Anonym (Jag) skrev 2024-12-26 15:58:17 följande:
Är det tragiskt att man inte bara kan begära en stor operation som innebär ökad risk för både mamma och barn? Berätta gärna om någon annan operation som man bara får begära utan några medicinska skäl. Jag känner för att ta bort blindtarmen, inte för att jag behöver men jag är rädd för att den kanske kommer orsaka problem i framtiden så jag ska kräva att den tas bort.. Tycker du att det borde funka så?
Säger som sagt inte att man aldrig borde få göra kejsarsnitt utan medicinska skäl men det är helt rimligt att man inte bara kan ?begära? det utan att det är en process och att man försöker bearbeta rädslan först.
Har du problem med abortlagstiftningen i Sverige föreslår jag att du flyttar till ett annat land. Rätten till abort är en självklarhet här.
Jag bor i ett land där jag är nöjd med att kunna välja KS och den abortlagstiftning som finns. Därför tycker jag synd om TS som inte kan det. Rädsla är definitvt medicinsk orsak. Och att måsta gå med ångest i veckor eller månader innan man ges ett Aurorabesok är ju sjukt.
Du kan operera ögon utan att först måsta ha glasögon.
Du kan sterilsera dig utan att först måsta använda p-piller/p-stav.
Ett planerat KS är inte en farlig operation. Riskerna är inte stora, och bara lite annorlunda än de risker som finns med vanlig förlossning.