Inlägg från: Anonym (Jag) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jag)

Kejsarsnitt på begäran och konstig upplevelse på mvc

Anonym (Donna) skrev 2024-12-25 16:43:20 följande:
    Fast nej, man bestämmer inte själv om man ska få snitt eller inte.
    Oavsett att man äger sin egen kropp.

Personligen tycker jag att det borde satsas mer på terapi till alla "förlossningsrädda".

Nej precis , det bestämmer man inte helt själv. Det är en stor operation som innebär risker för både mamma och barn så det är inte så konstigt att man inte får det hur lätt som helst utan medicinska skäl. Jag har fött ett barn vaginalt, gjort ett akutsnitt och ett planerat och ska snart göra ett planerat snitt igen.. Är själv rädd för det eftersom jag har fått ganska allvarliga komplikationer av spinalbedövningen men jag har inget val. 

Och att man inte får något hundraprocentigt besked tidigt i graviditeten är nog så det alltid går till, tror jag iallafall om det inte finns medicinska skäl som gör att man inte kan föda vaginalt. Med mitt tredje barn var det nästan säkert att det skulle bli snitt (på grund av tidigare akutsnitt och en operation som skulle gjort det väldigt svårt att föda vaginalt) men fick inte veta 100% säkert förrän runt vecka 22 om jag minns rätt. Den här gången (efter två snitt) visste jag direkt att det blir det igen men remiss skickades inte förrän senare i graviditeten. 

• Anonym (Jag)
    Anonym (Hm) skrev 2024-12-25 11:21:34 följande:
    Liljeholmen :) dom är fantastiskt fina och så öppna och tillmötesgående. Ena snittet gjordes 2014 och andra 2023 och dom behandlade mig lika bra varje gång 
    Det är ju inte någon barnmorska på MVC som bestämmer om man får göra kejsarsnitt eller inte. De kan skriva remiss till läkare men det är alltid en läkares beslut. 
  • Anonym (Jag)
    Anilewe skrev 2024-12-26 08:21:52 följande:

Ja bor i Sverige 15 år, jobbar och betalar skatt och har aldrig varit arbetslös. Jag har rätt till samma vård som alla andra. Jag skulle helst betala för helt privat vård, men Sverige har inte riktigt det. 

Att gå långa processer och behöva remiss överalt känns bara jobbigt. 

Att få ul så sällan oroar också mig. Jag har gjöt tidig ul på Crocus (konstig ställe, men bara de hade tid) bara för att veta om fönstret finns på rätt plats. Det har varit för tidigt att se ett hjärta. Nu vet jag inte om den utvecklas rätt?. Jag orkar inte vänta till vecka 12 för ul.

Hon var jätte snäll, men reagerade konstig på frågor om fosterdiagnostik. 

Sen har jag också läst andra kvinnors berättelser att de har fått gråta ihjäl sig på detta mvc  på grund av förlösningsrädslan utan bli remitterad till aurora. 

Jag vill byta men ja vet inte var ska jag gå och sen kommer kanske få konstiga bemötande på grund hennes anteckningar. 

Hon tog blodtrycket genom en tjock tröjan så det var också konstig? Hur ska de hantera andra prover?

Man brukar inte kunna boka tidigt VUL förrän efter vecka 7+0 om man bokar privat, just för att det inte ska vara för tidigt att se hjärtat. Enda gångerna man gör VUL tidigare är t.ex om man misstänker utomkvedshavandeskap eller om man går till en abortmottagning. Konstigt att det gick att boka VUL så tidigt. 

Du kan såklart byta BM  om det inte känns bra med den här men jag tror inte du kommer bli remitterad till Aurora så här tidigt ändå. Och du kommer inte få något säkert besked om kejsarsnitt förrän mycket senare i graviditeten.

Har varit med om att de tar blodtryck genom en tröja flera gånger , tror inte det är jättekonstigt.

• Anonym (Jag)
    Anonym (O) skrev 2024-12-26 12:20:24 följande:

Alla är rädda inför en förstagångsförlossning. Det är helt normalt och måste inte betyda att barnet måste skäras ut om det bedöms som ett sämre alternativ för barn och mor.

Sen den överdrivna oron över att det antecknas i journalen om viktiga saker Ts berättar, som att pappan ännu inget vet. Det är inget konstigt det heller. 
    Ts vinklar det till att det är ett tvång och ett måste att berätta för pappan nu, nu nu. Nej det handlar om information till andra vårdgivare. Det är rätt viktig info om pappan vet eller ej. Det är hans barn också.
    Det betyder inte att ett tvång finns.

Ts kanske skulle pröva terapi för all överdriven oro? Inte bara rädslan för en naturlig förlossning.
    Att betala för eget UL väldigt tidigt i graviditeten för att se att barnet ligger rättvänd? Det kan ändras. Att visa överdriven oro genom att vilja ta alla tester som går att göra redan innan pappan är informerad.
    Det är konstigt att det inte står ännu mer om denna oro och ångest i journalen anser jag.

Jag undrar när det här att man ska ?Välja kejsarsnitt? eller  ?Ha rätt till kejsarsnitt? kom. Jag födde mitt första barn för 18 år sen, när jag själv var bara 18. Självklart var jag rädd för förlossningen men det fanns liksom inte på världskartan att man skulle försöka tjata sig till kejsarsnitt.. hade faktiskt inte en tanke på att jag inte skulle föda vanligt. Samma sak med andra som jag kände som var gravida samtidigt (gick i en grupp för unga mammor).

Jag födde första barnet vaginalt men sen har jag gjort två snitt ,det första var akut. Ska snart göra mitt tredje men det är inget jag skulle vilja göra om jag inte behövde på grund av risken för komplikationer (har själv fått svårt blodtrycksfall av spinalbedövningen) och hur jobbigt det är och hur ont man har efteråt. 

Säger inte att det aldrig borde beviljas utan medicinska skäl men det borde kanske inte vara en självklarhet så fort nån är rädd för att föda för precis som du säger är det helt normalt att vara rädd, det skulle nästan vara konstigt om man inte var det. Man borde först prova annat som att prata med någon och försöka bearbeta rädslan.

Har en kompis som inte har barn än som sa att hon tror att hon kommer välja kejsarsnitt om hon får barn.. det är ju inte riktigt så det funkar. 

TS verkar ju vara väldigt väldigt orolig överhuvudtaget, inte bara för förlossningen så det är nog verkligen en bra idé att hon pratar med en psykolog eller kurator, hoppas BM ordnar det. 

• Anonym (Jag)
    Tow2Mater skrev 2024-12-26 15:39:19 följande:
    Du kan söka vård på vilken mottagning du vill i hela landet.

Oftast behöver du en remiss från barnmorskemottagningen, men på vissa orter kan du kontakta mottagningen direkt.

www.1177.se/Uppsala-lan/barn--gravid/forlossning/forberedelser-infor-forlossningen/forlossningsradsla/

Prova sök med egenremiss till Aurora.

Man ges abort på egen begäran men kan inte begära KS eller ens ett Aurorabesök överalt. Tragiskt.

Är det tragiskt att man inte bara kan begära en stor operation som innebär ökad risk för både mamma och barn? Berätta gärna om någon annan operation som man bara får begära utan några medicinska skäl. Jag känner för att ta bort blindtarmen, inte för att jag behöver men jag är rädd för att den kanske kommer orsaka problem i framtiden så jag ska kräva att den tas bort.. Tycker du att det borde funka så? 

Säger som sagt inte att man aldrig borde få göra kejsarsnitt utan medicinska skäl men det är helt rimligt att man inte bara kan ?begära? det utan att det är en process och att man försöker bearbeta rädslan först. 

Har du problem med abortlagstiftningen i Sverige föreslår jag att du flyttar till ett annat land. Rätten till abort är en självklarhet här. 

• Anonym (Jag)
    Tow2Mater skrev 2024-12-26 16:09:25 följande:
    Jag bor i ett land där jag är nöjd med att kunna välja KS och den abortlagstiftning som finns. Därför tycker jag synd om TS som inte kan det. Rädsla är definitvt medicinsk orsak. Och att måsta gå med ångest i veckor eller månader innan man ges ett Aurorabesok är ju sjukt.

Du kan operera ögon utan att först måsta ha glasögon.
    Du kan sterilsera dig utan att först måsta använda p-piller/p-stav.

Ett planerat KS är inte en farlig operation. Riskerna är inte stora, och bara lite annorlunda än de risker som finns med vanlig förlossning.

Rädsla är inte en medicinsk orsak men visst kan snitt säkert vara bäst ibland om man är extremt rädd. Men ja då borde man ha pratat om det först och försökt bearbeta rädslan  , det är orimligt att man bara skulle kunna kräva det. 

I länder där man får välja helt själv är det antagligen inte bara skattebetalarna som står för notan. Det funkar inte så i Sverige. Jag kan välja att fixa brösten utan medicinska skäl till exempel men då betalar jag själv. Och att ha dålig syn är definitivt ett medicinskt skäl att operera ögonen , däremot betalar man så vitt jag vet ändå själv för det. Och att sterilisera sig är inget man får göra bara sådär heller så det var inte något jättebra exempel. Har vänner utan barn som har velat men inte fått. Jag som har tre barn och väntar fjärde skulle få det om jag ville men vem som helst kan inte bara kräva det.

Jag har själv gjort ett akut snitt , ett planerat och ska snart göra ett till. Och jo , det är en farlig operation. Precis som de flesta operationer. Ett kejsarsnitt utan medicinska skäl är statistiskt farligare  för både mamma och barn än en vaginal förlossning. Sen kan det finnas skäl till att det är bättre ändå men som sagt, inget som man borde kunna kräva bara sådär. 

• Anonym (Jag)
    Anilewe skrev 2024-12-26 16:20:42 följande:

Syrebrist och hjärnskador uppstår oftast vid svårs förlösningar och oftast induktioner när de vägrar göra akut snitt. Såna skador uppstår ganska när de använder en sugklocka. 

Min kollega fick föda sitt första barn på nästa 4,7 kg och de vägrade göra KS. Hennes förlossning tog mer än två dagar och slutade med sugklockan. Barnen var skadad och hon tappade mycket blod. Hon fick värsta skador i underlivet och de fick sy henne på en operation sal i mer en en timmer. Hon känner förfarande konsekvenserna av denna förlösning. 

Det är ok att inte allt är finansierat av staten, men kan man inte förhindra folk att få hjälp av privat vård!

Eller nejj? här ska alla vara lika?

Väger barnet 4,7 kg borde man nog få göra snitt. Men det är inte så att barnet ofta får hjärnskador bara för att man använder sugklocka. Mitt första barn föddes med sugklocka och är helt frisk. 

Oavsett vad någon tycker här kan man inte välja helt själv att få göra kejsarsnitt men det är inte omöjligt att få på grund av extrem förlossningsrädsla. Oavsett om det blir snitt eller inte är det bra om du får prata med någon om din oro och ångest. 

• Anonym (Jag)
    Anilewe skrev 2024-12-26 17:04:54 följande:

Det finns studier att fel användning kan orsaka hjärnskador och det finns många såna fall. 

Folk gör missbedömningar och kan göra fel i varje yrkesgrupp. 

Ja det är mycket som kan hända under förlossningen oavsett hur man föder.

Och ja läkare kan göra misstag , jag behövde själv göra etr akutsnitt istället för att föda vaginalt på grund av en läkarmiss.

Det är nog inte alls omöjligt att du kommer få kejsarsnitt beviljat men du kommer inte få något besked i vecka 6-7. Oavsett hur någon här tycker att det borde vara. Det enda du kan göra just nu är att prata med någon om din oro. Och byta BM om du vill men det finns ingen barnmorska som kan se till att du får besked om snitt i vecka 6.

• Anonym (Jag)
    Anilewe skrev 2024-12-26 17:00:31 följande:

I Sverige har man gjort livmodern transplantation, man gör stora plastik operationer, kön bytte.

I statistik om KS blandar man akuta snitt och planerade snitt. De planerade brukar ha mindre komplikationer än vaginala förlösningar. 

Jag har också läst att kvinnor i Skandinavien har oftare skador i underlivet som förhindrar deras sexliv och fysiologiska funktioner efter förlösningar.

I mitt land är inte KS frivillig, men nästan 50% brukar få det. Nu för tiden måste man också kämpa på det, men det är mer möglig. 
    Och det finns fler sak som kan bli orsak till KS där som:
    - tvillingar 
    - visa ögonsjukdomar och stor närsynthet 
    - barnens stor vikt 
    - barnen ligger i rumpan ner 
    -hjärtsjukdomar 

Jag funderar på att åka till mitt hemland och försöka fixa det, men helst vill jag spendera första veckor hemma med min sambo och inte i en hyrd lägenhet eller hos mina föräldrar i väntan på dokument för barnen. Då måste jag också åka från Sverige mycket tidigare för att det finns gränser hur högt gravid kan man flygga. 

Jag har också tänkt att kontakta en klinik i Tyskland och fixa det på ett privat sjukhus, men det känns jobbit att behöva fixa pass till barnet för att komma tillbaka till Sverige. 

Nästan alla de anledningarna du räknar upp kan vara skäl till kejsarsnitt här också. Varför närsynthet skulle göra att man inte kan föda vaginalt har jag absolut ingen aning om.. Men att barnet ligger med rumpan ner är ofta ett skäl till kejsarsnitt , min svärmor gjorde det med sin yngsta på grund av det. Att barnet är stort är också ofta ett skäl till att göra kejsarsnitt. Har en vän som är gravid nu och har diabetes , just nu verkar det som att barnet är normalstort men är barnet för stort när hon ska föda kommer hon få göra snitt. Tvillingar kan vara ett skäl beroende på omständigheter.

Har man hjärtsjukdomar beror det nog på omständigheterna också men kejsarsnitt ökar risken för blodpropp, stroke och blodtrycksfall (ja även planerade snitt) så då kan det nog ofta vara bättre att föda vaginalt kan jag tänka mig. 
  • Anonym (Jag)
    Anonym (O) skrev 2024-12-27 01:02:29 följande:
    Jag har en släkting som dog av propp i lungan efter ett kejsarsnitt. 1-2 v efter snittet har jag för mig. 41 år gammal. Fruktansvärt tragiskt.
    Beklagar verkligenHjärta Har läst om att det kan hända.. Kejsarsnitt är absolut inte riskfritt och det är därför jag tycker det är helt rimligt att man inte får det bara sådär utan medicinska skäl utan att det är en process att ev. få det beviljat.

Jag har själv gjort två som sagt (ett akut och ett planerat, fött ett barn vaginalt innan) men det är av medicinska skäl, snart ska jag göra ett till och jag är rädd för blodproppar bland annat (min bror har fått en blodpropp så det kan vara så att jag har lite ökad risk) och för blodtrycksfall av spinalbedövningen som jag har fått tidigare.. Men jag kan inte föda på något annat sätt nu. Kan man föda vaginalt tycker jag kanske man borde tänka efter ordentligt och lyssna på läkarna innan man gör allt man kan för att försöka få snitt beviljat. 
  • Anonym (Jag)
    Tow2Mater skrev 2024-12-27 01:58:34 följande:
    Men man är ju olika i hur stora eller små risker man är okey med. Att en person vill ta en lite högre risk för blodpropp med snitt istället för att föda vaginalt är ju inte värre än de som t ex du som är villiga att skaffa flera barn trots förhöjda blodproppsrisker.

Det är inte alls säkert att jag har förhöjd risk för blodpropp eftersom det var under väldigt speciella omständigheter (när han var i princip sängliggande pga annan sjukdom) som min bror fick det. Nu är han helt frisk. Så nej det skulle inte hindra mig från att skaffa fler barn. Däremot får jag inte äta vanliga P-piller på grund av det som en försiktighetsåtgärd. Det är ingen läkare eller barnmorska  som har avrått mig från att bli gravid och till skillnad från några andra här i tråden litar jag på att de oftast iallafall vet vad de gör. 

Blodtrycksfall är jag isåfall mycket mer rädd för , det har jag en förhöjd risk för att få pga lågt blodtryck. Den här graviditeten var inte helt planerad men nej jag skulle inte gjort abort på grund av det heller, litar på att läkarna har koll. Skulle en läkare däremot avrått mig från att bli gravid skulle det vara en helt annan situation, då skulle jag använt en säkrare preventivmetod eller kanske till och med steriliserat mig. 

Och ja man kan absolut vara ok med de större riskerna som kejsarsnitt innebär för att man är extremt rädd för att föda vaginalt men just när det gäller att få det beviljat är det ju i slutändan en läkares beslut och då är frågan om läkaren tycker det är värt det. Så egentligen spelar det ingen roll vad du eller jag tycker.. Det enda TS kan göra just nu är väl något av de här alterntiven:
    1. Acceptera att det inte är 100% säkert att det blir snitt och att hon inte kommer få ett säkert besked förrän senare och försöka få hjälp med sin oro och ångest.
    2. Göra abort 
    3. Föda i ett annat land 

Det är mycket möjligt att hon får snitt beviljat men vad du eller jag tycker är bäst kommer inte påverka det. 

• Anonym (Jag)
    Anilewe skrev 2024-12-29 23:51:14 följande:

Jag kan gärna finansera mina undersökningar och operationer, men tyvärr här går inte göra allt privat.

De kvinnor som själv har inte fått välja, eller fått hemska förlossningar brukar anses att alla andra få uppleva det och är första att kommentera och kritisera andra kvinnor.

Tror inte de som har haft hemska förlossningar önskar någon annan det. Man kan aldrig veta innan hur det blir , varken om man föder vanligt eller gör kejsarsnitt. Långt ifrån alla vaginala förlossningar är hemska. Eller ja , det gör väl alltid ont men det är också individuellt hur ont det gör och det är nästan alltid lättare efteråt än snitt. Det finns fördelar och nackdelar med båda. 

Men som sagt tror jag inte många kvinnor önskar att någon annan ska få en hemsk förlossning .. Jag tror verkligen du skulle behöva prata med nån om du går runt och tänker så. Förresten är det ändå ingen utom din läkare som bestämmer om det blir snitt eller inte, ingen här kan påverka det. 

Min andra förlossning som slutade med akutsnitt var verkligen hemsk och det är absolut inget jag önskar någon annan men det var väldigt speciella omständigheter som gjorde att jag inte kunde föda vanligt och just det kan bara hända om man har cerklage (band runt livmoderhalsen för att inte föda för tidigt). Så som tur är behöver nog inte många andra , kanske ingen annan vara med om just det. 

• Anonym (Jag)
    Anonym (Donna) skrev 2025-01-27 05:37:12 följande:
    Avundsjuk på en stor bukoperation?
    Nej, det lovar jag att jag inte är!
    Jag ska föda med snitt om knappt 2 veckor. Har en kompis som nyligen har fött sitt första barn vaginalt och en som ska göra det några veckor efter mig om allt går som planerat. Lovar att ingen av dom är avundsjuk på mig , snarare tvärtom isåfall.. Jag ser inte fram emot hur ont det gör efteråt och att behöva hjälp med det mesta i flera veckor efteråt, inte kunna handla själv eller lyfta min 3-åring.. Det är verkligen inte så att alla vill föda med snitt egentligen som TS verkar tro.

Den första kompisen hade fått höra innan att det kanske skulle bli snitt för att barnet var ganska stort , hon blev väldigt glad när hon fick veta att hon kunde föda vanligt iallafall. Förstår att alla inte vill föda vaginalt och att man kan vara extremt förlossningsrädd men jag tror det blir fel när man är inne för mycket här och läser en massa konstiga trådar, de flesta som kan föda vaginalt vill faktiskt det, det är iallafall den uppfattningen jag har fått när jag har pratat med kvinnor jag känner i verkligheten. 
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Donna) skrev 2025-01-27 05:37:12 följande:
    Avundsjuk på en stor bukoperation?
    Nej, det lovar jag att jag inte är!
    Och jag tror verkligen TS skulle behöva prata med någon , det låter inte helt friskt att gå runt och tro att alla som föder vaginalt är avundsjuka på kvinnor som föder med snitt och att kvinnor som har haft en hemsk förlossning önskar henne och andra det.. Det är ingen här som kan hindra henne från att få snitt beviljat och det är inte någon här som kan hjälpa henne få det heller, det är bara hennes läkare som bestämmer. 

För hennes barns skull hoppas jag att hon söker hjälp för det låter som att det är stor risk för förlossningsdepression eller förlossningspsykos om man har så mycket såna tankar om att alla vill henne illa. 
  • Anonym (Jag)
    Anilewe skrev 2025-01-27 08:47:28 följande:
    Förlossningsdepression och förlossningspsykos drabbar kvinnor efter förlossning inte de som har inte fått barn.

Sjuka är de som lägger sig i andras inlägg bara för att argumentera att kvinnor ska inte kunna bestämma över sitt kropp. Onödiga ej relevanta svar när någon frågar om mögligheter och erfarenheter av beviljad sitt.

Ja men om man har såna tankar redan under graviditeten ökar risken för att det ska bli ännu värre efter förlossningen oavsett hur du föder. 

Det är ingen här som kan se till att du får beviljat kejsarsnitt och det är ingen här som kan hindra dig från att få det heller. Det enda du kan göra är att prata med din barnmorska och läkare. Det jag har skrivit är att jag inte tror att man kan få det beviljat helt säkert så tidigt i graviditeten , det är min erfarenhet iallafall. 

Men att gå runt och tänka att alla vill dig illa är inte bra. Att alla kvinnor som har fött vaginalt eller ska föda vaginalt skulle vara avundsjuka och att kvinnor som har haft hemska  förlossningar önskar att andra ska ha det också. Hör du själv hur det låter? De flesta som har haft hemska upplevelser önskar verkligen inte någon annan det. 

Och om du pratar med människor i verkligheten och inte bara läser en massa konstiga trådar här med konspirationsteorier kommer du nog märka att de flesta som kan föda vaginalt vill det och inte är avundsjuka på dig eller mig eller någon annan , sen finns det såklart säkert undantag. 

• Anonym (Jag)
    Anonym (Abort) skrev 2025-01-27 12:30:23 följande:
    Fast att vara kirurg är en helt annan lön, det kräver väldigt mycket specialister som ska utföra dessa snitt. Kirurgen jobbar inte bara med förlossningen utan är runt om på hela sjukhuset. Kommer det in en person som varit med om en trafikolycka, som blivit misshandlad eller vad som helst så är det samma kirurg som ska hjälpa folk akut. Det betyder att ska man enbart få frågan typ på inskrivningen av MVC hur man vill föda och så ska man bara kunna säga att jag vill ha kejsarsnitt och sedan få detta utan konstigheter då får sjukvården stora problem.

Jo precis och så är det ju så att snitt oftast innebär större risk för både mamma och barn om man inte har medicinska skäl till att man inte borde föda vaginalt. Så det är inte rimligt att man får välja helt själv , det måste vara en läkare som bestämmer och väger för- och nackdelar. Det finns nog vissa som kejsarsnitt är extra farligt för också till exempel om man har ökad risk för blodproppar. 

• Anonym (Jag)
    Anonym (Anonym) skrev 2025-01-27 20:31:49 följande:

Studier som jämför planerat snitt med planerad vaginal förlossning visar att båda är jämförbara om man ser till kortsiktiga risker för mamman och att det finns vissa kortsiktiga fördelar med planerat snitt för barnet. Se här: pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25640048/ 
    Dela gärna om du har andra data? 

Det finns risker oavsett förlossningsmetod vilket är anledningen till att vi behöver en lagändring där vaginal förlossning aldrig får ske som ett tvång - det är för mig samma som ett övergrepp på min kropp. Helt oacceptabelt i 2025.

Det är visst rimligt att man har sista beslutsrätten i en informerad dialog med läkare. Det är det enda rimliga, även om det sorgligt nog inte är så idag. Såhär ser riktlinjerna ut i UK och detta är vad vi behöver införa i Sverige också -  respekt för kvinnor:
    "If after discussing all the risks and hearing about all the support on offer you still feel that a vaginal birth is not an acceptable option, you should be offered a planned caesarean. If your doctor is unwilling to perform the operation, they should refer you to a doctor who will." (Källa:NHS)

TS: Det finns en facebook grupp som heter Rätten att välja kejsarsnitt.

Men hur tänker du att det är ett tvång? Det är ju ingen som har tvingat dig att bli gravid? Och blir du gravid måste barnet komma ut , vem är det som tvingar dig och begår ett övergrepp mot dig menar du? Ditt eget barn? Du själv? Killen som gjorde dig gravid? Om inte någon läkare vill göra kejsarsnitt på dig, tänker du att du ska tvinga en läkare till det då? 

Om jag vill ta bort min blindtarm för att jag är rädd för att få inflammation i framtiden till exempel och ingen läkare vill göra det, ska jag säga att läkarna som inte vill begår ett övergrepp mot mig? Sen måste jag säga att det du skriver blir som ett hån mot kvinnor (inklusive jag själv) som har blivit utsatta för övergrepp på riktigt. 

Jag är inte emot att man kan få kejsarsnitt utan medicinska skäl i vissa fall men jag tycker ditt sätt att se på det är väldigt konstigt. Jag har själv fött ett barn vaginalt och två med snitt ,snart ett till. Skulle nog valt att föda vaginalt om jag kunde men det finns absolut fördelar och nackdelar med båda sätten. Det är olika från situation till situation vad som är bäst och innebär minst risker för mamma och barn och det är helt rimligt att en läkare har sista ordet. 

Men ja , lycka till med din lagändring. Om jag var du skulle jag nog flytta istället. 

• Anonym (Jag)
    Anilewe skrev 2025-01-27 23:28:20 följande:

En förlösningsläkare genomför kejsarsnittet. Kolla upp vilken förlösningsläkare som helst. De har utbildning i gynekologi och obstetrik. Till exempel Ida B. som har jobbat på Karolinska ( slumpmässigt sökresultat ).

Det är ju logisk att de som gör snitt är specialister inom obegyn. Det är så i hela Europa. Fast det ser ut att i andra länder är gynekologer/obstetriken (de brukar ha minst de två spec.) är mer verksamma på operationssalen och har mer kunskap.

Kanske någonstans i norra Sverige eller andra ej utvecklade regioner är det bara kirurger som gör snitt. 

Ida är jätteduktig , hon gjorde mitt förra kejsarsnitt och så har jag gått hos henne på Specialistmödravården. Men hon är ingen vanlig gynekolog, hon är biträdande överläkare. Alla gynekologer gör inte kejsarsnitt
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Anonym) skrev 2025-01-27 20:31:49 följande:

Studier som jämför planerat snitt med planerad vaginal förlossning visar att båda är jämförbara om man ser till kortsiktiga risker för mamman och att det finns vissa kortsiktiga fördelar med planerat snitt för barnet. Se här: pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25640048/ 
    Dela gärna om du har andra data? 

Det finns risker oavsett förlossningsmetod vilket är anledningen till att vi behöver en lagändring där vaginal förlossning aldrig får ske som ett tvång - det är för mig samma som ett övergrepp på min kropp. Helt oacceptabelt i 2025.

Det är visst rimligt att man har sista beslutsrätten i en informerad dialog med läkare. Det är det enda rimliga, även om det sorgligt nog inte är så idag. Såhär ser riktlinjerna ut i UK och detta är vad vi behöver införa i Sverige också -  respekt för kvinnor:
    "If after discussing all the risks and hearing about all the support on offer you still feel that a vaginal birth is not an acceptable option, you should be offered a planned caesarean. If your doctor is unwilling to perform the operation, they should refer you to a doctor who will." (Källa:NHS)

TS: Det finns en facebook grupp som heter Rätten att välja kejsarsnitt.

Kanske du kan svara på frågor istället för att göra tummen ner bara?

Om du blir beviljad kejsarsnitt trots att du kan föda vaginalt men förlossningen startar innan och går så snabbt så att du föder hemma eller i taxin , vem har utsatt dig för övergrepp då? Är det fortfarande vårdpersonalen?

Jag förstår att man kan vara extremt förlossningsrädd och inte vilja föda vaginalt men ni verkar så arga och har hemsk attityd mot vårdpersonal och läkare. Och mot kvinnor som har blivit utsatta för övergrepp på riktigt. Blir lite illamående av att läsa ditt inlägg faktiskt.

Tror verkligen du skulle göra många en tjänst om du flyttar någonstans där du har lättare att välja kejsarsnitt och inte utsätter vårdpersonalen här för din obehagliga attityd, jämför dom med sexbrottslingar för att de kanske inte vill göra en medicinskt onödig operation bara sådär. 
  • Anonym (Jag)
    Anonym (O) skrev 2025-01-28 10:44:20 följande:
    Bra inlägg!! Vore intressant om Ts eller någon annan som valt att själv bli gravid men ser det som ett "övergrepp" att föda själv kunde svara på detta inlägg.

Brukar ni som prompt ska ha egna barn men vägrar att föda dem bestiga berg men vägra att gå ner själv också? Jag kräver en helikopter! 🤣

Eller käka en jävla massa mat och sen vägra gå på toa själv? Jag kräver en operation för jag orkar inte klämma själv! 
    Jo jag håller med. Sjukt att man kan kan få det till att man blir utsatt för ett övergrepp för att ett barn som man bär på och har valt att bli gravid med eller åtminstone valt att behålla kommer ut på det sättet som barn normalt kommer ut. 
Svar på tråden Kejsarsnitt på begäran och konstig upplevelse på mvc