Kejsarsnitt på begäran och konstig upplevelse på mvc
Oavsett att man äger sin egen kropp.
Personligen tycker jag att det borde satsas mer på terapi till alla "förlossningsrädda".
Nej precis , det bestämmer man inte helt själv. Det är en stor operation som innebär risker för både mamma och barn så det är inte så konstigt att man inte får det hur lätt som helst utan medicinska skäl. Jag har fött ett barn vaginalt, gjort ett akutsnitt och ett planerat och ska snart göra ett planerat snitt igen.. Är själv rädd för det eftersom jag har fått ganska allvarliga komplikationer av spinalbedövningen men jag har inget val.
Och att man inte får något hundraprocentigt besked tidigt i graviditeten är nog så det alltid går till, tror jag iallafall om det inte finns medicinska skäl som gör att man inte kan föda vaginalt. Med mitt tredje barn var det nästan säkert att det skulle bli snitt (på grund av tidigare akutsnitt och en operation som skulle gjort det väldigt svårt att föda vaginalt) men fick inte veta 100% säkert förrän runt vecka 22 om jag minns rätt. Den här gången (efter två snitt) visste jag direkt att det blir det igen men remiss skickades inte förrän senare i graviditeten.