barn när hon var under 25. Barnet var svårt sjukt. Ingen visste detta innan trots kontroller. Barnet dog sedan när det var 5 år. Kroppen orkade inte mer. Detta gick inte att förutspå. Vissa vår syrebrist vid födseln och får hjärnskador.
Men vill du inte ha barnet så finns ju abort. Du gillar inte att BM är positiv till att man föder, att hon vill att man säger ja till livet. Vill du ha barnet eller inte?